لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۹

علوی با رد اتهام جاسوسی دری اصفهانی: او با وزارت اطلاعات همکاری می کرد


عبدالرسول دری اصفهانی
عبدالرسول دری اصفهانی

محمود علوی، وزیر اطلاعات ایران، روز چهارشنبه ۱۹ مهرماه گفته است، عبدالرسول دری اصفهانی،عضو تیم مذاکرات هسته ای ، مرتکب جاسوسی نشده است. وی با این حال تاکید کرده است که آقای دری اصفهانی با «معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است.»

مقام های قوه قضاییه ایران می گویند، عبدالرسول دری اصفهانی به اتهام جاسوسی و ارائه اطلاعات به بیگانگان به پنج سال زندان محکوم شده است.

این در حالی است که وزیر اطلاعات ایران روز چهارشنبه به ایسنا گفته است: «مرجع تشخیص موضوعات مرتبط به جاسوسی معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات است.»

وی اضافه کرده است: «از نظر این معاونت، آقای دری اصفهانی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده و با معاونت ضدجاسوسی وزارت اطلاعات همکاری داشته است.»

محمود علوی تصریح کرده است که وزارت اطلاعات «مسئول صیانت و حراست از مذاکرات هسته‌ای» ایران با شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ بوده است.

وزیر اطلاعات ایران تاکید کرده است: «مذاکرات در امن‌ترین فضا از نظر صیانت از اطلاعات انجام شده و وزارت گزارش‌های بی‌وقفه‌ آن رابه مقامات عالی کشور منعکس نموده است.»

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:44 0:00
لینک مستقیم

ابتدا شهریورماه سال ۹۵، رسانه‌های نزدیک به سپاه پاسداران به نقل از جانشین نماینده ولی فقیه در این نیرو از بازداشت یک عضو نزدیک به تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران به اتهام «جاسوسی برای دشمن» خبر داده بودند.

در گزارش‌های بعدی نام این فرد «عبدالرسول دری اصفهانی» اعلام شد٬ ولی وزارت امور خارجه ایران گزارش‌های منتشره در این زمینه را تکذیب کرد، و وزیر اطلاعات نیز در یادداشتی به مجلس شورای اسلامی خبر داد که از نظر کارشناسان وزارت اطلاعات، آقای دری اصفهانی جاسوسی نکرده است.

جواد کریمی قدوسی در طرح سؤال خود از وزیر اطلاعات، مدعی شده بود که عبد‌الرسول دری اصفهانی همزمان با حضور در تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای و پیگیری لغو تحریم‌های بانکی، از مؤسسه «پی دبلیو» در لندن نیز «ماهی ۷۵۰۰ پوند حقوق می‌گرفته تا تحریم‌های بانکی ایران در آنجا تداوم یابد.»

گفته می‌شود آقای دری اصفهانی تابعیت دوگانه ایرانی-کانادایی دارد و عضو غیرموظف هیئت مدیره بیمه آسیا و مشاور رئیس کل بانک‌ مرکزی ایران بوده است.

این در حالی است که پیشتر حمید بعیدی‌نژاد، دیپلمات ایرانی و رئیس گروه کارشناسی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران، ضمن رد اتهام عبدالرسول دری اصفهانی، داشتن تابعیت مضاعف او را نیز رد کرده بود.

XS
SM
MD
LG