لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۴

اتحادیه اروپا هشت روس را به خاطر رویارویی در دریای آزوف تحریم می کند


در نوامبر ۲۰۱۸ نیروی دریایی روسیه در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند  ۲۴ پرسنل نیروی دریایی اوکراین را اسیر و شناورهای آنها را توقیف کرد.
در نوامبر ۲۰۱۸ نیروی دریایی روسیه در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند  ۲۴ پرسنل نیروی دریایی اوکراین را اسیر و شناورهای آنها را توقیف کرد.

منابع دیپلماتیک روز جمعه ۲۶ بهمن گفتند اتحادیه اروپا هشت شهروند دیگر روسیه را به خاطر رویارویی نظامی با اوکراین در دریای آزوف در فهرست سیاه قرار خواهد داد.

به گزارش رویترز، وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه در مورد احتمال حمایت بیشتر از اوکراین به خصوص در نواحی جنوب شرقی این کشور که بیش از همه تحت تاثير جنگ قرار گرفته مذاکره خواهند کرد.

روسیه سال ۲۰۱۴ شبه جزیره کریمه را به خاک خود الحاق کرد و از آغاز درگیری های شرق اوکراین از جدایی طلبان در دو ناحیه دوتسک و لوهانسک حمایت کرده است.

در نوامبر ۲۰۱۸ نیروی دریایی روسیه در تنگه کرچ که دریای آزوف را به دریای سیاه وصل می کند ۲۴ پرسنل نیروی دریایی اوکراین را اسیر و شناورهای آنها را توقیف کرد. دولت روسیه تاکنون درخواست اتحادیه اروپا برای آزادی نظامیان اوکراینی را نپذیرفته است.

به گفته یک مقام ارشد اتحادیه اروپا روز جمعه فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی این اتحادیه و مایک پومپئو وزیر خارجه آمریکا در ملاقات خود در شهر بروکسل در مورد «انجام اقدامات تنبیهی در واکنش به حادثه دریای آزوف را به بحث گذاشتند.»

از سخنان این دیپلمات چنین برمی آید که آمریکا و اتحادیه اروپا اقدامات خود در این زمینه را هماهنگ کرده اند.

دو منبع دیپلماتیک دیگر به خبرگزاری رویترز گفتند اتحادیه اروپا نام هشت شهروند دیگر روسیه را که مستقیما در این حادثه دخالت داشتند به فهرست افراد و نهادهایی خواهد افزود که مشمول ممنوعیت سفر به اروپا می شوند و به دلیل مشارکت در بحران اوکراین دارایی های آنها نیز مسدود خواهد شد.

این منابع افزودند که تصمیم اتحادیه اروپا در هفته های آینده و قبل از انتخابات ریاست جمهوری اوکراین در ۳۱ مارس رسما اعلام خواهد شد.

با وجود تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه روسیه به خاطر دخالت در بحران اوکراین، مسکو تاکید کرده که شبه جزیره کریمه را پس نخواهد داد و زدو خوردهای پراکنده در نواحی شرقی اوکراین هنوز ادامه دارد. در جریان این درگیری ها که از سال ۲۰۱۴ آغاز شد تاکنون بیش از ۱۰ هزار نفر کشته شده‌اند.

با استفاده از رویترز، ش.ر

XS
SM
MD
LG