لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۲

اتحادیه اروپا خواستار برگزاری مجدد انتخابات در ونزوئلا شد


اتحادیه اروپا روز دوشنبه هفتم خرداد خواستار برگزاری مجدد انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا شد. این اتحادیه همچنین هشدار داده است که دور تازه ای از تحریم ها را علیه این کشور اعمال خواهد کرد.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزیران اتحادیه اروپا اعلام کرده اند، به رغم درخواست های گسترده در ونزوئلا برای استقرار دمکراسی، انتخابات اخیر نشان داد که این کشور هرچه بیشتر از معیارهای دمکراتیک و قانون اساسی خود فاصله می گیرد.

وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا می گویند، در انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا که یکشنبه ۳۰ اردیبهشت برگزاری شد، تخلفات گسترده ای روی داده است و این انتخابات می بایست مجددا بر اساس استانداردهای بین المللی و قانون اساسی ونزوئلا برگزار شود.

کمیسیون انتخابات ونزوئلا دوشنبه ۳۱ اردیبهشت اعلام کرد، نیکولاس مادورو ۵۵ ساله با پیروزی در انتخابات، برای یک دوره شش ساله دیگر در مقام ریاست جمهوری ونزوئلا باقی خواهد ماند. این در حالی است که هنری فالکون، رقیب اصلی نیکولاس مادورو نیز نتیجه انتخابات را نپذیرفته است.

منتقدان می گویند، انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا با تقلب همراه بوده و کاندیداهای دو گروه مخالف اصلی اجازه حضور در انتخابات را نیافتند.

با این حال، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا می گویند، تحریم های تازه هدفمند خواهند بود به نحوی که به مردم ونزوئلا آسیبی نرسانند.

اما نیکولاس مادورو در واکنش به تهدید اتحادیه اروپا در خصوص تحریم ها گفته است، تحریم های تازه فقط به مردم ونزوئلا آسیب وارد خواهد کرد.

آمریکا و کشورهای مهم آمریکا لاتین پیش از این به نحوه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری ونزوئلا اعتراض کرده و گفته اند، در این انتخابات استانداردهای دمکراتیک رعایت نشده است.

کشورهای عضو گروه لیما، متشکل از ۱۴ کشور قاره آمریکا نیز پیشتر در بیانیه‌ای اعلام کردند که نتیجه انتخابات ونزوئلا را به رسمیت نمی‌شناسند و سطح روابط دیپلماتیک خود را نیز کاهش می‌دهند.

با استفاده از گزارش های آسوشیتدپرس و رادیو فردا؛خ.ک/ت.ت
XS
SM
MD
LG