لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۰۰

 به مصونیت در ارتکاب جرایم علیه روزنامه نگاران پايان دهيد


۳۴ تن از روزنامه نگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در سال ۲۰۱۷  به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای خود هدف قرار گرفته اند.
۳۴ تن از روزنامه نگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در سال ۲۰۱۷  به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای خود هدف قرار گرفته اند.

۳۴ تن از روزنامه نگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی در سال ۲۰۱۷ به خاطر فعالیت‌های حرفه‌ای خود در فدراسیون روسیه، اوکراین، بلاروس، پاکستان، افغانستان، ایران، قزاقستان، تاجیکستان، ترکمنستان، ارمنستان، آذربایجان، مقدونیه و کشورهای دیگر هدف قرار گرفته اند.

آنها مورد حملات فیزیکی قرار گرفته، بازداشت و محاکمه شده، بطور خودسرانه دستگیر شده، مورد بازجویی و حملات لفظی قرار گرفته، روی شبکه آنلاین تهدید شده و وسایل کار آنها ضبط شده است. در برخی موارد نیز اعضای خانواده آنها هدف قرار گرفته اند.

عاملان این حملات تقریبا هیچگاه پاسخگو نیستند و تحویل عدالت داده نمی شوند. دراکثریت قریب به اتفاق موارد مقامات حکومتی با مصونیت کامل عمل کرده و عوامل غیرحکومتی نیز بازداشت و مجازات نشده اند. به جای آن، با گزارشگران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی مثل مجرمین رفتار شده است.

۲ نوامبر مصادف با روز پایان دادن به مصونیت برای جرایم علیه روزنامه نگاران رادیو اروپای آزاد/ رادیو آزادی از روزنامه نگاران خود و اعضای خانواده‌های آنها که در زندان و یا درخطر هستند قدردانی می کند. آنها عبارتند از استانیسلاو آسیف،سفر محمد پنسکولیف،سلطان آچیلووا و عزیز یوسف اف.

توماس کنت رییس (مدیر) رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در بیانیه ای گفت:«مسئولان این حملات تقریبا هیچگاه مجازات نمی شوند. در اکثریت قریب به اتفاق این موارد حکومت ها با مصونیت کامل عمل کرده و عوامل غیردولتی نیز مجازات نشده اند. به جای آن با گزارشگران ما مثل مجرم رفتار می شود.»

رادیو اروپای آزاد/ رادیو ازادی خواستار محترم شماردن معیارهای بین المللی و تعهد به فعالیت رونامه نگاران در هر نقطه‌ای برای انجام کار حرفه‌ای خود در کمال امنیت است. آنها برای تهیه خبر و گزارش برای مردمی که بیش از همه به آن نیاز دارند باید از حمایت کامل قانون برخوردار باشند.

XS
SM
MD
LG