لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۰۲

مذاکرات هیئت مصری با اسرائیل و حماس جهت اجرای آتش‌بس


تصویری از یک تظاهرات در مرز اسرائیل و غزه
تصویری از یک تظاهرات در مرز اسرائیل و غزه

با افزایش احتمال ازسرگیری درگیری‌ها میان اسرائیل و حماس، گروهی از مصر روز پنج‌شنبه ۸ فروردین جهت میانجی‌گری عازم اسرائیل شد تا درباره طرح آتش‌بس جدید با طرفین به گفت‌وگو بپردازد.

همزمان حماس خود را جهت برگزاری یک تظاهرات بزرگ در مرز اسرائیل برای روز شنبه آماده می‌کند و اسرائیل نیز در واکنش به این امر اعلام کرده که شمار نیروهای خود در منطقه را افزایش خواهد داد.

به گفته اسماعیل رضوان، یکی از مقامات ارشد حماس، هیئت مصری پس از دیدار با مقامات اسرائیل شامگاه پنج‌شنبه یا صبح جمعه به غزه بازخواهد گشت.

آقای رضوان همچنین به طور ضمنی گفته که اگر در این زمینه پیشرفتی حاصل شده باشد، حماس نیز تظاهرات روز شنبه را در ابعاد کوچک‌تری برگزار می‌کند. انتظار می‌رود این تظاهرات که در یک سالگی اعتراضات هفتگی فلسطینی‌ها برگزار می‌شود، گسترده باشد.

اسماعیل رضوان اظهار داشت: «اگر تفاهم جدیدی حاصل شود، مردم ما در غزه نیز احساس آرامش بسیار بیشتری می‌کنند».

وی سپس افزود که اگر اسرائیل خود را به این توافق پایبند بداند، «تظاهرات روز شنبه صلح‌آمیز خواهد بود».

خبرگزاری آسوشیتدپرس به نقل از سه مقام حماس که از مذاکرات مطلع هستند نوشته که هیئت مصری به این سازمان پیشنهاد رشته اقداماتی برای شل کردن محاصره غزه به دست مصر و اسرائیل داده است. در ازای این امر نیز حماس باید نسبت به توقف پرتاب راکت به اسرائیل و کنترل تظاهرات تعهد دهد و معترضان را از حصار مرزی دور نگه دارد.

این مقامات اما می‌گویند که اجرای این توافق تنها پس از تظاهرات روز شنبه ممکن است، امری که احتمالا اسرائیل با آن مخالفت کند.

به گفته آنها، اقدامات اسرائیل هم شامل این مسائل خواهد شد، گسترش منطقه ماهی‌گیری برای ماهی‌گیران فلسطینی در دریای مدیترانه، افزایش وارادت کالا به فلسطین و صادرات از آن، افزایش میزان برقی که از اسرائیل به غزه می‌آید و نیز افزایش جابه‌جایی مردم در مرز غزه.

اسرائیل هنوز درباره این مذاکرات توضیحی نداده است. تاکنون حدود ۲۰۰ فلسطینی با آتش نیروهای اسرائیلی در جریان این تظاهرات کشته شده‌اند. اسرائیل می‌گوید که از مرزهای خود محافظت می‌کند و معترضان مواد منفجره به خاک اسرائیل پرتاب می‌کنند.

منبع: خبرگزاری آسوشیتدپرس؛ س.ن/م.ا.
XS
SM
MD
LG