لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۶

پیامدهای خروج «آشفته» از اتحادیه اروپا: کوچک شدن ۸ درصدی اقتصاد بریتانیا


یک روز پس از هشدار بانک مرکزی انگلستان در مورد پیامدهای خروج «آشفته» بریتانیا از اتحادیه اروپا ارزش پوند استرلینگ که پس از تصویب طرح برگزیت افزایش یافته بود دوباره کاهش یافت.

بانک مرکزی انگلستان روز سه‌شنبه پنجم آذر هشدار داد که پیامدهای اقتصادی منفی خروج «آشفته» این کشور از اتحادیه اروپا حتی از بحران مالی ده سال پیش شدیدتر خواهد بود.

بانک مرکزی انگلستان گفت حجم اقتصاد کشور ممکن است هشت درصد کاهش یابد و پوند نیز ممکن است یک چهارم ارزش خود را از دست بدهد.

ارزش برابری پوند در برابر دلار بعداز ظهر چهارشنبه حدود ۱.۲۷ و در برابر یورو حدود ۸۸.۵۲ بود.

در حالی که حدود چهار ماه به مهلت نهایی برای خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا باقی مانده است، ترزا می نخست‌وزیر این کشور هنوز نتوانسته که موافقت پارلمان با طرح پیشنهادی خود برای برگزیت را که روز یکشنبه توسط اتحادیه اروپا تصویب شد جلب کند.

احتمال خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا بدون یک توافق باعث شد که روز سه‌شنبه ارزش پوند کاهش یابد. ولی روز چهارشنبه پس از انتشار موضعگیری سخنگوی اقتصادی حزب کارگر که گفت «ممکن است برگزای یک همه‌پرسی دیگر در مورد برگزیت را در نظر بگیریم»، اعتماد در بازار مالی و در نتیجه ارزش برابری پوند تا حدی افزایش یافت.

سخنان جان مک دانل این امیدواری را افزایش داده که حزب مخالف دولت بریتانیا ممکن است از برگزاری همه‌پرسی دیگری در مورد برگزیت حمایت کند.

رهبران حزب کارگر تاکنون به برگزاری یک همه‌پرسی دیگر تمایل چندانی نشان نداده بودند هر چند این حزب همواره تاکید کرده که برای پیشگیری از «برگزیت بدون توافق با اتحادیه اروپا» اقدام خواهد کرد.

کارشناسان مالی می‌گویند اشاره سخنگوی اقتصادی حزب کارگر به احتمال برگزاری یک همه‌پرسی دیگر خوشبینی را تا حدی تقویت کرده و به جبران حدی از کاهش ارزش پوند کمک کرده است.

جان مک دانل روز چهارشنبه در مصاحبه‌ با بی‌بی‌سی گفت اگر رای عدم اعتماد نتواند دولت فعلی را برکنار کند و انتخابات زودرس برگزار شود برگزاری همه‌پرسی دوم در مورد برگزیت یک گزینه خواهد بود.

کارشناسان معتقدند از چندین ماه پیش تاکنون چند تغییر مهم روی داده و یکی از آنها این است که حزب کارگر بریتانیا در صورتی که انتخابات سراسری برگزار نشود هر چند با عدم صراحت از یک همه‌پرسی دیگر حمایت می‌کند.

عامل موثر دیگر در وضعیت بازار مالی بریتانیا گزارش دولت در مورد پیامدهای اقتصادی برگزیت است که روز چهارشنبه منتشر شد.

در این گزارش پیش‌بینی می‌شود که حتی در حالت اجرای طرح ترزا می حجم اقتصاد بریتانیا خارج از اتحادیه اروپا به نسبت باقی ماندن در این اتحادیه طی ۱۵ سال آینده حدود ۲.۱ درصد کاهش خواهد یافت و در صورتی که برگزیت بدون توافق صورت بگیرد حجم اقتصاد کشور طی ۱۰ سال آینده ۷.۷ درصد کاهش می‌یابد.

در عین حال پس از تصویب طرح نخست‌وزیر بریتانیا توسط رهبران اتحادیه اروپا امیدواری به یک برگزیت مورد توافق دو طرف افزایش یافته و این روی بازارهای مالی بریتانیا تاثیر مثبتی داشته است.

کارشناسان یادآوری می‌کنند اگر پارلمان بریتانیا طرح نخست‌وزیر برای برگزیت را نپذیرد ترزا می به غیر از استعفا و فراخواندن انتخابات جدید هیچ گزینه ديگری نخواهد داشت.

بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز/ ش.ر/ ک.ر

XS
SM
MD
LG