لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۵۱

اتحادیه اروپا درخواست نخست‌وزیر اسرائیل در مورد اورشلیم را رد کرد


دیدار نتانیاهو، موگرینی و مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل
دیدار نتانیاهو، موگرینی و مقام‌های اتحادیه اروپا در بروکسل

نخست‌وزیر اسرائیل که برای گفت‌وگو با مقام‌های اروپایی و تشویق آن‌ها به انجام اقدامی مشابه آمریکا برای انتقال سفارت‌خانه‌ها به اورشلیم/بیت‌المقدس، به مقر اتحادیه اروپا رفته بود، با مخالفت اعضای اتحادیه روبه‌رو شده‌است.

خبرگزاری‌های آسوشیتدپرس و رویترز گزارش داده‌اند که اتحادیه اروپا درخواست بنیامین نتانیاهو را نپذیرفته‌است. فدریکا موگرینی، مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا، که ریاست نشست با آقای نتانیاهو را برعهده داشت، به خبرنگاران گفته‌است هیچ‌یک از کشورهای آن اتحادیه قصد اقدام مشابه با آن‌چه دولت آمریکا انجام داده، را ندارد. این در حالی‌ست که نتانیاهو این پیش‌بینی را مطرح کرده‌بود که بسیاری از کشورهای اروپایی اقدام مشابهی انجام خواهند داد.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات متحده، ۱۵ آذر ماه در جریان یک سخنرانی، اورشلیم (بیت‌المقدس) را به عنوان پایتخت کشور اسرائیل به رسمیت شناخت و وعده داد که سفارت ایالات متحده را از تل‌آویو به این شهر منتقل کند.

مقام‌های ایالات متحده تاکید کرده‌اند به روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پایبند هستند. نمایندگان کنگره آمریکا گفته‌اند «تصمیمی که [در به رسمیت شناختن اورشلیم به عنوان پایتخت اسرائیل] گرفته شد، فقط پذیرش یک واقعیت است و به هیچ وجه، مغایر با تلاش‌ها برای دستیابی به صلح ماندگار میان اسرائیل و فلسطینی‌ها نیست».

رویکرد مشابهی نیز در سخنان نخست‌وزیر اسرائیل بازتاب پیدا کرده‌است. نتانیاهو در مقر اتحادیه اروپا در بروکسل گفته‌است اقدام آقای ترامپ به روند صلح یاری می‌رساند: «چراکه به‌رسمیت‌شناختن واقعیت پایه و بنیان صلح است».

این نخستین دیدار نخست‌وزیر فعلی اسرائیل از نهاد اروپایی بوده‌است و او در این دیدار تاکید کرده «رئیس‌جمهوری ترامپ حقیقت را روی میز گذاشت. راه صلح بر پذیرش استوار است و این تصمیم در واقع، راه صلح را هموار کرد».

اما به‌نظر می‌رسد در دیداری که اعضای اتحادیه اروپا با او داشته‌اند، اروپایی‌ها نظر دیگری مطرح کرده‌اند. خانم موگرینی اظهار داشته این اتحادیه «مایل نیست شاهد کاهش اعتبار دولت آمریکا در جریان مذاکرات صلح خاورمیانه باشد». او تاکید کرده آقای نتانیاهو می‌تواند از دیگران انتظار داشته باشد که سفارت‌خانه‌های خود را به اورشلیم/بیت‌المقدس ببرند، اما اروپا این کار را نخواهد کرد.

هفته گذشته جمهوری چک اعلام کرده‌ بود در حال بررسی مسئله انتقال سفارت‌خانه خود از تل‌آویو به اورشلیم است، و مجارستان نیز جلوی تصویب بیانیه‌ای که قرار بود در محکومیت اقدام ایالات متحده صادر شود، را گرفت. با این همه دولت جمهوری چک چندی پیش اعلام کرد حاکمیت ارضی اسرائیل را تنها بر غرب اورشلیم به‌رسمیت می‌شناسد و نه بر سراسر این شهر. دولت مجارستان نیز تاکید کرده‌است که موضع قدیمی بوداپست مبنی بر لزوم تشکیل دو کشور در منطقه، تغییری نکرده‌است.

خبرگزاری رویترز به‌نقل از وزیر خارجه سوئد گزارش داده‌است که در جریان دیدار با نخست‌وزیر اسرائیل، پشت درهای بسته، هیچ‌یک از کشورهای اروپایی از اقدام رئیس‌جمهوری ایالات متحده حمایت نکرده‌اند و احتمالا هیچ‌یک از کشورهای عضو برنامه‌ای برای انتقال سفارت‌خانه خود به اورشلیم/بیت‌المقدس ندارد. دونالد ترامپ تاکید کرده‌است که به روند صلح میان اسرائیل و فلسطینی‌ها پایبند خواهد ماند.

آقای نتانیاهو در ویدئویی که بعد از دیدار با مقام‌های اروپایی در هواپیما ضبط شده، گفته از اروپایی‌ها خواسته «از نازپروردن فلسطینی‌ها» که «لازم است واقعیت را متوجه شوند»، دست بردارند.

بیشتر کشورهای جهان حاکمیت ارضی دولت اسرائیل بر سراسر شهر اورشلیم/بیت‌المقدس را به‌رسمیت نمی‌شناسند. اسرائیل از زمان تأسیس خود در سال ۱۹۴۸ بخش غربی اورشلیم را در اختیار داشته و بخش شرقی بیت‌المقدس، که تا سال ۱۹۶۷ در کنترل اردن بود، در جنگ همان سال به اشغال اسرائیل درآمد.

XS
SM
MD
LG