لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۳۱

خامنه‌ای درباره مسائل بازار سکه و ارز از روحانی «گزارش دقیق» خواست


چند خبرگزاری‌ در ایران خبر دادند که رهبر جمهوری اسلامی به حسن روحانی، رئیس‌‌جمهور، دستور داده است تا «گزارش دقیقی» درباره ابهام‌های وضعیت ارزهای دولتی و سکه‌های واگذار شده به شرکت‌ها و افراد در ماه‌های اخیر به او ارائه کند.

به گزارش خبرگزاری مهر، آیت‌الله علی خامنه‌ای در این دستور از اخبار منتشر شده مبنی بر «ابهام ها درباره واگذاری ارز و سکه در ماه های اخیر و ابهاماتی که در افکار عمومی ایجاد» شده ابراز نگرانی کرده است.

پس از بی ثباتی در بازار ارز ایران، دولت به تعدادی از شرکت‌ها ارز دولتی به قیمت ۴۲۰۰ تومان برای واردات اختصاص داد.

پس از آن گزارش‌‌هایی درباره «تخلف» برخی از شرکت‌های دریافت کننده ارز منتشر شد و اکبر ترکان، مشاور رئیس‌ جمهور ایران، نیز گفت که واردکنندگان با «هزار جور کلک و حقه‌بازی» کالایی که با ارز ۴۲۰۰ تومانی وارد کرده‌اند به قیمت هر دلار هشت هزار تومان می‌فروشند.

وزارت ارتباطات ایران نیز فهرستی از دریافت‌کنندگان ارز دولتی را منتشر کرد که بر اساس آن در حالی که این شرکت‌ها ۲۲۰ میلیون یورو ارز دولتی دریافت کرده‌ بودند تنها ۷۵ میلیون یورو واردات گوشی داشته‌اند.

پس از انتشار فهرست دیگر واردکنندگان با ارز دولتی نیز مشخص شد که واردات انجام شده توسط برخی شرکت‌ها ارتباطی به زمینه کاری آنان نداشته است.

از جمله بر اساس این فهرست، شرکتی چون «پترو یاس» که در حوزه نفتی فعالیت می‌کند خوراک دام وارد کرده، شرکت «رهروان خودرو» چای وارد کرده و شرکت «شایان خودرو اداک» کاغذ وارد کرده است.

بانک مرکزی ایران از بهمن پارسال با هدف کاهش قیمت سکه در بازار، پیش‌فروش آن را آغاز کرد تا این که این اقدام روز دوشنبه ۱۷ اردیبهشت متوقف شد.

پیش از این رئیس سازمان بازرسی کشور گفته بود که در طرح پیش‌فروش سکه، ۵۰ نفر حدود ۳۸۰ هزار سکه، یعنی پنج درصد کل سکه‌ها، را خریداری و از هر سکه حدود یک میلیون تومان سود برده‌اند.

در همین زمینه حسین رحیمی، فرمانده نیروی انتظامی تهران، روز چهارشنبه هفته گذشته از بازداشت فردی خبر داد که او را «سلطان سکه» نامید و گفت که او در عرض ده ماه،‌ حدود دو تُن سکه جمع آوری کرده است.

این فرد در حالی بازداشت شد که بر اساس مقررات بانک مرکزی ایران خرید سکه هیچ محدودیتی نداشته و در هیچ قانونی در کشور نیز نگهداری سکه جرم اعلام نشده است.

منابع: خبرگزاری مهر، وب سایت زیتون و رادیوفردا/ ا. م./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG