لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۰۲

اردوغان: ترکیه عملیات تازه‌ای در سوریه انجام می‌دهد


رجب طیب اردوغان در این تصویر از ژوئیه سال جاری در حال سخنرانی در سومین سالگرد کودتای شکست‌خورده تیر ماه؛ فرودگاه آتاتورک، استانبول
رجب طیب اردوغان در این تصویر از ژوئیه سال جاری در حال سخنرانی در سومین سالگرد کودتای شکست‌خورده تیر ماه؛ فرودگاه آتاتورک، استانبول

رئیس‌جمهوری ترکیه می‌گوید ارتش کشورش عملیات نظامی تازه‌ای علیه شبه‌نظامیان کـُرد در شمال سوریه و شرق رود فرات انجام می‌دهد. روزنامه واشینگتن‌پست از تلاش ایالات متحده برای جلوگیری از این عملیات خبر داده‌است.

رجب طیب اردوغان، در جریان یک سخنرانی در روز یک‌شنبه ۱۳ مرداد، گفته «ما به عفرین رفتیم، به جرابلس رفتیم و وارد الباب شدیم. اکنون وقت آن است که به کرانه شرقی رود فرات برویم».

او افزوده «این موضوع را با آمریکا و روسیه در میان گذاشته‌ایم».

اشاره رئیس‌جمهوری ترکیه به شهرهای استان حلب سوریه است که ترکیه در آن‌ها علیه شبه‌نظامیان کـُرد مورد حمایت ائتلاف به رهبری آمریکا، عملیات انجام داده‌است.

چنان‌چه ترکیه عملیات تازه‌ای در سوریه انجام دهد، سومین بار است که به‌طور مستقیم وارد کارزار نظامی همسایه جنوبی خود می‌شود. آنکارا البته در طول سال‌های گذشته و از زمان جنگ داخلی سوریه از شماری از شورشیان مخالف بشار اسد حمایت کرده‌است.

آنکارا پیشتر نیز هشدار داده بود دست به اقدام نظامی تازه‌ای در سوریه و علیه شبه‌نظامیان کرد خواهد زد. از منظر ترکیه یگان‌های مدافع خلق، ی‌پ‌گ، که هسته اصلی گروه «نیروهای دمکراتیک» را تشکیل می‌دهد و در نبردهای ائتلاف علیه داعش، نقش تعیین‌کننده‌ای داشت، شاخه‌ای از پ‌ک‌ک‌ و یک «گروه تروریستی» است.

واشینگتن هرچند پ‌ک‌ک را گروه تروریستی می‌داند، اما چنین برداشتی از شبه‌نظامیان کرد متحد خود در سوریه ندارد.

ترکیه پس از توافق با ایالات متحده بر سر ایجاد منطقه امن داخل خاک سوریه، در نزدیکی مرزهایش، عملیات نظامی علیه کردها را متوقف کرد.

با این حال به نظر می‌رسد تنش‌ها بار دیگر بالا گرفته‌است. شب گذشته خبرگزاری آناتولی ترکیه گزارش داد سه تن از شورشیان مورد حمایت آنکارا، در جریان درگیری با گروه ی‌پ‌گ کشته شده‌اند و این گروه تلاش کرده به منطقه حائل در الباب نفوذ کند.

رویترز می‌گوید مقام‌های کـُرد اداره‌کننده مناطق شمال و شرق سوریه، در بیانیه‌ای اعتراض خود را به انجام عملیات نظامی در این مناطق اعلام کرده‌اند و می‌گویند این تهدیدها «یافتن راه‌حل صلح‌آمیز را با چالش روبه‌رو می‌کند و به بازگشت دوباره داعش یاری می‌رساند».

همزمان روزنامه واشینگتن‌پست گزارش داده است که هیئتی از سوی وزارت دفاع آمریکا، قرار است در روز دوشنبه در آنکارا، با مقام‌های ترک دیدار و طرف‌ها را تشویق به کاهش تنش‌ها کند.

یک مقام دولت آمریکا که نامش فاش نشده نیز به رویترز گفته «گفت‌وگوهای دو طرفه با آنکارا برای حفظ یک منطقه امن با حضور نیروهای آمریکایی و ترک و توجه به نگرانی‌های امنیتی مشروع ترکیه در شمال سوریه ادامه خواهد داشت».

روابط آنکارا و واشینگتن در هفته‌های گذشته پس از دریافت سامانه‌های اس-۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه و در مقابل توقف همکاری آمریکا با ترکیه در ساخت و استفاده از جنگنده‌های آمریکایی اف-۳۵، خود با تنش‌هایی تازه همراه شده‌است.

رویترز، واشینگتن‌پست، هیل، ت‌ر‌ت/ت
XS
SM
MD
LG