لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۴۸

انتقاد اتحادیه اروپا از قانون «عامل خارجی» خواندن رسانه‌های خارجی در روسیه


ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه، قانون «عامل بیگانه» خواندن رسانه‌های خارجی در روسیه را امضا کرد
ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه، قانون «عامل بیگانه» خواندن رسانه‌های خارجی در روسیه را امضا کرد

اتحادیه اروپا از تصویب قانون «عامل خارجی» خواندن رسانه های خارجی در روسیه انتقاد کرد.

این قانون در نیمه نوامبر در مجلس عوام و اعلای روسیه به تصویب رسید.

از روز شنبه و با امضای ولادیمیر پوتین، رئيس جمهور روسیه، این قانون به دولت این کشور اجازه می‌دهد رفتار سخت‌گیرانه‌تری نسبت به فعالیت رسانه‌های خارجی و کارکنان آنها اعمال کند.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، این قانون رسانه‌هایی را که خارج از روسیه منابع مالی دریافت می‌کنند، «عامل خارجی» نامیده است و می‌تواند آنها را تحریم کند. این قانون در تاریخ ۲۵ نوامبر در وبسایت رسمی اطلاعات حقوقی دولت روسیه منتشر شد.

رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی در کنار صدای آمریکا، سی. ان. ان و دویچوله از رسانه‌هایی هستند که ساعاتی پس از تصویب این قانون، اخطاریه‌ای از سوی وزارت دادگستری روسیه دریافت کردند.

در این اخطاریه مشخص نشده است که چه عواقب قانونی در انتظار این رسانه‌هاست اما به نظر می‌رسد که دولت روسیه خواهان اطلاعات مربوط به جزییات فعالیت‌های مالی این رسانه‌ها است. همچنین باید مشخص شود که مطالبی که آنها منتشر می‌کنند،از سوی «عامل خارجی» تهیه شده است.

توماس کنت، رئیس رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی گفت در حال حاضر قادر به ارزیابی آثار ناشی از این قانون نیستیم. چون هیچ سازمان خبری به طور مشخص به عنوان "عامل خارجی" نامیده نشده است.»

وی افزود «ما به تعهداتمان برای ادامه کار روزنامه‌نگاری پایبندیم تا برای مردم روسی زبان اخبار دقیق و بی‌طرفانه ارائه دهیم.»

در حالیکه سازمان‌های حقوق بشر این قانون تازه را تهدیدی جدی برای آزادی‌ رسانه‌ها در روسیه می‌خوانند، اما مقامات روسی گفتند که این قانون شامل رسانه‌های داخلی نخواهد شد. مقامات روسی این قانون را پاسخ مقابلی به فشار دولت آمریکا بر رسانه‌های روسی نامیده‌اند. دو هفته پیش کانال تلوزیونی «آر تی» که رسانه دولتی روسیه به حساب می‌آید، تحت قانون «نام‌نویسی عوامل بیگانه» در امریکا ثبت شد. این دستور در پی آشکار شدن نقش این شبکه خبری در پراکنده‌کردن اخبار جعلی برای تحت تاثیر قرار دادن نتایج انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۶ اجرا شد.

جان لنسینگ،مدیر شورای اطلاع رسانی دولت آمريکا (بی بی جی)، در بیانیه ای گفت که رسانه های متعلق به دولت روسیه مانند «آر تی» یا «اسپوتنیک» در آمریکا می توانند برنامه هایشان را از طریق رادیو یا تلویزیون پخش کنند،در حالی که برای رسانه های آمریکا مانند صدای آمریکا و رادیو اروپای آزاد/آزادی چنین امکانی در روسیه وجود ندارد.

XS
SM
MD
LG