لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۵

نخست‌وزیر بریتانیا درباره پیامدهای تصویب نشدن برگزیت هشدار داد


ترزا می روز دوشنبه می‌گوید احتمال متوقف کردن روند برگزیت توسط پارلمان از احتمال خروج بریتانیا بدون یک توافق بیشتر شده است.
ترزا می روز دوشنبه می‌گوید احتمال متوقف کردن روند برگزیت توسط پارلمان از احتمال خروج بریتانیا بدون یک توافق بیشتر شده است.

ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا روز دوشنبه ۲۴ دی‌ماه در سخنانی هشدار داد که طرح خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به «برگزیت» ممکن است ساقط شود.

به نظر می‌رسد این سخنان خانم می آخرین تلاش‌های او برای جلب حمایت طرفداران برگزیت در پارلمان است که بارها گفته‌اند به توافق او با اتحادیه اروپا برای خروج بریتانیا رای نخواهند داد.

با توجه به اینکه پارلمان بریتانیا در جلسه سه‌شنبه غروب به احتمال فراوان به توافق خانم می رای منفی خواهد داد، سرنوشت برگزیت بیش از گذشته در ابهام قرار گرفته و ممکن است به حالت‌های گوناگونی از جمله خروج آشفته بریتانیا از اتحادیه اروپا و یا برگزاری یک همه‌پرسی دیگر منجر شود.

ترزا می روز دوشنبه گفت اکنون احتمال متوقف کردن روند برگزیت توسط پارلمان از احتمال خروج بریتانیا بدون یک توافق بیشتر شده است.

او افزود: «برخی در پارلمان می‌خواهند برگزیت را به تاخیر انداخته و یا کاملا متوقف کنند و از هر وسیله‌ای که در اختیار دارند استفاده خواهند کرد. با وجود اینکه نرسیدن به توافق با اروپا هنوز یک خطر جدی است ولی با در نظر گرفتن تازه‌ترین تحولات به نظر من اکنون احتمال متوقف شدن روند برگزیت در پارلمان بسیار زیاد است که در آن صورت برگزیتی در کار نخواهد بود».

دولت اسپانیا اخیرا اعلام کرد که اتحادیه اروپا ممکن است در مورد تمدید مهلت زمانی برای قطعی شدن برگزیت که روز ۲۹ مارس است به توافق برسد ولی دیرتر از انتخابات پارلمانی اروپا در ماه می نخواهد بود.

ترزا می روز یکشنبه به اعضای پارلمان بریتانیا هشدار داده بود که عدم اجرای برگزیت برای دمکراسی «فاجعه‌بار» خواهد بود و اعضای دولت او نیز گفتند اجرا نکردن نتیجه همه‌پرسی سال ۲۰۱۶ ممکن است به تقویت پوپولیسم راست افراطی منجر شود.

ترزا می و مقامات اتحادیه اروپا روز دوشنبه با هدف تشویق پارلمان بریتانیا به تصویب طرح پیشنهادی آنها، نامه‌هایی حاوی ضمانت‌های اجرایی در مورد آینده برگزیت با هم رد و بدل کردند.

اتحادیه اروپا در نامه خود خطاب به نخست‌وزیر بریتانیا نوشت به ضمانت‌های خود در مورد یافتن راه‌هایی برای پرهیز از ایجاد مرز بین جمهوری ایرلند و ناحیه ایرلند شمالی متعهد است.

ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون، و دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، نیز در پاسخ مشترک به سئوال‌های ترزا می گفتند اتحادیه اروپا به تعهد خود برای حصول یک توافق تجاری تا پایان سال میلادی آینده وفادار است.

آنها تاکید می‌کنند که هیچ یک از موضوعات مطرح شده در این نامه نباید نوعی تناقض با توافق دو طرف در مورد نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا تلقی شود. ولی در عین حال اگر توافق تجاری پس از برگزیت در مهلت تعیین شده حاصل نشد بریتانیا برای پرهیز از برپا کردن نوار مرزی می‌تواند وضعیت انتقالی فعلی را تمدید کند.

با توجه به اینکه در صورت عدم تصویب طرح ترزا می تنها گزینه دیگر خروج از اتحادیه اروپا بدون یک توافق خواهد بود بخشی از اعضای پارلمان بریتانیا قصد دارند کنترل برگزیت را از دست دولت خارج کنند.

با وجودی که موقعیت ترزا می بسیار تضعیف شده ولی قوه مجریه به خصوص در دوره‌های بحرانی قدرت و اختیارات فراوانی دارد و بنابراین معلوم نیست پارلمان به چه شکلی می‌خواهد کنترل برگزیت را به دست بگیرد.

اگر طرح ترزا می در پارلمان تصویب نشود دولت او قادر نخواهد بود طی سه هفته آینده نسخه اصلاح شده‌ای از این طرح ارائه دهد. یکی از پیشنهادهایی که در این مورد مطرح شده تشکیل کمیته‌ای از اعضای ارشد و روسای کمیسیون‌های پارلمان برای تنظیم طرح دیگری برای برگزیت است.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر
XS
SM
MD
LG