لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۷

طرح اختلاف نظر اروپا با آمریکا بر سر تعرفه‌های جدید در سازمان تجارت جهانی


در ادامه واکنش‌ها به وضع تعرفه‌های تجاری جدید توسط دولت دونالد ترامپ، فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، از طرح پرونده اختلاف نظر اروپا با آمریکا بر سر این تعرفه‌ها در سازمان تجارت جهانی خبر داد.

خبرگزاری آلمان ضمن انتشار این خبر روز جمعه به نقل از این مقام اتحادیه اروپا هشدار داد که کشورهای اروپایی از منافع خود دفاع خواهند کرد.

خانم موگرینی که روز جمعه ۱۱ خردادماه، در بروکسل مقر اتحادیه اروپا، سخن می‌گفت در عین حال بر صلح تأکید کرد و بر این که اتحادیه اروپا بر سر تجارت «با هیچ کس در جنگ نیست».

تصمیم دولت آمریکا برای افزایش تعرفه دو کالای استراتژیک فولاد و آلومینیوم در روز پنج‌شنبه دهم خرداد، واکنش اتحادیه اروپا، کانادا و مکریک را درپی داشته است.

رئیس‌جمهور فرانسه افزایش این تعرفه‌ها را غیرقانونی خوانده و کانادا نیز هشدار داد که به اقدامات متقابل دست خواهد زد.

به گفته ویلبر راس، وزیر تجارت در دولت ترامپ، ۲۵ درصد تعرفه بر واردات فولاد و ۱۰ درصد تعرفه بر واردات آلومینیوم، از روز جمعه اعمال می‌شود.

دونالد ترامپ اسفندماه سال گذشته تعرفه واردات این دو کالا را افزایش داد، اما با این حال تا ۱۱ خرداد (اول ژوئن) اتحادیه اروپا را از این افزایش تعرفه معاف کرد.

در گزارش درباره وضع این تعرفه‌های جدید، خبرگزاری رویترز به نقل از گروهی از اقتصاددانان گفته بود که وضعیت کنونی می‌تواند به یک جنگ تجاری میان آمریکا و اتحادیه اروپا منتهی شود. به نظر می‌رسد اظهار نظر فدریکا موگرینی پاسخی به این نگرانی باشد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، خانم موگرینی که روز جمعه در کنار همتای چینی خود سخن می‌گفت تأکید کرد که اروپا با هیچ کس سر جنگ ندارد، اما از منافع خود هم دفاع می‌کند.

او گفت: «ما به تجارت آزاد و عادلانه جهانی باور داریم و به آن هم ادامه خواهیم داد. با این همه، واضح است که اتحادیه اروپا هم باید از منافع خود دفاع کند».

پیشتر ژان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اروپا، ضمن غیر قابل‌ قبول خواندن تعرفه‌های تازه گفته بود که از آمریکا در این زمینه شکایت کرده و از نهادهای مرتبط با سازمان تجارت جهانی،‌ این شکایت را دنبال خواهد کرد.

ارزش صادرات فولاد و آلومینیوم اتحادیه اروپا به آمریکا ۷ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

اعمال این تعرفه‌ها که با هدف افزایش هشتاد درصدی تولید فولاد و آلومینیوم آمریکا صورت گرفته، خشم شرکای تجاری واشینگتن در جهان و از جمله چین را برانگیخته است.

کمیسیون اروپا از پیش اعلام کرده است که در صورت وضع تعرفه‌ها، اتحادیه اروپا بر کالاهای آمریکایی نظیر پوشاک جین و کره بادام زمینی تا ۳ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار تعرفه وضع می‌کند.

این نکته‌ای است که خانم موگرینی روز جمعه مورد اشاره قرار داده و گفته است که اروپا طرح‌های خود برای مقابله به مثل را آماده دارد.

سیاست حمایت‌گرایی یا حمایت از صنایع داخلی کشور از جمله شعارهای انتخاباتی رئیس جمهور کنونی آمریکا بود و او در تلاش برای تحقق این شعار در آغاز سال ۹۷ فرمانی را برای وضع تعرفه‌های جدید بر کالاهای چینی امضا کرد.

آقای ترامپ همچنین مدت‌هاست که خواستار بررسی دوباره وضعیت تعرفه فلزات آمریکا شده و می‌گوید تعرفه برای چین به دلیل سابقه «رفتارهای غیرمنصفانه تجاری» این کشور است.

تحلیل‌گران بازار پیشتر هشدار داده‌اند که پافشاری رئیس‌جمهور آمریکا بر این گونه اقدامات در برابر چین به «جنگی تجاری» خواهد انجامید که برای تمام دنیا عواقب خواهد داشت.

گرچه به گفته کارشناسان این تعرفه‌ها هنوز در حد تهدید است و راه مذاکره و چانه‌زنی هم‌چنان باز، همین کارشناسان هشدار داده‌اند که اگر این تهدیدها به جنگی تجاری بینجامد، این رخداد عواقب مخرب داخلی و خارجی فراوان خواهد داشت.

با استفاده از گزارش‌های خبرگزاری‌های فرانسه و آلمان؛ ف.دو./م.ا.
XS
SM
MD
LG