لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۸

اتحادیه اروپا: برای تعیین عامل حمله به نفت‌کش‌ها نیاز به اطلاعات بیشتر داریم


یکی از نشست‌های ماهانه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ
یکی از نشست‌های ماهانه وزیران خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ

کشورهای عضو اتحادیه اروپا روز دوشنبه گفتند که در مورد عامل حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان هنوز نیاز به اطلاعات بیشتر دارند. این کشورها خواستار احتیاط درخصوص اتهام‌زنی در این مورد شدند.

این در حالی است که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، گفته است که «تمام قرائن موجود» به دست داشتن ایران در این حملات اشاره دارند و بریتانیا نیز به این نتیجه رسیده که از دست داشتن ایران در این حملات «تقریباً مطمئن» است.

اما آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، خواستار تحقیقات مستقل در این ارتباط شده و وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز که روز دوشنبه برای گفت‌وگو در لوکزامبورگ گرد هم آمده‌اند از همین درخواست پشتیبانی کردند.

دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

این حملات در حالی صورت می‌گیرد که تنش‌ها بین تهران و واشینگتن شدت گرفته، ایالات متحده معافیت‌های خرید نفت ایران را تمدید نکرده تا فروش مهم‌ترین منبع درآمد تهران را «به صفر برساند» و مقام‌های جمهوری اسلامی تهدید کرده‌اند به قطع فروش نفت «واکنش نشان خواهند داد» و آمریکا ناوگروه و بمب‌افکن به منطقه فرستاده‌است.

در همین حال، اسحاق آل حبیب، معاون نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، با رد اتهام دست داشتن ایران در حمله روز پنج‌شنبه به نفتکش‌ها، متقابلاً آمریکا را متهم اصلی حادثه دانسته است.

موضوع حمله به نفت‌کش‌ها از موضوعات اصلی مورد بحث در نشست ماهانه وزیران خارجه اروپایی طی روز دوشنبه بود و فدریکا موگرینی، مسئول سیاست خارجه اروپا، در آستانه این نشست گفت که «نباید بدون اطلاعات درست دست به اقدامات عجولانه زد.»

او افزود که در مورد بحران نفت‌کش‌ها «باید نهایت خویشتن‌داری و تعقل را به عمل آورد.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هایکو ماس، وزیر خارجه آلمان، نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: «از یافته‌های سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا و بریتانیا در این خصوص آگاهیم، اطلاعاتی با این نتیجه‌گیری که، می‌شود تقریباً مطمئن بود. داریم این اطلاعات را با اطلاعات خودمان مقایسه می‌کنیم. فکر می‌کنم که باید در این زمینه با احتیاط بسیار بسیار زیاد حرکت کرد.»

همتای فنلاندی او، پکا هاویستو، نیز گفت این موضوع حیاتی است که پیش از رسیدن به هر نتیجه‌ای «شواهد کامل را در دست داشته باشیم.»

درخواست اتحادیه اروپا برای احتیاط در مورد اعلام عامل این حملات در حالی بیان می‌شود که مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا، خبر داده که مشغول انجام مکالمات تلفنی با رهبران و مقام‌های کشورهای آسیا و اروپا است تا بر «نقش ایران» در حملات به نفتکش‌ها و لزوم اتحاد در برابر آن تاکید کند.

به جز حملات روز پنج‌شنبه، یک ماه قبل نیز «خرابکاری‌هایی» در چهار نفتکش در بندر فجیره امارات رخ داد که خسارت‌هایی به شناورها وارد کرد اما به کسی آسیب نرساند.

در آن زمان نیز امارات، عربستان و آمریکا انگشت اتهام را به سوی ایران گرفتند، اما تهران نقش داشتن در «خرابکاری‌ها» را رد کرد.

منابع: خبرگزاری فرانسه، آسوشیتدپرس / پ.پ
XS
SM
MD
LG