لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۳

رئیس قوه قضائیه ایران: مردم به یک گوش شنوا احتیاج دارند


صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی جمهوری اسلامی.
صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی جمهوری اسلامی.

در پی وقوع اعتراض‌ها در تهران و چند شهر استان خوزستان، رئیس قوه قضائیه ایران روز دوشنبه ۱۱ تیر گفت: «مردم علاوه بر تأمین نیازهای‌شان، به یک گوش شنوا احتیاج دارند و باید حرف‌های‌شان شنیده شود».

صادق آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی جمهوری اسلامی گفته که رئیس‌جمهوری، معاون اول او و سایر مسئولان «با وجود کثرت اشتغالات» باید تلاش کنند سخن مردم به موقع شنیده شود و در زمینه رفع مشکلات گام بردارند.

وی در عین حال هشدار داد «در مواردی که کم‌کاری دستگاه‌های اجرایی به نوعی می‌تواند اقدام مجرمانه قلمداد شود باید پرونده تشکیل داد».

در دو هفته اخیر و در پی موج جدید گرانی‌ها و جهش ناگهانی قیمت دلار، خیابان‌های مرکزی تهران و همچنین چند شهر دیگر شاهد تجمعاتی اعتراضی بود که هرچند ابتدا با شعارهای اقتصادی آغاز شد اما بلافاصله با مطالبات سیاسی همراه شد و سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

پیش از گسترش ناآرامی‌ها، شماری از محافظه‌کاران به شدت به دولت حسن روحانی تاختند و یحیی رحیم‌صفوی، مشاور آیت‌الله خامنه‌ای، نیز گفت: «گاهی به نظر می‌رسد که اگر دولت نباشد، کشور بهتر اداره خواهد شد».

کاظم صدیقی، امام جمعه تهران، و همچنین شماری دیگر از مسئولان فعلی و سابق جمهوری اسلامی نیز خواستار تغییراتی در کابینه حسن روحانی شدند

با این حال پس از وقوع اعتراض‌ها در تهران و چند شهر دیگر، لحن شمار زیادی از «اصولگرایان» ایران به حمایت از دولت حسن روحانی تغییر کرد و رحیم صفوی نیز اعلام داشت که سخنانش «وارونه منعکس شده است».

رئیس قوه قضائیه در سخنان روز دوشنبه‌اش همچنین بدون نام بردن از فردی خاص گفت: مسئولان علاوه بر شنیدن حرف مردم «با تواضع هرچه بیشتر»، باید «آنچه را که امکان انجام آن نیست صادقانه با مردم در میان بگذارند».

وی از سوی دیگر آمریکا و سازمان مجاهدین خلق را متهم کرد که با فشار اقتصادی بر مردم و جمهوری اسلامی، قصد «تغییر نظام» را دارند.

مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، یکم تیرماه در چند پیام توئیتری، با اشاره به بیکاری ۳۰ درصد از جوانان ایران و همچنین مشکلات معیشتی خانواده‌ها نوشت: جمهوری اسلامی ثروت ملی کشور را در راه جنگ‌های نیابتی و غنی‌تر کردن سپاه، حزب‌الله و حماس به یغما برده است.

آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، با اینکه بارها به مشکلات اقتصادی در ایران اشاره کرده اما راه حل این مشکلات را «اقتصاد مقاومتی» خوانده است که مراد از آن روشن نیست.

عمده‌ترین علت موج جدید گرانی‌ها و افزایش شدید بهای دلار و طلا در ایران، خروج آمریکا از برجام ذکر شده است.

با استفاده از میران، ایسنا و رادیو فردا / ج/ ک.ر
XS
SM
MD
LG