لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۰

امام جمعه تهران: دولت هرچه‌ سریع‌تر کابینه خود را ترمیم کند


کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران
کاظم صدیقی٬ امام جمعه موقت تهران

به دنبال اعتراض‌های اخیر در بازار و مراکز خرید تهران٬ خطیب جمعه تهران از دولت خواست تا هرچه سریعتر کابینه خود را ترمیم کند. دو نماینده اصولگرای مجلس نیز خواستار تغییر در تیم اقتصادی دولت شده‌اند.

به گزارش رسانه‌های ایران٬ کاظم صدیقی هشتم تیرماه در خطبه‌های نماز جمعه تهران، «مسئولان» را متهم کرد که «جهادی عمل نکردند و انگیزه‌ای نداشتند» و «تنها اتلاف فرصت‌ها کردند تا اینکه کار به اینجا رسید».

این روحانی منتقد دولت با اشاره به اینکه «مسأله فشار یک واقعیت است و مردم بابصیرت هم می‌دانند فشار از کجاست» گفت: «نیاز به ترمیم کابینه دولت وجود دارد؛ وقت کم است و باید سریع‌ترین اتفاق بیفتد؛ زود کابینه خودتان را ترمیم کنید».

در هفته گذشته اعتراض‌ها در تهران بالا گرفت و تجمعاتی اعتراضی که سوم تیرماه در مجتمع‌های تجاری تهران آغاز شد٬ چهارم تیرماه به بسته شدن بازار تهران کشیده شد و تا روز پنج تیرماه نیز ادامه پیدا کرد.

معترضان در این تجمعات ابتدا شعارهایی علیه گرانی و نابسامانی بازار ارز سر دادند اما شعارها بلافاصله با مطالباتی سیاسی همراه شد و اعتراض‌ها علیه سیاست‌های داخلی و خارجی جمهوری اسلامی را نشانه گرفت.

حسن روحانی٬ رئيس جمهور ایران٬ روز چهارشنبه با تأکید بر اینکه شرایط اقتصادی کنونی از جمله به دلیل خروج آمریکا از برجام پیش آمده است گفت که اکنون سه راه پیش رو است: تغییر برجام مقابل میل دولت آمریکا٬ ادامه اختلافات داخلی و ایستادگی مقابل آمریکا و نهایتا راه «کم‌هزینه‌تر» کنار گذاشتن اختلافات داخلی و مقاومت در برابر فشارهای آمریکا.

همزمان چند تن از محافظه‌کاران، از جمله دو نماینده اصولگرای مجلس، نیز خواستار تغییرات در تیم اقتصادی دولت شده‌اند.

احمد امیرآبادی فراهانی٬ عضو اصولگرای هیأت رئیسه مجلس٬ روز جمعه در گفت‌وگو با خبرگزاری «خانه ملت»٬ وابسته به مجلس٬ گفت: «آقای روحانی با ترمیم بخش اقتصادی کابینه باید نسبت به عملیاتی کردن راهکارهای پیشنهادی مجلس برای بهبود وضعیت اقتصادی اقدام کند.»

حمیدرضا حاج‌بابایی٬ دیگر نماینده اصولگرای مجلس٬ نیز با اشاره به اینکه «مردم تیم اقتصادی دولت را کارآمد نمی‌دانند» پیشنهاد کرده است که دولت «برای تقویت تیم اقتصادی‌اش» دست به تغییراتی بزند.

با این حال خبرگزاری فارس با انتشار گزارشی مفصل، حمایت چهره‌های مختلف محافظه‌کاران از سخنان اخیر حسن روحانی را بازتاب داده است.

بر اساس این گزارش، غلامعی حداد عادل و محمدباقر قالیباف، دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سعید جلیلی، عضو شورای عالی امنیت ملی، و همچنین چند تن از تمایندگان فعلی و سابق مجلس، سخنان اخیر حسن روحانی را «درست و مثبت» خوانده اما خواستار «عملی شدن این سخنان»، «ترمیم کابینه» یا «تشکیل ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی» شده‌اند.

یک روز پیش‌تر نیز شمار دیگری از اصولگرایان واکنشی مشابه ابراز کرده بودند.

اظهارات جدید محافظه‌کاران در حمایت از دولت حشن روحانی در حالی ایراد شده است که در هفته‌های اخیر انتقادهای شدیدی از سوی این جناح علیه دولت صورت گرفت، شماری از آنها «رئیس جمهور نظامی» پیشنهاد کردند و حتی یحیی رحیم‌صفوی، دستیار آیت‌الله خامنه‌ای، گفت: «گاهی به نظر می‌رسد اگر دولت نباشد کشور بهتر اداره می‌شود».

با این حال شماری از فعالان و تحلیلگران با اشاره به نقش مرکزی و اختیارات گسترده آیت‌الله خامنه‌ای، او را مسئول وضعیت فعلی معرفی کرده‌اند.

از جمله علی شکوری‌راد٬ فعال سیاسی اصلاح‌طلب، روز پنج‌شنبه در همایشی حزبی گفت: در این شرایط بعید است کاری از دست رئیس‌جمهوری بربیاید و مسئولیت ارائه راه حل بر عهده آیت‌الله خامنه‌ای است.

وضعیت نابسامان اقتصادی، که با خروج آمریکا از برجام وخیم‌تر شده، و همچنین گسترده شدن اعتراض‌های اجتماعی در ماه‌های اخیر، دولت حسن روحانی به طور اخص و نظام جمهوری اسلامی را به طور اعم با چالشی جدی روبه‌رو کرده است.

رهبر جمهوری اسلامی واکنشی صریح به اعتراض‌های اخیر ابراز نکرده اما روز پنج‌شنبه از قوه قضائیه خواست با «مختل‌کنندگان امنیت اقتصادی برخورد کند».

بر اساس گزارش‌های فارس، مهر، خانه ملت و رادیو فردا / د.آ/ ج.
XS
SM
MD
LG