لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۸

اتحادیه اروپا پذیرش حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را رد کرد


گردشگران در یکی از پست‌های ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان؛ مارس ۲۰۱۹
گردشگران در یکی از پست‌های ارتش اسرائیل در بلندی‌های جولان؛ مارس ۲۰۱۹

اتحادیه اروپا پذیرش حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را، برخلاف تصمیم اخیر رئیس‌جمهوری آمریکا، رد کرده و می‌گوید این منطقه را همچنان یک منطقه «اشغال‌شده» می‌داند.

اداره سیاست‌های خارجی اتحادیه اروپا، هفتم فروردین ماه، اعلام کرد که تمامی ۲۸ کشور عضو تصمیم گرفته‌اند به قطعنامه سازمان ملل متحد در این مورد که بلندی‌های جولان، منطقه‌ای اشغال‌شده است، پایبند بمانند و همچنان تصاحب زمین با استفاده از زور را مردود بدانند.

همزمان در شورای امنیت ملل متحد نیز مخالفت‌هایی با تصمیم دونالد ترامپ ابراز شده‌است.

کارن پیرس، سفیر بریتانیا نزد ملل متحد، در جلسه شورای امنیت گفته است تصمیم ایالات متحده، ناقض قطعنامه سازمان ملل از سال ۱۹۸۱ است.

ولادیمیر سافرونکف، معاون سفیر روسیه نزد ملل متحد، نیز گفته این اقدام واشینگتن می‌تواند به بی‌ثباتی‌ها و تنش‌ها در منطقه خاورمیانه دامن بزند.

فرانسه، لهستان، آلمان و بلژیک، دیگر کشورهایی هستند که روز ۲۵ فروردین ماه در شورای امنیت در مورد پیامدهای آن‌چه «پذیرش یک انضمام غیرقانونی» توصیف شده، ابراز نگرانی کردند.

آقای ترامپ روز پنجم فروردین ماه در جریان مراسمی در کاخ سفید با حضور بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را با امضای فرمانی به رسمیت شناخت.

اسرائیل در جنگ شش روزه سال ۱۹۶۷/ خرداد ۱۳۴۶، بر بلندی‌های جولان در سوریه مسلط شد و در سال ۱۹۸۱/ ۱۳۶۰ این منطقه را رسما به خاک خود منضم کرد.

الحاق جولان به خاک اسرائیل، قطعنامه ۴۹۷ سازمان ملل را در پی داشت که این اقدام را محکوم کرده و آن را «بدون‌ اعتبار، تهی، و فاقد پیامدهای قانونی از نظر بین‌المللی» توصیف کرده‌است.

مقام‌های دولت دونالد ترامپ در دو سال گذشته بارها انتقادهایی را متوجه رویکرد به اسرائیل در سازمان ملل و نهادهای وابسته به آن کرده‌اند؛ از جمله نیکی هیلی، سفیر پیشین آمریکا در همین سازمان، که زمانی گفته بود دولت متبوع او به «اقدامات ضد اسرائیلی» ملل متحد، واکنش نشان خواهد داد.

دونالد ترامپ روز دوشنبه در شرح تصمیم خود برای پذیرش حاکمیت اسرائیل، گفته بود «اقدامات ایران در سوریه و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه از جمله حزب‌الله، جولان را به منطقه‌ای تبدیل کرده که پتانسیل تهاجم از آن (علیه اسرائیل) وجود دارد و ما نمی‌خواهیم شاهد حملاتی (از جولان) باشیم».

ترامپ تاکید کرده است که در دولت او اتحاد دو کشور «قوی‌تر از هر زمان دیگری» است.

پیش از این شماری از متحدان عربی آمریکا مانند عربستان سعودی نیز به این تصمیم آقای ترامپ انتقاد کرده بودند. ریاض در بیانیه‌ای اقدام دولت آمریکا را به‌شدت محکوم و رد کرده بود. کویت و بحرین نیز این تصمیم آمریکا را «مایه تأسف» توصیف کرده بودند.

میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان گفته «سران کشورهای دیگر حق ندارند خاک کشوری دیگر را به دیگران ببخشند». سوریه نیز خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت شده است.

از سوی دیگر نخست‌ وزیر اسرائیل، حاکمیت کشورش بر بلندی‌ها جولان را برای جلوگیری از حملات از این منطقه ضروری توصیف کرده و از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا به‌گرمی قدردانی کرده‌است.

بلندی‌های جولان، که در عربی «مرتفعات الجولان» و در عبری «رامات هاگولان» نامیده می‌شود، در جنوب‌غربی سوریه قرار دارد و حدود ۱۸۰۰ کیلومتر مربع مساحت دارد.

رویترز، اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه، مرکز اسناد سازمان ملل متحد|ت|خ
XS
SM
MD
LG