لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۱۸

واکنش‌های گسترده به توئیت ترامپ درباره حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان


نمایی از منطقه بلندی‌های جولان که با توئیت دونالد ترامپ درباره پذیرفتن حاکمیت اسرائیل بر این مناطق به اخبار و رسانه‌ها راه یافته است
نمایی از منطقه بلندی‌های جولان که با توئیت دونالد ترامپ درباره پذیرفتن حاکمیت اسرائیل بر این مناطق به اخبار و رسانه‌ها راه یافته است

در ادامه واکنش‌ها به تصمیم دونالد ترامپ مبنی بر به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان، شماری از کشورها از جمله سوریه، ایران، ترکیه و روسیه این اقدام را «غیرقانونی» خواندند و در مقابل، بنیامین نتانیاهو گفت که در تماسی تلفنی با ترامپ، تشکر مردم اسرائیل را به او رسانده است.

دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا، پنج‌شنبه اول فروردین در توئیتی نوشت: «پس از ۵۲ سال زمان آن رسیده است که ایالات متحده حاکمیت اسرائیل بر بلندی‌های جولان را به طور کامل به رسمیت بشناسد».

در واکنش، وزارت خارجه سوریه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اقدام رییس جمهوری آمریکا را «غیرمسئولانه» و «تهدیدکننده صلح و ثبات جهانی» خواند و تأکید کرد «جولان همواره عربی و سوری باقی می‌ماند».

وزارت خارجه سوریه همچنین گفته است دمشق اکنون «اشتیاق بیشتری برای آزادسازی جولان دارد».

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت خارجه ایران، نیز روز جمعه گفت: «تصمیمات شخصی و خلق‌الساعه ترامپ منطقه حساس خاورمیانه را به سمت بحران‌های پی در پی جدیدی سوق خواهد داد».

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی همچنین با تأکید بر اینکه تصمیم آمریکا نه تنها در «تعلق جولان به خاک سوریه تغییری ایجاد نمی‌کند»، بلکه به گفته او «شکست سیاست‌های سازشکارانه [...] را به اثبات می‌رساند».

please wait

No media source currently available

0:00 0:06:56 0:00
لینک مستقیم


همزمان، نشست فوق‌العاده «سازمان همکاری اسلامی» که روز جمعه در استانبول ترکیه برای بررسی حادثه کشتار مسلمانان در نیوزیلند تشکیل شد، تحت تأثیر تصمیم اعلام‌شده دونالد ترامپ قرار گرفت.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه، درسخنرانی آغازین خود در این نشست گفت: «هرگز اجازه نخواهیم داد اشغال بلندی‌های جولان مشروعیت پیدا کند».

پیش‌تر مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، در توئیتی نوشته بود: «ترکیه از تمامیت ارضی سوریه حمایت می‌کند» و «اقدام آمریکا [...] صرفا به خشونت و رنج بیشتری در منطقه منجر می‌شود».

احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب، نیز از تصمیم دونالد ترامپ انتقاد کرده است.

دبیرکل اتحادیه عرب در بیانیه‌ای که روز جمعه منتشر شد، تصمیم رئیس جمهوری آمریکا را «غیرقانونی» خواند و نوشت: اظهارات مقام‌های آمریکایی کاملا مغایر با قوانین بین‌الملل است» و «گذر زمان موجب مشروعیت‌بخشیِ اشغالگری اسرائیل بر جولان نمی‌شود».

وزارت خارجه روسیه نیز روز جمعه در بیانیه‌ای بشدت از تصمیم رئیس جمهوری آمریکا انتقاد کرد.

این بیانیه با «غیرمسئولانه» خواندن تصمیم اخیر رئیس جمهور آمریکا گفته است که این اقدام «می‌تواند به بدتر شدن و بی‌قیاتی وضع خاورمیانه منجر شود».

پیش‌تر ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه، تصمیم دونالد ترامپ درباره جولان را محکوم کرده و آن را « نقض آشکار و مستقیم تصمیمات سازمان ملل» خوانده بود.

از سوی دیگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، شامگاه پنج‌شنبه اعلام کرد «پرزیدنت ترامپ تاریخ‌ساز شد».

بنیامین نتانیاهو همچنین گفت که در تماس تلفنی با دونالد ترامپ، «تشکر مردم اسرائیل را به او رسانده است».

نخست وزیر اسرائیل پیش‌تر نیز در توئیتی نوشته بود تصمیم دونالد ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت اسرائیل بر جولان زمانی روی می‌دهد که «ایران از طریق خاک سوریه در پی نابودی اسرائیل است».

همچنین مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا که به اسرائیل رفته بود، شامگاه پنج‌شنبه در نشستی خبری به همراه بنیامین نتانیاهو گفت: «مردم اسرائیل بدانند که نبردها و قربانیان آنها در این منطقه [جولان] ارزشمند و معنادار بوده است».

بلندی‌های جولان تا سال ۱۹۶۷ تحت حاکمیت سوریه قرار داشت و در جریان جنگ «شش روزه» در همان سال به خاک اسرائیل منضم شد اما جامعه بین‌المللی این «انضمام» را رسمیت نشناخته است.

اسرائیل در طول دهه‌های اخیر ده‌ها شهرک صنعتی و کشاورزی در این منطقه ساخته و ده‌ها هزار تن را در آن اسکان داده است.

ایالات متحده در آبان سال گذشته، برای نخستین بار طی ۵۱ سالی که از اشغال بلندی‌های جولان می‌گذرد، به قطعنامه‌ای که اسرائیل را به خروج از این منطقه فرا می‌خواند، رأی مخالف داد.

منابع: رویترز، اسپوتنیک، ایرنا و رادیو فردا /آ.ن /ج
XS
SM
MD
LG