لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۷

اتحادیه اروپا از عربستان خواست در مورد کنشگران بازداشتی اطلاعات ارائه کند


سمر بدوی، یکی از فعالان حقوق زنان که بازداشت شده‌است
سمر بدوی، یکی از فعالان حقوق زنان که بازداشت شده‌است

اتحادیه اروپا از حکومت عربستان سعودی خواسته‌است تا در مورد بازداشت فعالان حقوق زنان در آن کشور، اطلاعاتی ارائه کند. انتقاد از بازداشت فعالان سعودی، سبب شد تا عربستان روابط دیپلماتیک و تجاری خود با کانادا را به‌طور چشم‌گیری کاهش دهد.

سخنگوی فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در بیانیه‌ای گفته است این اتحادیه «با مقام‌های سعودی برای دریافت توضیحاتی در مورد رخدادهای مربوط به بازداشت زنان مدافع حقوق بشر در عربستان، به‌شکل سازنده‌ای وارد تعامل و گفت‌وگو شده‌است».

در ادامه این بیانیه آمده است «ما بر اهمیت رابطه‌ای که بین مدافعان حقوق بشر و جامعه مدنی، در جریان اصلاحات فعلی در عربستان سعودی، وجود دارد و نیز لزوم احترام به قانون در مورد تمامی بازداشت‌های مشابه تاکید کرده‌ایم».

کمیسیون اروپا نیز گفته با مقام‌های سعودی در مورد این ماجرا تماس گرفته‌است.

مقام‌های عربستان هنوز واکنش به این بیانیه و اظهارات مطرح‌شده نشان نداده‌اند. اما چندی پیش ابراز نگرانی دولت کانادا از بازداشت‌ها سبب شد تا آن‌ها به‌شدت اتاوا را هدف انتقاد قرار داده و سطح روابط خود را نیز کاهش دهند.

عربستان سعودی ۱۵ مرداد ماه، سفیر کانادا را اخراج کرد، سفیر خود را فراخواند و روابط اقتصادی جدید با کانادا را به حال تعلیق در آورد.

وزارت خارجه کانادا، خواستار آزادی کنشگران مدنی و فعالان حقوق زنان شده بود. در پی واکنش تند عربستان، وزیر خارجه کانادا دوباره تاکید کرد کشورش «همواره از حقوق بشر در کانادا و در سراسر جهان حمایت می‌کند، و حقوق زنان نیز حقوق بشر است».

ریاض گفته هیچ کشوری «نمی‌تواند ادعا کند بیشتر از دولت عربستان به فکر شهروندان خودش است».

مقام‌های رسمی اتحادیه اروپا می‌گویند فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی این نهاد، ۲۰ مرداد ماه با وزیر خارجه کانادا تلفنی گفت‌وگو کرده‌است هر دو طرف «بر لزوم افزایش هم‌کاری‌ها در زمینه حقوق بشر» و دیگر مسائل تاکید کرده‌اند.

با استفاده از اروپای آزاد و رادیو فردا|ت.ت
XS
SM
MD
LG