لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۰۹

واکنش منفی چند کشور عربی به تصمیم آمریکا درباره بلندی‌های جولان


عربستان می‌گوید که جولان همچنان «یک سرزمین عربی و سوری اشغالی» است
عربستان می‌گوید که جولان همچنان «یک سرزمین عربی و سوری اشغالی» است

دولت سوریه روز دوشنبه، پنجم فروردین، به‌ رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان سوریه توسط آمریکا را «حمله‌ای آشکار بر حاکمیت خود» دانست و عربستان سعودی نیز این اقدام آمریکا را محکوم کرد و آن را نقض قوانین بین‌المللی دانست.

عربستان سعودی در بیانیه‌ای که از سوی خبرگزاری رسمی این کشور اعلام شد این اقدام دولت آمریکا را به‌شدت محکوم و رد کرد.

عربستان در این بیانیه نوشت که جولان همچنان «یک سرزمین عربی و سوری اشغالی» است و «این اقدام تأثیری منفی بر روند صلح خاورمیانه و امنیت و ثبات منطقه خواهد داشت».

بنا بر گزارش‌ها، کویت و بحرین نیز این تصمیم آمریکا را «مایه تأسف» دانسته‌اند و رئیس جمهور لبنان نیز به این خبر واکنش نشان داده است.

میشل عون، رئیس جمهور لبنان گفته است که این تصمیم بر وضعیت کشورش نیز تأثیر خواهد گذاشت و افزود که «سران کشورهای دیگر حق ندارند خاک کشوری دیگر را به دیگران ببخشند.»

در همین حال، به نوشته خبرگزاری رویترز، کرملین خبر می‌دهد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه قصد دارد عصر سه‌شنبه با همتای لبنانی خود در خصوص موضوع جولان بحث و تبادل نظر کند.

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه، نیز این تصمیم دونالد ترامپ را «هدیه‌ای» در آستانه انتخابات اسرائیل به بنیامین نتانیاهو، رئیس جمهور اسرائیل، دانسته و از قصد خود برای ارجاع موضوع بلندی‌های جولان به سازمان ملل خبر داده است.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که کشورش از متحدان عربستان سعودی است، روز دوشنبه برخلاف سیاست چندین دهه گذشته ایالات متحده، حاکمیت اسرائیل را بر منطقه راهبردی جولان به‌ رسمیت شناخت.

بلندی‌های جولان آن بخش از خاک سوریه است که در جنگ شش‌روزه به تصرف اسرائیل درآمد، اما حاکمیت اسرائیل بر آن منطقه هیچ گاه از سوی جامعه جهانی به‌ رسمیت شناخته نشد.

رئیس جمهور آمریکا پنج‌شنبه گذشته در توئیتی نوشت که «پس از ۵۲ سال، زمان آن رسیده که حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، که اهمیت راهبردی برای ثبات اسرائیل و منطقه دارد به‌ طور کامل به رسمیت شناخته شود».

او در روز امضای فرمان به‌ رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان نیز افزود: «اقدامات ایران در سوریه و گروه‌های تروریستی در جنوب سوریه از جمله حزب‌الله، جولان را به منطقه‌ای تبدیل کرده که پتانسیل تهاجم از آن (علیه اسرائیل) وجود دارد و ما نمی‌خواهیم شاهد حملاتی (از جولان) باشیم، شبیه حملاتی که بامداد امروز از غزه علیه تل‌‌آویو صورت گرفت.»

شورای امنیت سازمان ملل در دسامبر ۱۹۸۱ در قطعنامه‌ای ضمیمه کردن بلندی‌های جولان به خاک اسرائیل را «باطل» و فاقد ارزش قانونی دانست؛ استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل، روز دوشنبه همین موضع را تکرار کرد و گفت که موضع آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، در خصوص بلندی‌های جولان همان متن قطعنامه ۱۹۸۱ است و تغییری نکرده است.

آقای گوترش به تازگی در گزارشی گفته بود که نسبت به بالا گرفتن تنش‌ها بین اسرائیل و سوریه در ارتفاعات جولان «شدیداً نگران» است.

سوریه هم‌پیمان جمهوری اسلامی ایران است و اسرائیل در ماه‌های اخیر نسبت به نفوذ نیروهای تحت امر ایران به بلندی‌های استراتژیک جولان نگرانی و حساسیت زیادی نشان داده است.

ایران همچنان تأکید دارد که بنا به دعوت دولت قانونی بشار اسد در سوریه حضور «مستشاری» دارد.

منابع: خبرگزاری‌های فرانسه، رویترز، اینترفکس/ پ. پ./ ف. دو.
XS
SM
MD
LG