لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۲۸

وال‌استریت‌جورنال: تلاش فرانسه و آلمان برای حفظ کانال ویژه مالی با ایران


روزنامه آمریکا وال استریت جورنال روز دوشنبه به نقل از دیپلما‌ت‌ها گزارش داده است فرانسه و آلمان در صدد هستند با ارائه طرح‌هایی مانع شکست سازوکار ویژه معروف به «اس پی وی»بشوند.

طبق این گزارش به دنبال خودداری اتریش و لوکزامبورگ از میزبانی مکانیزم کانال مالی دادو‌ستد با ایران، فرانسه و آلمان طرح‌هایی ارائه کرده‌اند که براساس آنها یکی از این دو کشور میزبان این سازوکار ویژه خواهد بود.

وال استریت جورنال در این گزارش تصریح کرده است، بریتانیا نیز در حال بررسی چگونگی پیوستن به این طرح‌های جدید است.

طبق این گزارش، در صورتی که فرانسه میزبان این سازوکار باشد، مدیر آن یک آلمانی خواهد بود و چنانچه آلمان میزبان این سازوکار باشد، مدیر آن فرانسوی خواهد بود.

وال استریت جورنال می‌گوید که این طرح‌ها هنوز نهایی نشده‌اند و قرار است مذاکرات در این باره در حاشیه نشست سران گروه ۲۰ در پایان ماه جاری میلادی و در پایتخت آرژانتین ادامه یابد.

خروج آمریکا از توافق هسته ای شش قدرت جهانی با ایران موسوم به برجام در روز ۱۸ اردیبهشت امسال، کلیه تحریم‌هایی که ایالات متحده در چارچوب این توافق علیه ایران تعلیق کرده بود بار دیگر به اجرا گذاشته شدند.

این در حالی است که کشورهای اروپایی درصدند که توافق هسته‌ای با ایران را حفظ کنند و در همین راستا در تلاشند با ایجاد این کانال مالی ادامه مبادلات مالی و بانکی با ایران از طریق «اس پی وی» را امکانپذیر کنند. به عبارت دیگر این سازوکار قرار است امکان دور زدن تحریمهای امریکا را برای شرکتهای اروپایی که خواهان همکاری با ایران هستند فراهم کند.

اما تاکنون هیچ‌ یک از کشورهای ۲۸ گانه عضو اتحادیه اروپا حاضر به میزبانی این سازوکار ویژه نشده‌ بود. پیش از این رسانه‌ها گزارش‌هایی درباره این که اتریش و لوکزامبورگ حاضر نشده‌اند میزبان این سازوکار ویژه را بپذیرند، منتشر شده بود.

این در حالی است که مقام های ایران می‌گویند از زمان توافق هسته ای ایران و شش قدرت جهانی در سال ۱۳۹۴ تاکنون آژانس بین‌المللی انرژی اتمی «۱۳ بار» پایبندی ایران به مفاد توافقنامه هسته‌ای برجام را تایید کرده است. اما به رغم این پایبندی، ایران همچنان از مزایای اقتصادی برجام بهره‌مند نشده است.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، که روز دوشنبه در سمینار همکاری‌های هسته‌ای ایران و اروپا حضور داشت، به اتحادیه اروپا هشدار داد اگر به تعهداتش در زمینه بهره‌مند شدن تهران از منافع اقتصادی برجام عمل نکند این وضعیت «عواقب ناگوار» به دنبال خواهد داشت.

با استفاده از گزارش های وال استریت جورنال و رادیو فردا؛ خ
XS
SM
MD
LG