لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۰۳

محکومیت بین المللی حمله مرگبار به مسجدی در مصر


افراد مسلح به مسجدی در یک روستا در شمال شبه‌جزیره سینا حمله کردند و پس از انفجار بمب در این مسجد، نمازگزاران در حال فرار را به گلوله بستند.
افراد مسلح به مسجدی در یک روستا در شمال شبه‌جزیره سینا حمله کردند و پس از انفجار بمب در این مسجد، نمازگزاران در حال فرار را به گلوله بستند.

شورای امنیت، دبیر کل سازمان ملل، رییس جمهوری آمریکا و شماری از رهبران کشورها و مقام های بین المللی حمله مرگبار روز جمعه به مسجدی در شبه جزیره سینا در مصر را که بیش از ۲۰۰ کشته برجای گذاشت، به شدت محکوم کرده اند.

گزارش ها حاکی است که افراد مسلح به مسجد صوفیان در یک روستا در شمال شبه‌جزیره سینا حمله کردند و پس از انفجار بمب در این مسجد، نمازگزاران در حال فرار را به گلوله بستند. در این حمله ۲۳۵ نفر کشته و بیش از ۱۰۹ نفر مجروح شده اند.

به گزارش رویترز، شاهدان عینی می گویند، تازه نماز تمام شده بود که ابتدا بمب در مسجد منفجر شد. گفته می شود دست کم ۴۰ فرد مسلح سوار برخودروهای جیب در بیرون از مسجد موضع گرفته بودند و هنگام فرار نمازگزاران به بیرون از مسجد به سوی آنها آتش گشودند.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، حمله به مسجد در شبه جزیره سینا را اقدامی «بزدلانه» خوانده است.

رییس جمهوری آمریکا در توییتر خود نوشته است، یک حمله تروریستی وحشتناک و بزدلانه به نمازگزاران بی‌گناه و بی‌دفاع. دنیا نمی‌تواند تروریسم را تحمل کند، ما می بایست به لحاظ نظامی آنها را شکست دهیم و ایدئولوژی افراطی آنها را که مایه حیاتشان است، بی اعتبار کنیم.

رییس جمهوری آمریکا همچنین در توییت دیگری گفته است، با رئیس جمهوری مصر تلفنی صحبت خواهد کرد.

دونالد ترامپ تاکید کرده است: ما می بایست بیش از هر زمان دیگری با هوش تر و جدی تر باشیم، و خواهیم بود. به (ساخت) دیوار (مرزی) نیاز داریم، به ممنوعیت (ورود) نیاز داریم. خداوند نگهدار مردم مصر باشد.

رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز در پیامی ضمن ابراز همدردی با مردم مصر این حمله مرگبار را محکوم کرده است.

رکس تیلرسون خواستار تداوم تلاش های بین المللی برای از بین بردن گروه های افراطی شده است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد نیز در بیانیه ای، حمله روز جمعه به مسجد در شبه جزیره سینا را اقدامی «فجیع و بزدلانه» خوانده و گفته است، «این حمله تروریستی صرف‌نظر از انگیزه‌های آن عملی جنایتکارانه و غیرقابل توجیه» است.

فرهان حق، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد گفته است: آنتونیو گوترش،‌ دبیرکل سازمان ملل عمیقا با خانواده های قربانیان این حمله و همچنین مردم و دولت مصر ابراز همدردی می کند.

دبیر کل سازمان ملل تاکید کرده است که عاملان این «جنایت وحشتناک» می بایست به دست عدالت سپرده شوند.

در همین حال گزارش حاکی است که ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه، در تلگرامی به عبدالفتاح السیسی، رییس جمهوری مصر حمله روز جمعه را محکوم کرده است.

ولادیمیر پوتین در این پیام از آمادگی روسیه برای همکاری با مصر در زمینه مبارزه با تروریسم خبر داده است.

ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه نیزضمن محکوم کردن این حمله با خانواده قربانیان حمله روز جمعه مصر ابراز همدردی کرده است.

ژان ایو لودریان تاکید کرده است که فرانسه در مبارزه با تروریسم در کنار مصر ایستاده است.

وزیر امور خارجه بریتانیا نیز حمله روز جمعه در مصر را محکوم کرده است.

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران،‌ هم آنچه «اقدام تروریستی و وحشیانه، صبح روز جمعه در شهر العریش مصر نامید را به شدت محکوم کرد.

کشورهای اسرائیل، تونس، عمان، عراق، لیبی، یمن، سودانو کویت نیز حمله «تروریستی» در مصر را محکوم کرده اند.

رییس جمهوری مصر سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرده است.

در ژوئیه امسال، ۲۳ سرباز مصری درپی حملات انتحاری به دو ایستگاه بازرسی در شبه جزیره سینا،جان باختند. گروه حکومت اسلامی (داعش) مسئولیت این حملات را برعهده گرفت.

XS
SM
MD
LG