لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۷

اتحادیه اروپا تأیید حکم اعدام جمشید شارمهد، زندانی سیاسی دوتابعیتی، را «شدیداً» محکوم کرد


جمشید شارمهد در یکی از جلسات محاکمه در دادگاه‌ انقلاب اسلامی
جمشید شارمهد در یکی از جلسات محاکمه در دادگاه‌ انقلاب اسلامی

اتحادیه اروپا با صدور بیانیه‌ای تأیید حکم اعدام جمشید شارمهد، شهروند ایرانی‌آلمانیِ محبوس در زندان جمهوری اسلامی را «به‌شدت» محکوم کرد.

در این بیانیه که اواخر شامگاه جمعه هشتم اردیبهشت منتشر شد، اتحادیه اروپا از حکومت ایران خواسته است تا اجرای اعدام آقای شارمهد را متوقف و این حکم را لغو کند و اطمینان دهد که آقای شارمهد بر اساس موازین بین‌المللی به حقوق اولیه‌ دفاع از خود در برابر اتهامات انتسابی «فوراً» دسترسی یابد.

پیشتر، در پی تأیید حکم اعدام این زندانی سیاسی دوتابعیتی از سوی دیوان عالی کشور در روز ششم اردیبهشت، وزیر خارجه آلمان با «غیرقابل قبول» خواندن این حکم از جمهوری اسلامی ایران خواسته بود تا اجرای حکم را متوقف کند.

آنالنا بائربوک در توئیتی نوشت: «جشمید شارمهد در هیچ مقطعی از شرایط دادرسی عادلانه برخوردار نبوده است. ما از ایران می‌خواهیم که فوراً این حکم خودسرانه را لغو کند».

شورای اروپایی در ادامه بیانیه خود می‌افزاید: «مجازات اعدام ناقض حق مسلم زندگی مندرج در اعلامیه جهانی حقوق بشر است و نهایت مجازات ظالمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است.»

این بیانیه همچنین از ایران خواسته است که به تعهدات بین‌المللی خود به‌ویژه بر اساس کنوانسیون وین در مورد روابط کنسولی پایبند باشد.

شورای اروپایی همچنین بار دیگر بر نگرانی اتحادیه اروپا از بازداشت «خودسرانه» شهروندان دوتابعیتی در ایران تأکید کرده است.

جمشید شارمهد فعال سیاسی و مجری رادیویی، متولد سال ۱۳۳۴، تبعۀ ایران و دارای تابعیت مضاعف آلمان است. او مرداد سال ۱۳۹۹ در جریان سفری به امارات متحده عربی، توسط مأموران امنیتی جمهوری اسلامی در دوبی ربوده و به ایران منتقل شد.

رسانه‌های رسمی و نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی این شهروند دوتابعیتی را به عنوان رئیس «گروه تندر» (رسانه منتسب به انجمن پادشاهی ایران در آمریکا) معرفی کردند. او در دادگاه‌های جمهوری اسلامی به «فساد فی‌الارض» متهم شد.

قوه قضاییه نیز در هفته جاری اعلام کرد که حکم اعدام آقای شارمهد از سوی دیوان عالی کشور تأیید شده است.

دولت آلمان اوایل اسفند پارسال و بلافاصله پس از صدور حکم اعدام برای جمشید شارمهد توسط قوه قضاییه جمهوری اسلامی، اعلام کرد که دو کارمند سفارت ایران در برلین را در اعتراض به این حکم اخراج کرده است.

یک هفته پس از آن سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از اخراج دو دیپلمات آلمانی از ایران به عنوان «عنصر نامطلوب خبر داد».

با استفاده از وب‌سایت شورای اروپا و گزارش‌های رادیو فردا/ د.خ/آ.ت.
XS
SM
MD
LG