لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۳۸

خامنه‌ای: دستگاه قضا با مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند


رهبر جمهوری اسلامی روز چهارشنبه، ششم تیرماه، در گفته‌ای که به نظر می‌رسد واکنش به اعتراضات روزهای اخیر باشد از قوه قضائیه خواست با «مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند».

آیت‌الله علی خامنه‌ای، به گزارش وب‌سایت رسمی او، روز چهارشنبه در دیدار با مقامات قضایی کشور همچنین از محمد ثلاث، درویشی که هفته گذشته اعدام شد، به عنوان «یک قاتل بی‌رحم» یاد کرد.

آقای خامنه‌ای در این دیدار «مبارزه با مفاسد اقتصادی» و «ایجاد امنیت در فضای اقتصادی» را از جمله وظایف قوه قضائیه دانسته و حکم داد که این قوه باید با «مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی» برخورد کند.

رهبر جمهوری اسلامی در سخنان روز چهارشنبه خود نه عبارت «امنیت اقتصادی» را تعریف کرد و نه از این «مختل‌کنندگان» نامی برد، با این حال موضع او همگام با رئیس قوه قضائیه است که یک روز پیشتر چنین موضعی گرفته بود.

صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، روز سه‌شنبه، پنجم تیر، تهدید کرد که این قوه با مقامات دولتی یا افراد دیگر که در اقتصاد ایران «اخلال» کنند برخورد خواهد کرد.

وی اضافه کرد: «خوب گوش کنید، پنبه‌ها را از گوش بیرون بیاورید و چشم‌هایتان را باز کنید، اخلال در نظام اقتصادی کشور مجازات‌های بسیار سنگینی دارد و اگر مصداق افساد فی‌الارض باشد، حکم اعدام دارد.»

آقای لاریجانی در ادامه به مصداقی اشاره کرد که می‌توان گفت تاکنون تنها تعریفی است که مقامات جمهوری اسلامی درباره «اخلال» در اقتصاد داده‌اند.

لینک مستقیم

رئیس قوه قضائیه که روز سه‌شنبه در همایش سراسری قوه قضائیه سخنرانی می‌کرد اخلال‌گران اقتصادی را کسانی خواند که «با ریختن پول‌شان در بازار و جمع کردن دلار و سکه می‌خواهند بازار را ملتهب کنند».

اشاره این مقام می‌تواند به گفته ناصر سراج، رئیس سازمان بازرسی کشور، باشد مبنی بر این که از هفت میلیون و ۶۰۰ هزار ثبت نام خرید سکه، ۵۰ نفر پنج درصد این سکه‌ها را در اختیار دارند.

به نظر می‌رسد مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی ریشه اعتراضات چند روز اخیر را در این نوع «اخلال» می‌بینند.

نوسانات ارزی در ایران در هفته‌های اخیر تشدید شده و اعتراضاتی را در پی داشته است، ازجمله تجمعات اعتراضی که از روز یک‌شنبه در چند مجتمع تجاری تهران آغاز شد و روز دوشنبه به بسته شدن بازار تهران کشیده شد.

این اعتراضات روز سه‌شنبه نیز ادامه یافت و، بنا بر برخی گزارش‌ها، به بازارهای چند شهر دیگر ایران نیز تسری یافت.

محمد ثلاث، «یک قاتل بی‌رحم»

آیت‌الله خامنه‌ای در سخنان روز چهارشنبه خود همچنین غیرمستقیم به پرونده محمد ثلاث اشاره کرد: به عنوان «یک قاتل بی رحم که چند جوان حافظ امنیت را به قتل رسانده».

همزمان با حمله گسترده مأموران امنیتی به تجمع دراویش در تهران، یک دستگاه اتوبوس با برخورد به نیروهای انتظامی سه تن از آنان را کشت. مقام‌های قضایی محمد ثلاث را راننده اتوبوس معرفی کردند و روز دوشنبه ۲۸ خرداد از اعدام او خبر دادند.

با این حال به گفته فرزندان و وکیل آقای ثلاث او «سه ساعت پیش از حادثه بازداشت شده و به دلیل چندین ساعت شکنجه در کلانتری به این موضوع اعتراف کرده بود».

اما از نظر رهبر جمهوری اسلامی محمد ثلاث تنها به واسطه «فشارهای تبلیغی و رسانه‌ای» از طرف «دشمنان خارجی و غافلین داخلی... مظلوم جلوه داده می‌شود».

به گفته آیت‌الله خامنه‌ای، قوه قضائیه برای مقابله با این گونه «عملیات» باید «کار تبلیغی موثر» کند و «تیم قوی رسانه‌ای و هنرمند» داشته باشد.

او در ادامه با تاکید بر اهمیت افکار عمومی اذعان می‌کند که قوه قضائیه ایران در جلب اعتماد مردم «ضعف» داشته است.

او گفت: «در مقابلِ مردم باید با تواضع و دلسوزی و محبت وارد شد و با آنان تفاهم کرد تا بتوان اعتماد افکار عمومی را جلب کرد.»

رهبر جمهوری اسلامی در ادامه تاکید کرده است که گستردگی فساد چه در قوه قضائیه و چه در دستگاه‌های دیگر در ایران واقعیت ندارد.

او گفت: «در برخی «دستگاه‌های حاکمیتی... فساد وجود دارد، اما فساد عمومی واقعیت نیست و نباید این تلقی غلط را در اذهان عمومی به وجود آورد.»

رئیس قوه قضائیه در این دیدار گزارشی از روند برخورد با فساد در این قوه داد که بر اساس آن تنها در سال گذشته ۱۶۷ قاضی «تعلیق یا سلب صلاحیت شدند و همچنین در ۴۶۵ مورد نیز برخورد صورت گرفته» است.

با استفاده از پایگاه اطلاع‌رسانی خامنه‌ای / ف. دو. / پ.پ
XS
SM
MD
LG