لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

واکنش‌ها به شکست طرح برگزیت در پارلمان بریتانیا


دولت بریتانیا تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.
دولت بریتانیا تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.

رد طرح ترزا می، نخست‌وزیر بریتانیا، برای خروج این کشور از اتحادیه اروپا در پارلمان بریتانیا واکنش گسترده‌ای در بین کشورهای اروپایی داشته است.

نمایندگان مجلس عوام بریتانیا روز سه شنبه طرح برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا (برگزیت) را با ۴۳۲ منفی در مقابل ۲۰۲ رای مثبت رد کردند. دولت بریتانیا تنها تا روز دوشنبه هفته آینده فرصت دارد تا طرح «جایگزین» ارائه کند.

امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در این باره گفته است، اگر بریتانیا بدون توافقی با اتحادیه اروپا از این اتحادیه جدا شود، بزرگترین بازنده خواهد بود.

امانوئل مکرون گفته است: گزینه اول، آنها حرکت به سمت (برگزیت) بدون توافق است. آنها می‌گویند: توافقی وجود ندارد. این برای همه وحشتناک است. اولین بازنده این بریتانیایی خواهند بود.

موضع یکپارچه اروپا در قبال برگزیت

در همین زمینه، دونالد توسک، رئیس اتحادیه اروپا،پس از رای منفی پارلمان بریتانیا به طرح خانم می برای برگزیت گفته است، اعضای این اتحادیه همچنان موضعی یکپارچه در قبال برگزیت دارند.

سخنگوی دونالد توسک گفته است: ما از نتیجه رای گیری در (پارلمان بریتانیا) متاسفیم و از دولت بریتانیا می خواهیم که هرچه زودتر موضع خود را در خصوص گام بعدی مشخص کند.

دونالد توسک پیشتر در توییتی نوشته است: «اگر توافق ناممکن است، و هیچ کسی هم عدم توافق را نمی‌خواهد، پس در نهایت چه کسی شجاعت آن را دارد که بگوید تنها راه حل مثبت چیست؟»

یان کلود یونکرز، رئیس کمیسیون اروپایی، نیز به رای پارلمان بریتانیا واکنش نشان داده و گفته است که اتحادیه اروپا اقدامات خود را برای خروج بریتانیا از این اتحادیه بدون توافق تشدید می‌کند.

وی در بیانیه‌ای گفت: «خطر خروج آشفته بریتانیا با رای غروب امروز افزایش یافته است».

آقای یونکرز افزود: «در حالی که ما خواهان چنین چیزی نیستیم، کمیسیون اروپایی به اقدامات احتمالی خود برای اطمینان از اینکه اتحادیه اروپا آماده است ادامه می‌دهد».

«روز تلخ» برای اروپا

اولاف شولتز، معاون صدر اعظم آلمان نیز گفته است شکست طرح برگزیت ترزا می در پارلمان بریتانیا «روزی تلخ» برای اروپا بود.

اولاف شولتز گفته است: این روز تلخی برای اروپا است. ما به طور کامل آماده ایم اما یک برگزیت سخت گزینه با کمترین جذابیت برای اروپا و بریتانیا خواهد بود.

دولت ایرلند نیز گفته است، مشخص است که به رغم شکست طرح ترزا می برای برگزیت،اتحادیه اروپا حاضر به مذاکره مجدد در این خصوص نیست.

دولت ایرلند با این حال تصریح کرده است که برگزیت آشفته، برای همه طرفهای این توافق نتیجه بدی است .

توافق بر سر برگزیت در ماه نوامبر به دست آمد و هدف از آن خروج آرام بریتانیا از اتحادیه اروپا در روز ۲۹ مارس بود. اتحادیه اروپا گفته بود که این بهترین و تنها توافق ممکن برای خروج بریتانیا از این اتحادیه است.

XS
SM
MD
LG