لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۰

«دست‌کم ۱۰ عضو اتحادیه اروپا» دست به اخراج دیپلمات‌های روس می‌زنند


بازرسان در حال انجام تحقیقات و نمونه‌برداری از باغچه خانه سرگئی اسکریپال
بازرسان در حال انجام تحقیقات و نمونه‌برداری از باغچه خانه سرگئی اسکریپال

روزنامه گاردین می‌گوید دست‌کم دولت‌های ده کشور عضو اتحادیه اروپا قصد دارند دست به اخراج شماری از دیپلمات‌های روس بزنند. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که اتحادیه، با حمایت از موضع لندن، مسکو را در «حمله شیمیایی» به یک جاسوس سابق مقصر شناخت.

روز جمعه رئیس‌جمهوری فرانسه، مسموم کردن جاسوس سابق روس که مسکو به آن متهم شده را «حمله به تمامیت و یکپارچگی اتحادیه اروپا» توصیف کرد. اعضای اتحادیه نیز توافق کرده‌اند، دست به اقدامات شدیدتری علیه مسکو بزنند.

از سوی دیگر مسکو، اعضای اتحادیه اروپا را متهم کرده است که با آن‌چه «کارزار نفرت‌پراکنی» لندن توصیف می‌کند، همراه شده‌اند. مسکو اتهام‌های وارد‌شده از سوی لندن، در مورد دست‌داشتن در «حمله شیمیایی» به سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق، و دخترش را رد کرده‌است.

اتحادیه اروپا می‌گوید از موضع بریتانیا حمایت می‌کند و در اقدامی نمادین سفیر خود در مسکو را نیز فراخوانده‌است. مارکوس ادر، آن‌طور که اتحادیه اعلام کرده، در روزهای آخر هفته به بروکسل باز می‌گردد.

در کنار این‌ها به‌نظر می‌رسد اعضای اتحادیه اروپا تصمیم گرفته‌اند بر اقدامات متقابل خود بیافزایند. روزنامه گاردین گزارش داده‌است که دست‌کم ۱۰ عضو اتحادیه اروپا قصد دارد از شماری از مقام‌ها و دیپلمات‌های روس بخواهد خاک کشورهایشان را ترک کنند. شبیه آن‌چه بریتانیا انجام داد و از ۲۳ دیپلمات روس خواست تا خاک آن کشور را ترک کنند؛ آنچه فورا با واکنش مشابهی از سوی روسیه روبه‌رو شد.

تا پیش از این دونالد توسک، رئیس شورای اروپا، گفته بود هنوز مشخص نیست چه تعدادی از کشورهای عضو اتحادیه، دست به اخراج دیپلمات‌های روس خواهند زد.

آن‌طور که آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان اعلام کرده، او امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه، توافق کرده‌اند «علاوه بر فراخواندن سفیر اقدامات هماهنگ دیگری نیز صورت گیرد».

اما پس از آن‌که اتحادیه اروپا اعلام کرد «هیچ توضیح باورکردنی دیگری» در جریان مسمومیت اسکریپال، به جز آن‌که مسکو در آن دست داشته باشد، وجود ندارد، سخنگوی ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، از این سخنان انتقاد کرد.

دیمتری پسکوف می‌گوید «باعث تاسف است که یک بار دیگر قضاوت و تصمیم‌گیری بر پایه واژگانی مانند "خیلی احتمال دارد" بنا شده‌است». آقای پسکوف یک بار دیگر بر موضع دولت خود پافشاری کرده که «روسیه مطلقا هیچ ارتباطی با جریان [مسمومیت شیمیایی] اسکریپال ندارد».

سرهنگ اسکریپال و دخترش در میانه اسفند ماه، در یک مرکز خرید در سالزبری، در حالی‌که نیمه‌هوشیار بودند، پیدا شدند و در شرایط وخیمی در بیمارستان بستری شدند. لندن می‌گوید اسکریپال و دخترش، با عامل اعصابی که سال‌ها پیش در شوروی تولید می‌شد، هدف قرار گرفته‌اند.

برپایه گزارش‌های رویترز، خبرگزاری فرانسه، گاردین|ت.ت|
XS
SM
MD
LG