لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۳۳

نخست‌وزیر اسرائیل: اقتصاد ایران در بدترین شرایط است


بنیامین نتانیاهو می‌گوید که «تغییر موضع آمریکا در قبال ایران شرایط استراتژیک اسرائیل را تغییر داد».
بنیامین نتانیاهو می‌گوید که «تغییر موضع آمریکا در قبال ایران شرایط استراتژیک اسرائیل را تغییر داد».

نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید که اقتصاد ایران در بدترین شرایط است و رژیم جمهوری اسلامی به خوبی تجدید تحریم‌های اقتصادی علیه خود را حس می‌کند.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه ۱۰ تیرماه در ابتدای نشست کابینه اسرائیل با اشاره به اوضاع اقتصادی و ناآرامی‌های پراکنده در ایران، گفته که «رژیم تهران به جای سرمایه‌گذاری برای مردم ایران، میلیاردها دلار برای تامین اقدامات تروریستی در منطقه و جهان و تجاوزگری در منطقه هزینه می‌کند».

وی افزوده که «مردم ایران به این امر اعتراض می‌کنند و حق هم دارند».

به دنبال خروج آمریکا از توافق اتمی با تهران و بازگشت تحریم‌ها، بازارهای پولی و طلای ایران به شدت متلاطم و موجب گرانی افسارگسیخته شده است.

در واکنش به وضعیت مبهم اقتصادی و تیره‌وتار شدن فضای کسب و کار، اعتراض‌ها و اعتصاب‌هایی در بازار تهران به راه افتاد که با واکنش تند نیروهای انتظامی روبرو شد.

بر اساس آماری که رئیس کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس روز یکشنبه اعلام کرد در این تجمع‌ها که وی آنها را «غیرقانونی» دانسته است، دستکم ۱۲۹ نفر بازداشت شدند.

همچنین مشکلات کم‌آبی و بی‌آبی که از ماه‌ها پیش در ایران تشدید شده است باعث اعتراض‌های گسترده در شهر خرمشهر شد که این اعتراض‌ها شنبه شب به اوج خود رسید و باعث درگیری شدید معترضان با نیروهای امنیتی و انتظامی شد.

مقام‌های جمهوری اسلامی، از رهبر ایران گرفته تا روسای قوای مجریه و قضائیه، خواستار برخورد با معترضان شده‌اند. حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی، در عین حال خواستار ریاضت اقتصادی و «اجماع ملی» برای عبور از بحران اقتصادی در کشور شده است.

نخست‌وزیر اسرائیل روز هشتم تیرماه نیز به بحران اقتصادی در ایران اشاره کرده بود و آن را ناشی از «فشارهای اقتصادی بین‌المللی بر جمهوری اسلامی ایران» دانست.

آقای نتانیاهو خروج ایالات متحده از برجام و بازگشت مجدد تحریم‌ها را موجب طغیان اقتصادی و کاهش حمایت از حکومت ایران دانسته و در عین حال، با اشاره به تحلیل برخی از تحلیلگران جهانی که گفته بودند اعمال تحریم‌ها مردم را به آغوش حکومت ایران باز می‌گرداند گفته بود که دقیقا عکس این مسئله اتفاق افتاده است.

ایالات متحده گفته که تیرماه و آذرماه آینده تحریم‌های تعلیق شده ایران در نتیجه برجام را باز می‌گرداند و از سوی دیگر از کشورهای خریدار نفت ایران خواسته که واردات نفتی خود را از ایران به صفر برسانند.

نخست‌وزیر اسرائیل در سخنان روز یکشنبه خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفته که «تغییر موضع آمریکا در قبال ایران شرایط استراتژیک اسرائیل را تغییر داد»، و دو هدف این کشور از فشار بر ایران را تشریح کرد.

آقای نتانیاهو گفت: «هدف ما همان است: نخست جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای و دوم، شکستن ماشین پولی که برجام به دست رژیم ایران داده بود و برای تامین تجاوزگری خود در منطقه و سوریه از آن استفاده می‌کرد».

وی افزود: «به موازات ضربات اقتصادی وارده توسط آمریکا بر پیکر رژیم ایران، ما برای پیشگیری از استقرار نظامی رژیم ایران و نیروهای نیابتی آن در هر قسمت از خاک سوریه اقدام کرده و خواهیم کرد».

نخست‌وزیر اسرائیل تاکید کرده که کشورش به «دفاع» از مرزهای خود در جنوب سوریه «ادامه می‌دهد» و «اجازه نفوذ به خاک خود را نمی‌دهیم».

اسرائیل در ماه‌های اخیر بارها با اهدافی در خاک سوریه حملات موشکی و هوایی کرده بود که هدف از آن، «جلوگیری از استقرار پایگاه‌های نظامی ایران در سوریه» و همچنین جلوگیری از تحرکات نیروهای وابسته به جمهوری اسلامی برای اقدام علیه اسرائیل اعلام شده است.

بر اساس ویدئوی اظهارات نتانیاهو در جلسه کابینه اسرائیل و سایت رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG