لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۱

ترامپ فرمان به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را «امضا می‌کند»


یک زن دروزی در بلندی‌های جولان در حال تکان دادن دست برای بستگانش در روستای آن سوی مرز است.
یک زن دروزی در بلندی‌های جولان در حال تکان دادن دست برای بستگانش در روستای آن سوی مرز است.

یسرائل کاتز، کفیل وزیر خارجه اسرائیل، می‌گوید که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، روز دوشنبه پنجم فروردین در جریان دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، فرمان به رسمیت شناختن بلندی‌های جولان تحت حاکمیت اسرائیل را امضا خواهد کرد.

بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه چهارم فروردین برای دیدار با دونالد ترامپ و نیز سخنرانی در نشست سالانه اِیپک، کمیته روابط عمومی آمریکا و اسرائیل، وارد واشینگتن شد.

دونالد ترامپ پنجشنبه گذشته در توئیتی نوشته بود که «پس از ۵۲ سال، زمان آن رسیده که حاکمیت اسرائیل بر ارتفاعات جولان، که اهمیت راهبردی برای ثبات اسرائیل و منطقه دارد به طور کامل به رسمیت شناخته شود» اما تاریخی برای عملی کردن این موضع ذکر نکرده بود.

رسانه‌های اسرائیل از روز پنجشنبه احتمال قوی دادند که این فرمان در جریان سفر نتانیاهو به واشینگتن امضا می‌شود؛ به گزارش خبرگزاری‌ها، یسرائل کاتز، کفیل وزیر خارجه اسرائیل، روز یکشنبه درستی این ارزیابی‌ها را تایید کرد.

آقای ترامپ در حالی موضع خود را در خصوص حاکمیت اسرائیل بر جولان با امضای فرمان رسمیت می‌بخشد که سوریه و نیز جامعه جهانی به این تصمیم واکنش تندی نشان داده‌اند و از جمله اتحادیه اروپا تاکید کرده که دنباله‌رو این موضع نخواهد بود.

اسرائیل در جریان جنگ خرداد سال ۱۳۴۶/ ژوئن ۱۹۶۷ بخش بزرگی از ارتفاعات سوری جولان را اشغال کرد.

قطعنامه ۲۴۲ شورای امنیت خواهان استرداد همه اراضی شد که اسرائیل از سوریه و سایر کشورهای عربی گرفته بود.

اما دولت وقت اسرائیل در سال ۱۳۶۰/۱۹۸۱ جولان را که دهها شهر و شهرک در آن ساخته و هزاران اسرائیلی را در آن اسکان داده بود، رسما به خاک خود منضم کرد.

هیچ‌یک از دولت‌های آمریکا تا حال این انضمام را به رسمیت نشناخته و اسناد وزارت خارجه آمریکا تا دو سال پیش واژه «اشغالی» را برای این مناطق به کار می‌برد.

بنیامین نتانیاهو از تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا در به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان استقبال کرده و آن را «معجزه پوریم» نامیده است.

دونالد ترامپ و بنیامین نتانیاهو ارتباط میان این تصمیم با شائبه کمک رئیس‌جمهوری آمریکا به انتخاب دوباره آقای نتانیاهو در انتخابات دو هفته دیگر اسرائیل را رد کرده‌اند.

خانم شلی یخیموویچ از سران حزب کارگر و جناح اپوزیسیون اسرائیل گفته که اپوزیسیون نیز به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان را یک موفقیت دیپلماتیک می‌داند اما موعد آن، شائبه دخالت آمریکا در انتخابات اسرائیل را ایجاد کرده است.

اما به گزارش وای.نت، بنی گانتز، رهبر ائتلاف آبی- سفید، رقیب اصلی نتانیاهو در این دوره از انتخابات، روز یکشنبه در حاشیه نشست اِیپک در واشینگتن گفت، «فکر نمی‌کند که رئیس‌جمهوری ترامپ بدنبال دخالت در انتخابات اسرائیل است».

در این میان، اعراب دروزی ساکن جولان که هنوز به سوریه وفادار هستند، با آغاز تظاهرات علیه این تصمیم گفته‌اند اعتراضات خود را ادامه خواهند داد.

XS
SM
MD
LG