لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۷

گزارش‌هایی از «احتمال برکناری» وزیر خارجه آمریکا؛ عدم تأیید از سوی کاخ سفید


رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا
رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا

دو مقام دولت آمریکا روز پنج‌شنبه نهم آذر خبر دادند که کاخ سفید در این فکر است که رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده، را طی ماه‌های پیش رو از این سمت برکنار کرده و مایک پومپئو، رئیس سی‌آی‌ای (سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا) را به جای او منصوب کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، این دو مقام دولت ترامپ با ذکر این‌که مجاز به علنی کردن گفت‌وگوهای داخلی دولت نیستند از خبرگزاری‌ها خواسته‌اند که نامشان فاش نشود.

در همین روز به گزارش خبرگزاری فرانسه، کاخ سفید به خبر احتمال برکناری قریب‌الوقوع رکس تیلرسون واکنش نشان داده و اعلام کرد که «او همچنان مشغول کار است» و در این رابطه «فعلاً هیچ اعلامیه پرسنلی منتشر نخواهد شد.»

بنا بر این گزارش، سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید، با انتشار بیانیه‌ای، در این ارتباط افزود که «آقای تیلرسون به اداره امور وزارت خارجه ادامه می‌دهد و همه در هیئت وزرا بر تکمیل سال اول دولت ترامپ، که قرین موفقیت‌هایی باورنکردنی بوده، متمرکز هستند.»

از سوی دیگر، به گزارش خبرگزاری آلمان، روز پنج‌شنبه خبرنگاران پس از دیدار ترامپ با ولیعهد بحرین از آقای ترامپ در مورد احتمال برکناری رکس تیلرسون سؤال کردند و دونالد ترامپ در پاسخ تنها گفت: «او همینجاست. رکس همینجا هست.»

پیش از این هم مقام‌های آمریکایی و افراد نزدیک به کاخ سفید از احتمال تغییرات عمده در تیم امنیت ملی دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، خبر داده‌اند اما زمان‌بندی چین تغییری هنوز نامعلوم است.

به نوشته آسوشیتدپرس، یک مقام دیگر آمریکایی نیز گفته است که آقای پومپئو اعلام کرده آمادگی پذیرش پست وزارت خارجه را دارد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان نیز می‌نویسد که در چنین حالتی، سمت ریاست سی‌آی‌ای نیز احتمالاً به تام کاتن، سناتور جمهوری‌خواه ایالات آرکانزاس خواهد رسید.

تام کاتن از منتقدان سرسخت توافق اتمی با ایران و از طراحان پیش‌نویس طرحی برای سخت‌تر کردن شرایط برجام است.

در حالی که طی ماه‌های گذشته همواره بین رکس تیلرسون و دونالد ترامپ اختلاف نظرهایی پیش آمده، طی همین دوره، روابط ترامپ با مایک پومپئو مستحکم‌تر شده است.

مایک پومپئو، عضو پیشین جمهوری‌خواه کنگره از ایالت کانزاس، در سمت ریاست سی‌آی‌ای سه تا چهار بار در هفته شخصاً به رئیس جمهور گزارش می‌دهد.

رکس تیلرسون همواره با دونالد ترامپ بر سر مسائلی چون رویکرد ایالات متحده به کره شمالی و ایران اختلاف نظر داشته است.

آبان‌ماه امسال نیز رئیس جمهوری آمریکا دربارهٔ اینکه آیا رکس تیلرسون تا پایان دوره چهارسالهٔ ریاست جمهوری‌اش در دولت او باقی خواهد ماند، ابراز تردید کرد.

آقای ترامپ در گفت‌وگویی با فاکس نیوز با انتقاد از آقای تیلرسون از اینکه به گفته او برخی مقامات وزارت خارجه از این تصمیمات ریاست جمهوری حمایت نمی‌کنند ابراز ناخشنودی کرده بود.

شبکه خبری ان‌بی‌سی در گزارشی ادعا کرد که مایک پنس، معاون ریاست‌جمهوری آمریکا، تابستان امسال مجبور شد رکس تیلرسون را قانع کند که از مقامش استعفا ندهد و وزیر خارجه آمریکا در این دیدار، دونالد ترامپ را «ابله» خطاب کرده است.

دونالد ترامپ نیز در مصاحبه‌ای که روز ۱۸ مهرماه منتشر شد گفت که از رکس تیلرسون، وزیر خارجه، باهوش‌تر است و اگر آن‌طور که گزارش شده آقای تیلرسون او را «ابله» خطاب کرده آنها باید «مسابقه هوش بدهند».

XS
SM
MD
LG