لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۸:۲۴

خبرهای کوتاه

حمله به نفتکش‌ها؛ پاپ خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها شد

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، از جامعه جهانی خواست که برای حل معضلات پیچیده خاورمیانه از ابزارهای دیپلماسی استفاده شود - عکس از آرشیو
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌ها، از جامعه جهانی خواست که برای حل معضلات پیچیده خاورمیانه از ابزارهای دیپلماسی استفاده شود - عکس از آرشیو

در ادامه واکنش‌ها به حملات علیه دو نفتکش در دریای عمان، پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، خواستار «خویشتنداری» و «کاستن از تنش‌ها» در منطقه شد.

رهبر کاتولیک‌ها روز یکشنبه در جریان سفر به شهر کامرینو در مرکز ایتالیا که در زمین لرزه‌های دو سال پیش بشدت آسیب دید گفت: «بار دیگر خواسته صمیمانه‌ام را تکرار می‌کنم و از جامعه جهانی می‌خواهم که اقدام به هر تلاش ممکن در جهت مذاکره و صلح کنند».

پاپ فرانسیس همچنین گفت: «همه را دعوت می‌کنم که برای حل معضلات پیچیده منازعات خاورمیانه، ابزارهای دیپلماسی را به کار بگیرند».

دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند؛ مقام‌های آمریکا نیروهای ایرانی را مسئول حمله به این کشتی‌ها اعلام کرده‌اند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.

مهم‌ترین خبرهای ایران و جهان

سوریه از حملات هوایی اسرائیل به حومه دمشق خبر داد

تصویری آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق
تصویری آرشیوی از حمله هوایی اسرائیل به حومه دمشق

وزارت دفاع سوریه اعلام کرد که اسرائيل بامداد سه‌شنبه چندین منطقه نظامی در اطراف دمشق را هدف حملات موشکی خود قرار داده و این حملات منجر به «خسارات مادی» شده است.

این وزارتخانه در اطلاعیه خود افزوده که دفاع هوایی سوریه موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و شماری از آنها را منهدم کرده است.

ایران در طول جنگ داخلی ۱۲ ساله سوریه یکی از حامیان اصلی بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه، بوده. اما در همین حال حمایت‌های ایران از دمشق و حزب‌الله منجر به حملات هوایی مدام اسرائیل به سوریه شده است. اسرائیل می‌گوید که این حملات را با هدف مهار قدرت نظامی ایران انجام می‌دهد.

این حملات از آغاز جنگ اسرائیل با گروه افراطی حماس در غزه افزایش یافته به طوری که از دسامبر گذشته تاکنون چندین از افسران سپاه پاسداران بر اثر آن کشته شده‌اند.

خبرگزاری رویترز ماه گذشته گزارش داد که سپاه پاسداران در نتیجه این حملات شمار افسران خود در سوریه را کاهش داده و برای حفظ نفوذ خود در سوریه بیشتر به شبه‌نظامیان شیعه متحد ایران متکی شده است.

با استفاده از گزارش خبرگزاری رویترز؛ س.ن

«افزایش ۴۰ درصدی» مهاجرت از بریتانیا به اسرائیل بعد از جنگ غزه

از آغاز جنگ غزه، شمار مهاجرانی که از بریتانیا برای زندگی دائمی به اسرائیل مهاجرت می‌کنند، ۴۰ درصد افزایش یافته است.

این آمار روز دوشنبه ۲۸ اسفند در نمایشگاه مهاجرت یهودیان از بریتانیا به اسرائیل که با حضور اوفیر سوفر، وزیر جذب مهاجرت اسرائیل، و تسیپی حوتُووِلی، سفیر اسرائیل در لندن، برگزار شده است، منتشر شد.

به گزارش جروزالم پست، نمایشگاه لندن اولین در نوع خود در پنج سال اخیر و حاکی از افزایش علاقه در میان یهودیان بریتانیا برای مهاجرت به اسرائیل است.

به نوشته رسانه‌های اسرائیل، یکی از دلایل عمده افزایش مهاجرت یهودیان بریتانیا و کشورهای دیگر در اروپا، کانادا، استرالیا و آمریکا به اسرائیل از آغاز جنگ غزه، گسترش موارد یهودستیزی دراین کشورها است.

پیش از جنگ غزه نیز سال ۲۰۲۳ «بدترین سال» از نظر گسترش یهودستیزی در بریتانیا توصیف شده و بیش از دو برابر سال ۲۰۲۲، رویدادهایی که «یهودستیزانه» تلقی می‌شود، شامل آسیب به نهادها و اموال یهودیان، اتفاق افتاده بود.

بریتانیا از آغاز جنگ غزه شاهد راه‎‌پیمایی و تجمع‌های اعتراضی زیادی بوده که در آن شعارهایی مانند «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» سرداده شده است.

شعار «از نهر تا بحر، فلسطین آزاد خواهد شد» بخشی از اساسنامه گروه افراطی حماس است که حقی برای موجودیت اسرائیل قائل نیست و تمامی اراضی میان رود اردن تا دریای مدیترانه را خاک «فلسطین» می‌داند.

این در حالی است که بریتانیا حماس را گروه تروریستی می‌داند.

گزارش‌های نهادهای رسمی بریتانیا حاکی است برخوردهای خشونت‌بار و سایر مواردی که تهدید یهودیان در این کشور تلقی شده، در ماه‌های جنگ غزه سیر صعودی داشته.

مارک گاردنر، مدیر اجرایی یک سازمان یهودیان بریتانیا در این زمینه گفته بود یهودیان در این کشور «قوی و مقاوم» هستند اما «انفجار نفرت علیه جامعه یهودیان بریتانیایی، شرم‌آور است.»

شورای نمایندگی مؤسسات یهودی فرانسه و نهاد دولتی بلژیک در زمینه مبارزه با تبعیض ماه گذشته در گزارش‌های جداگانه‌ از افزایش شدید «جو خصمانه» علیه یهودیان در این کشورها ابراز نگرانی کردند. صدراعظم آلمان نیز بهمن ماه نسبت به افزایش یهودستیزی در کشورش هشدار داد.

با این حال، دورون آلموگ، رئیس آژانس یهود روز دوشنبه در نمایشگاه لندن گفت ابراز همبستگی و عشق به اسرائیل انگیزه اصلی مهاجرت یهودیان بریتانیایی به اسرائیل است.

به گفته آقای آلموگ، درخواست‌های مهاجرتی بیشتری از سایر کشورهای جهان در دوره اخیر برای مهاجرت به اسرائیل، ثبت شده و دولت اسرائیل کمک و اطلاعات لازم را به آن‌ها ارائه خواهد کرد.

به نوشته جروزالم پست، در میان خانواده‌های یهودیان بریتانیایی که دردوره اخیر به اسرائیل مهاجرت کرده‌اند، خانواده‌هایی با فرزندان جوان هستند که می‌خواهند به ارتش اسرائیل بپیوندند.

تنش دیپلماتیک میان واشینگتن و هاوانا به دنبال برگزاری تجمعات اعتراضی در شهرهای کوبا

ساختمان سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا
ساختمان سفارت آمریکا در هاوانا، پایتخت کوبا

در پی برگزاری تظاهرات در چند شهر کوبا، وزارت خارجه این کشور کاردار آمریکا در هاوانا را احضار و به این وسیله از واشنگتن خواست در امور داخلی این کشور مداخله نکند.

مقامات آمریکایی در کوبا هر گونه دخالتی دراعتراضات کم سابقه روز یکشنبه در این کشور را تکذیب و اعتراضات را پیامدهای «وضعیت وخیم» کوبا توصیف کرده‌اند.

روز یکشنبه چندین شهر کوبا از، جمله سانتیاگو و بایامو، شاهد اعتراضات گروهی از مردم به کمبود مواد غذایی و برق بود.

کوبا که وضعیت اقتصادی آن رو به وخامت است، از اوایل اسفند به دلیل تعمیرات در بزرگترین نیروگاه آبی کشور با قطعی متناوب برق روبرو بوده است.

در روزهای اخیر به دلیل کمبود سوخت مورد نیاز برای تولید برق، در چند منطقه از کشور برق ساعات طولانی و در مواردی تا ۱۴ ساعت در شبانه روز قطع شد.

همچنین دولت کوبا که با کمبود شدید منابع مالی روبرو است، دی‌ماه امسال اعلام کرد که در چارچوب اجرای مجموعه‌ای از اقدامات اقتصادی برای کاهش کسری بودجه، از ۱۲ بهمن بهای سوخت را بیش از ۵۰۰ درصد افزایش می‌دهد.

سفارت آمریکا در کوبا در پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) ضمن اشاره به «اعتراضات مسالمت آمیز» از دولت کوبا خواست «حقوق بشر معترضان را محترم شمرده و به خواست‌های مشروع مردم پاسخ دهد.»

برونو رودریگز، وزیرخارجه کوبا، در واکنش به این پیام از دولت آمریکا خواست «درامور داخلی کشور دخالت نکند.»

وزارت خارجه کوبا روز دوشنبه ۲۸ اسفند خبر داد که معاون این وزارتخانه هنگام احضار کاردار آمریکا رسما اعتراض خود به انتشار پیام سفارت آن کشور در مورد اعتراضات روز یکشنبه را بیان کرده و آن را به عنوان «پیامی مداخله جويانه و افترا‌آمیز» به شدت محکوم کرده است.

معاون وزیر خارجه کوبا علاوه بر این بر «نقش مستقیم واشینگتن در وضعیت اقتصادی که کوبا با آن مواجه است» نیز تاکید کرده است. منظور وزارت خارجه کوبا بیش از شش دهه تحریم‌های شدید و همه جانبه آمریکا است.

همزمان، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واشنگتن روز دوشنبه گفت: «ایالات متحده در پشت این اعتراضات نیست و طرح چنین اتهامی بی‌معنا است. آنچه که شاهد آن هستیم، بازتاب وضعیت وخیم کوبا است. ما از دولت کوبا می‌خواهیم که از اعمال خشونت و دستگیری ناعادلانه پرهیز کرده و به حق مردم کوبا برای برگزاری اجتماعات مسالمت آمیز احترام بگذارد.»

این در حالی است که وزارت خارجه کوبا در بخشی از بیانیه خود گفته است: «اگر دولت ایالات متحده در مورد رفاه و زندگی مردم کوبا نگرانی‌های صادقانه‌ای داشت کوبا را از فهرست غیرقانونی حکومت‌های متهم به حمایت از تروریسم حذف می‌کرد.»

واشنگتن در سال ۲۰۲۱ کوبا را به این فهرست افزود.

ترامپ توانایی ارائه ضمانت «۴۵۴ ميليون دلاری» برای فرجام‌خواهی در یک پرونده را ندارد

وکلای دونالد ترامپ اعلام کردند موکلشان هنوز نتوانسته است مبلغ ۴۵۴ میلیون دلاری جریمه و یا ضمانت مالی به همین مبلغ را که برای شروع درخواست فرجام نسبت به حکم صادر شده از سوی دادگاه نیویورک در پرونده «کلاهبرداری» ضروری است، فراهم کند.

حکم دادگاه نیویورک در پرونده «کلاهبرداری» مربوط به اغراق و دستکاری در ارزش مستغلات روز ۲۷ بهمن در پایان يک دادرسی مدنی صادر شد.

آقای ترامپ برای شروع روند درخواست تجدید نظر در این حکم ابتدا باید مبلغ جریمه و یا ضمانت مالی معادل آن را به مراجع قضایی ایالت نیویورک تحویل دهد. در غیر این صورت ایالت نیویورک براساس حکم قاضی می‌تواند اموال و مستغلات او را ضبط کند.

وکلای رئیس جمهور سابق و نامزد حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری امسال روز دوشنبه ۲۸ اسفند از دادگاه استیناف ایالت نیویورک خواستند که به اجرا گذاشتن حکم دادگاه اولیه را به تعویق بیاندازد.

آنها در مدارکی که به دادگاه ارائه دادند، استدلال کردند که مبلغ جریمه تعیین شده بیش از اندازه است و موکلشان برای کسب این ضمانت مالی از طریق چهار موسسه واسطه به ۳۰ شرکت تامین کننده ضمانت مالی مراجعه کرده است.

وکلای آقای ترامپ در سند ارائه شده به دادگاه استیناف افزودند: «تعیین یک ضمانت مالی غیرممکن به عنوان شرط تقاضای تجدید نظر به منافع متهم برای پیگیری درخواست خود لطمه شدیدی می‌زند.»

وکلای آقای ترامپ از دادگاه خواستند مبلغ ضمانت مالی را به ۱۰۰ میلیون دلار کاهش دهد.

هر شرکت ضمانت مالی که مبلغ مورد نظر مراجع قضایی نیویورک را در اختیار آقای ترامپ قرار دهد، در صورت شکست تقاضای تجدید نظر می‌تواند اموال او را تصاحب کند.

وکلای آقای ترامپ بیانیه یکی از مدیران ارشد یک موسسه واسطه امور بیمه و ضمانت مالی به نام «لوکتون» را که از سوی رئیس جمهور سابق برای کمک به کسب ضمانت مالی استخدام شده است، همراه با سایر اسناد به دادگاه ارائه کردند.

گری جیلتی، مدیر این شرکت بیمه، در بیانیه خود به دادگاه نوشته است: «تحت شرایط فعلی ارائه ضمانت مالی به مبلغ ۴۵۴ میلیون دلار ناممکن است. اکثر شرکت‌هایی که ضمانت مالی ارائه می‌دهند، حاضر نیستند رقمی بالاتر از ۱۰۰ میلیون دلار را تضمین کنند و به عنوان ضامن استقراض فقط پول نقد و یا اوراق قرضه بهادار و تضمین شده قبول می‌کنند و نه مستغلات.»

آقای ترامپ براساس اعلام جرم لتیتیا جیمز، دادستان کل نیویورک، در یکی از شعب دادگاه ایالتی در منهتن محاکمه و به دلیل اغراق و دستکاری درارزش واقعی مستغلات خود با هدف دریافت وام و خدمات بیمه ترجیحی به کلاهبرداری محکوم شد.

رئیس جمهور پیشین آمریکا تمامی اتهامات در این پرونده را رد کرده است.

آقای ترامپ چندی پیش نیز مجبور شد برای به جریان انداختن تقاضای تجدید نظر در حکم مربوط به بدنام کردن جین کارول، روزنامه نگار و نویسنده سرشناس آمریکایی، ۹۱.۶ میلیون دلار ضمانت مالی بپردازد.

انتقاد یک مقام صنفی از گرانی و کمبود لوازم یدکی خودروهای چینی در ایران

رئیس اتحادیه تامین قطعات لوازم یدکی تهران می‌گوید به دلیل تعهد نگرفتن از شرکت‌های خودروسازی چینی در قراردادها برای ارائه خدمات بعد از فروش، تأمین قطعات این خودروها در بازار ایران دچار مشکل است.

احمد حسینی روز دوشنبه ۲۸ اسفند در گفت‌وگو با خبرگزاری ایسنا با اشاره به مشکل دیگر در تامین قطعات خودروهای چینی گفت: «قیمت برخی از این قطعات، از قطعات خودروهای اروپایی و ژاپنی هم گران‌تر است و این چالشی است که همین شرکت‌های چینی برای ما ایجاد کرده‌اند.»

به گفته آقای حسینی، این تنها مربوط به خودروهای چینی وارداتی نیست و در بخش تامین و خدمات خودروهای «مونتاژی چینی» هم مشکلاتی وجود دارد.

او با یادآوری بالا رفتن نرخ ارز و افزایش تعرفه‌های گمرکی قطعات خودرو از «پنج و نیم درصد به ۵۱ درصد» و تعداد خودروهای وارداتی در کشور، نسبت به صعود قیمت‌ قطعات در سال آینده هشدار داد.

رئیس اتحادیه تامین قطعات لوازم یدکی تهران همچنین از گستردگی «قطعات تقلبی» خودرو در کشور خبر داد که به گفته او «از مبادی قانونی کشور با اخذ شناسه کالا و کد رهیگیری وارد شده است.»

پس از خروج آمریکا از برجام، شرکت‌های خودروسازی اروپایی به ویژه دو شرکت فرانسوی پژو و رنو از ایران خارج شدند و بازار خودرو ایران عرصه مونتاژ خودروهای اغلب درجه چندم چینی شد.

شرکت‌های چینی برخلاف اظهارات مقامات ایران در زمان خروج شرکت‌های خودروسازی غربی از ایران به خاطر تحریم‌ها، تاکنون علاقه‌ای برای راه‌اندازی واحدهای تولیدی در ایران نداشته و تنها قطعات یا خود خودرو به ایران می‌فروشند.

بر اساس آمارهای اتاق بازرگانی تهران، ایران پارسال بیش از ۲.۱ میلیارد دلار واردات قطعات وسایل نقلیه داشت که همه آن از چین تأمین شده است. این رقم معادل ۱۶ درصد از کل واردات ایران از چین در سال ۱۴۰۱ است.

تلاش برای لغو ممنوعیت «ناقص‌سازی جنسی زنان» در گامبیا شکست خورد

اعتراض به طرح لغو ممنوعیت «ناقص‌سازی جنسی زنان» مقابل پارلمان گامبیا
اعتراض به طرح لغو ممنوعیت «ناقص‌سازی جنسی زنان» مقابل پارلمان گامبیا

تلاش برخی قانونگذاران کشور گامبیا برای لغو قانونی که ناقص‌سازی جنسی زنان را ممنوع کرده بود، در مرحله اول در پارلمان این کشور با شکست مواجه شد.

در آستانه رأی‌گیری درباره این طرح در روز دوشنبه ۲۸ اسفند، جمعیتی شامل زنان و مردان مقابل پارلمان این کشور جمع شدند و با حمل پلاکاردهایی به آن اعتراض کردند.

این کشور کوچک با اکثریت مسلمان در غرب آفریقا در سال ۲۰۱۵ با تصویب قانونی، ناقص‌سازی یا «ختنه زنان» را ممنوع کرده و جریمه‌های سنگین و مجازات‌های زندان را برای افرادی که این کار را انجام می‌دهند اعمال کرده بود.

بر اساس این قانون، کسی که چنین عملی انجام دهد، ممکن است با مجازات بیش از ۳ سال زندان یا معادل ۱۲۵۰ دلار جریمه روبرو شود. اگر این عمل به مرگ بیانجامد، دادگاه می‌تواند متهم را به حبس ابد محکوم کند.

این در حالی است که آلمامه گیبا، قانونگذارگامبیایی که طرح لغو قانون منع ناقص‌سازی را در اوایل ماه جاری ارائه کرد، استدلال کرده این ممنوعیت، حقوق شهروندان را برای انجام فرهنگ و مذهب خود نقض می‌کند.

شورای عالی اسلامی گامبیا نیز در واکنش به این حکم، انجام چنین عملی را از «فضیلت‌های اسلام» عنوان کرده‌ است.

صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف) در گزارشی که اوایل ماه جاری منتشر شد، اعلام کرد که تعداد زنان و دخترانی که در سراسر جهان تحت ناقص‌سازی قرار گرفته‌اند از ۲۰۰ میلیون نفر در هشت سال گذشته به ۲۳۰میلیون نفر در حال حاضر افزایش یافته است.

در حالی که بیش از نیمی از ۹۲ کشوری که ناقص‌سازی جنسی در آنها انجام می‌شود، قوانینی دارند که این عمل را ممنوع می‌کند، طبق گفته گروه حقوق بشری «‌برابری همین حالا»‌، جرم‌انگاری این اقدام یک گام مهم در توقف ‌آن است.

داده‌های سازمان ملل نشان می دهد که شیوع ناقص‌سازی جنسی در میان دختران در گامبیا از زمان اجرای ممنوعیت آن به شدت کاهش یافته است، اما به گفته کارولین لاگات، مدیر پروژه «‌برابری همین حالا»‌، اگر این قانون در تلاش‌های بعدی اعضای پارلمان گامبیا لغو شود، این خطر وجود دارد که «تلاش‌های حمایتی در کشورهای دیگر نیز با شکست روبرو شود یا عقب‌گرد داشته باشد.»

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید ناقص‌سازی زنان هیچ فوایدی برای سلامتی ندارد و می‌تواند منجر به خونریزی بیش از حد، شوک، مشکلات روانی و مرگ شود.

استرالیا از مالکان شبکه‌های اجتماعی بزرگ درباره انتشار مضامین «افراطی» توضیح خواست

نهاد ناظر بر اینترنت در استرالیا با ارسال بیانیه‌های قانونی برای شرکت‌های بزرگ مالک شبکه‌های اجتماعی از جمله گوگل، متا و «ایکس» (توئیتر سابق) از آنها خواست در مورد نحوه مقابله با «مضامین خشونت‌طلبانه افراطی» توضیح دهند.

جولی اینمن گرانت، مسئول کميسين ایمنی اینترنت در استرالیا روز دوشنبه ۲۸ اسفند گفت مضامین نگران کننده و وحشتناک، نظیر ویدئوی مربوط به تیراندازی به سوی مردم در مسجدی در نیوزلند در سال ۲۰۱۹ هنوز در شبکه‌های اجتماعی بزرگ در حال گردش هستند.

در بیانیه قانونی این نهاد به شش شرکت بزرگ مالک شبکه‌های اجتماعی شامل گوگل، متا، واتس‌اپ، تلگرام، ردیت و ایکس ۴۹ روز فرصت داده شده که به سوالات پاسخ دهند.

خانم اینمن گرانت افزود: «ارسال بیانیه قانونی برای این شش شرکت تصادفی نیست، چون شواهد نشان می‌دهد که تروریست‌ها و افراط گرایان خشونت‌طلب از خدمات آنها سوء‌استفاده می‌کنند. ما می‌خواهیم بدانیم چرا این مشکل وجود دارد و این شرکت‌ها برای مقابله با آن چه اقداماتی انجام می‌دهند.»

استرالیا با تصویب قانون بی سابقه «ایمنی آنلاین» در سال ۲۰۲۱ در زمینه پاسخگو کردن شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال به دلیل مضامینی که کاربران منتشر می کنند پیشتاز بوده است.

خانم اینمن گرانت که سابقا از کارمندان توئیتر بوده است، گفت ارسال این بیانیه‌های قانونی به نهاد ناظر بر فعالیت اینترنت در استرالیا کمک خواهد کرد «از جزئیات کمتر شناخته شده شیوه کار این شرکت‌ها مطلع شده و نقاط ضعف آن را تشخیص دهد.»

این اولین بار نیست که نهادهای ناظر دراسترالیا شرکت‌های بزرگ فناوری دیجیتال را برای پاسخگویی تحت فشار قرار می‌دهند. در ماه فوریه نیز در بیانیه قانونی مشابهی از شرکت‌های بزرگ خواسته شد مقابله با انتشار مضامین حاوی آزار جنسی کودکان را در دستور کار قرار دهند.

اما اقدامات نهادهای ناظر در استرالیا با هدف اجرای دقیق‌تر مقررات مربوط به نحوه کار شبکه‌های اجتماعی در مواردی مورد توجه قرار نگرفته است.

کمیسیون ایمنی آنلاین در اطلاعیه قانونی که برای شش شرکت مالک شبکه‌های اجتماعی بزرگ ارسال شده است از آنها می خواهد «اقدامات خود برای حفاظت از مردم استرالیا در برابر فعالیت تروریست‌ها و افراط گرایان خشونت طلب و پيشگيری از انتشار مضامین مرتبط با آنها را توضیح دهد.»

این کمیسیون اخیرا شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) را به خاطر عدم ارائه شواهد کافی در زمينه مقابله با انتشار مضامین مرتبط به آزار جنسی کودکان ۶۱۰ هزار دلار استرالیا (معادل ۳۸۸ هزار دلار آمریکا) جریمه کرد.

شرکت «ایکس» این جریمه را نپذیرفته و قصد دارد از طریق شکایت به مراجع قضایی استرالیا به آن اعتراض کند.

پاکستان مسئولیت حمله هوایی به نقاطی در خاک افغانستان را برعهده گرفت

رئیس‌جمهور پاکستان در آیین خاکسپاری نظامیان کشته شده کشورش قول «انتقام» داده بود
رئیس‌جمهور پاکستان در آیین خاکسپاری نظامیان کشته شده کشورش قول «انتقام» داده بود

وزارت خارجه پاکستان تأیید کرد که نیروی هوایی این کشور شماری از مخفیگاه‌های گروه موسوم به «طالبان پاکستان» در خاک افغانستان را هدف قرار داده است.

جت‌های جنگنده پاکستان در بامداد دوشنبه ۲۸ اسفند و دو روز پس از آن راهی انجام این مأموریت شدند که در یک بمب‌گذاری انتحاری از طریق انفجار یک کامیون در یک پست نظامی در شهر میرعلی در شمال غرب پاکستان که هم‌مرز با افغانستان است، هفت نظامی پاکستان، شامل شش سرباز و یک افسر کشته شدند.

پاکستان گفته بود شش مهاجم در آن حمله را از پای درآورد. آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور جدید پاکستان با حضور در آیین خاکسپاری نظامیان کشته شده، قول «انتقام» داده بود.

گروهی که خبرگزاری آسوشیتدپرس آن را تشکل تازه برپاشده با نام «جِیش فِرسانِ محمد» معرفی کرده، مسئولیت حمله در شهر میرعلی را برعهده گرفته بود.

وزارت خارجه پاکستان در بیانیه خود در خصوص حملات هوایی روز دوشنبه این کشور در خاک افغانستان آن را «عملیات ضد تروریستی» نامید که بر اساس اطلاعات دریافتی از مناطق مرزی در داخل افغانستان علیه مخفیگاه‌های طالبان پاکستان انجام شد.

حکومت اسلامی طالبان در افغانستان در واکنش خود حملات نیروی هوایی پاکستان را با عنوان «تجاوز» به تمامیت ارضی افغانستان محکوم کرد و به اسلام‌آباد هشدار داد که این اقدامات «عاقبتی ناگوار» خواهد داشت.

طالبان در بیانیه خود افزود نیروهایش متقابلا «مراکز نظامی پاکستانی» را در طول مرز «با سلاح سنگین» هدف قرار داده‌اند. پاکستان این امر را تأیید نکرد.

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان گفت هشت تن در حملات پاکستان در بامداد دوشنبه کشته شدند. او به مرگ سه زن و سه کودک در ولایت پکتیکا و کشته شدن دو زن در ولایت خوست اشاره کرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، این حملات مرزی نشان تشدید تنش میان دولت‌های اسلام‌آباد و کابل است.

پاکستان دو سال پیش حملات هوایی مشابه علیه شاخه طالبان پاکستان در خاک افغانستان را برعهده نگرفته بود.

گروه تحریک طالبان پاکستان، موسوم به تی‌تی‌پی، مظنون است که عمدتا نظامیان و نیروهای پلیس پاکستان را هدف قرار می‌دهد.

گزارش هشدارآمیز یک نهاد مدنی درباره وضعیت دموکراسی و حاکمیت قانون در اروپا

تصویری از برخورد پلیس با گرتا تونبرگ و سایر فعالان محیط‌زیست در سوئد
تصویری از برخورد پلیس با گرتا تونبرگ و سایر فعالان محیط‌زیست در سوئد

یک شبکه پیشرو در حوزه آزادی‌های مدنی که در اروپا فعالیت می‌کند، هشدار داد که حکومت قانون در سراسر اتحادیه اروپا رو به کاهش است.

گزارش «اتحادیه آزادی‌های مدنی» که روز دوشنبه ۲۸ اسفند ماه در روزنامه گاردین منعکس شده است، تاکید می‌کند که تعدادی از دولت‌ها در اتحادیه اروپا همچنان به تضعیف تعادل‌های قانونی و دموکراتیک ادامه می‌دهند و بر افزایش شدید محدودیت‌ها درباره حق اعتراض تاکید می‌کنند.

این نهاد مستقر در برلین در گزارش سالانه خود که با همکاری ۳۷ گروه حقوق بشری در ۱۹ کشور جهان تهیه شده است، می‌گوید که در دموکراسی‌های قدیمی همچون فرانسه، آلمان و بلژیک که دارای احزاب عمده هستند، چالش‌ها برای حاکمیت قانون پراکنده است.

این گزارش تاکید می‌کند که در دموکراسی‌های قدیمی اما انعطاف‌پذیرمانند ایتالیا و سوئد که در حال حاضر احزاب راست افراطی در آنها در قدرت هستند، هر چند بدتر شدن حاکمیت قانونی «روندی تدریجی» را طی می‌کند اما خطر «‌سیستماتیک شدن»‌ روند منفی وجود دارد.

بر پایه این گزارش، در دموکراسی‌های نوپای اتحادیه اروپا مانند اسلواکی، اسلوونی و لهستان «حاکمیت قانون می‌تواند با سرعت به سمت بهبود یا افول تغییر کند.»‌

بالارژ دنس، مدیر اجرایی «اتحادیه آزادی‌های مدنی»، موسوم به لیبرتیز، در این زمینه گفت در گزارش ۶۰۰ صفحه ای این نهاد که توسط کمیسیون اروپا برای بررسی نظارت بر حاکمیت قانون استفاده شد، مشخص شد که اتحادیه اروپا باید در برابر «عقب‌نشینی آشکار حاکمیت قانون در کشورهای عضو این اتحادیه سریع‌ترعمل کند.»

برپایه گزارش این نهاد مدنی، در فرانسه، تغییرات حقوق بازنشستگی در سال گذشته «در یک فرآیند قانونی اما غیر دموکراتیک» پس از استفاده دولت از اختیارات ویژه قانون اساسی به تصویب رسید.

این نهاد مدنی با اشاره به وضعیت آلمان می‌گوید که روزنامه‌نگاران در آلمان اکنون در صورت انتشار تصمیمات قضایی که در دسترس عموم نیست، با پیگرد کیفری مواجه می‌شوند.

این گزارش با بررسی وضعیت حاکمیت قانون در کشورهایی چون لهستان، اسلواکی، ایتالیا و سوئد به وضعیت نگران‌کننده دموکراسی در این کشورها می‌پردازد.

این گزارش با اشاره به اعتراض فعالان حوزه محیط زیست درباره واکنش‌ کشورهایی چون سوئد، ایتالیا، بلژیک و آلمان نسبت به برخورد پلیس با این اعتراضات غیرخشونت‌آمیز هشدار داده و آن را نمونه‌ای درباره محدود شدن وضعیت دموکراسی در اتحادیه اروپا عنوان کرده است.

همچنین درباره وضعیت آزادی رسانه‌ها در اتحادیه اروپا، از حملات لفظی و فیزیکی علیه روزنامه‌نگاران ابراز نگرانی شده است.

این گزارش همچنین وضعیت پناهجویان و مهاجران در این اتحادیه را«فاجعه‌بار» خوانده و اعلام کرده که رهبران این کشورها بارها از حوزه حاکمیت قانون درباره پناهجویان عقب نشینی کرده‌اند.

یکی از شروط پیوستن کشورهای اروپایی به اتحادیه اروپا رعایت حاکمیت قانون، حقوق بشر و دموکراسی در این کشورها به عنوان پیش شرط است. کشورهایی چون لهستان بارها به دلیل نقض مواردی از حاکمیت قانون در این کشور با تذکر اتحادیه اروپا روبرو شده‌اند.

با این حال مدیر اجرایی لیبرتیز تاکید می‌کند که حتی در کشورهایی با دموکراسی‌های قدیمی چون فرانسه و آلمان می‌توان محدودیت فضا و نقض حاکمیت قانون را مشاهده کرد.

وزارت کشور: مرحله دوم انتخابات مجلس ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ برگزار می‌شود

۱۷ روز بعد از برگزاری کم‌رونق انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری، ستاد انتخابات کشور اعلام کرد که روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ به عنوان تاریخ مرحلهٔ دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی تعیین شده است.

محسن اسلامی، سخنگوی این ستاد، روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه، اعلام کرد که این مرحله برای رقابت بر سر ۴۴ کرسی برگزار می‌شود که در هشت حوزه انتخابیه از جمله تهران به صورت «تمام الکترونیک» خواهد بود.

آقای اسلامی در ادامه گفت که بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تأیید شورای نگهبان انتخابات در حوزه‌های تهران،‌ تبریز، شیراز، آبادان،‌ کرمانشاه، خرم‌آباد و چگنی، قائم‌شهر و ملایر «به صورت تمام مکانیزه یا تمام الکترونیک برگزار خواهد شد».

این در حالی است که سمیه محمودی، نمایندهٔ فعلی مجلس شورای اسلامی، ۱۸ اسفندماه گفت که «پدیده کد ملی وارداتی»‌ در این انتخابات «به وفور»‌ مشاهده شد.

خانم محمودی دربارهٔ این تخلف انتخاباتی گفت: «افراد زیادی بودند که با کد ملی آنها رأی داده بودند و بعد از مراجعه به صندوق متوجه این امر شدند که به جای آنها رأی داده‌اند.»

از دیگر تخلفاتی که این نماینده مجلس به آن اشاره کرده ‌است مسئله صدور چندبارهٔ رأی به‌جای شهروندان است.

در قانون جدید انتخابات، هر شخص واجد شرایط می‌تواند فقط یک بار با ارائه اصل یکی از مدارک کارت ملی، شناسنامه، گذرنامه، گواهینامه رانندگی یا کارت خدمت دوره ضرورت نظام وظیفه رأی دهد.

همچنین در مواردی که احراز مشخصات هویتی رأی‌دهنده و انطباق آن با اطلاعات دستگاه احراز هویت از طریق اثر انگشت یا سایر نشانه‌های زیست‌سنجی (بیومتریک) امکان‌پذیر باشد، از رأی‌دهنده ثبت‌نام به عمل می‌آید.

میزان مشارکت در انتخابات ۱۱ اسفند مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری توسط وزیر کشور ۴۱ درصد اعلام شد که کمترین نرخ مشارکت مردمی در یک انتخابات در تاریخ جمهوری اسلامی است.

همچنین ستاد انتخابات کشور درباره نتایج انتخابات تهران و شهرهای بزرگ تنها «آرای صحیح» را اعلام کرد و از ارائه آمار مربوط به تعداد آراء باطله سر باز زد که با انتقاد برخی چهره‌های سیاسی مواجه شد.

رکوردشکنی دوباره تولید و صادرات نفت و گاز آمریکا

یک پالایشگاه نفت در ایالت کالیفرنیا
یک پالایشگاه نفت در ایالت کالیفرنیا

اداره اطلاعات انرژی آمریکا از ثبت رکورد تاریخی تولید و صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۲۳ خبر داده است. ایالات متحده پارسال رکورد تولید گاز جهان را نیز شکسته و صادراتش گازش را به شدت افزایش داده است.

بر اساس این گزارش که روز دوشنبه ۲۸ اسفند منتشر شد، آمریکا در سال ۲۰۲۳ حدود ۴.۱ میلیون بشکه صادرات نفت روزانه داشت که ۹ برابر بیشتر از میزان صادرات نفت این کشور در سال ۲۰۱۳ است.

صادرات نفت آمریکا نسبت به سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳ درصد جهش داشته است.

پارسال به شکل متوسط تولید روزانه نفت آمریکا با رشدی ۱۰ درصدی به ۱۲ میلیون و ۹۰۰ هزار بشکه اوج گرفت و این رقم حتی در ابتدای سال جاری میلادی از ۱۳.۳ میلیون بشکه در روز فراتر رفت.

این کشور طی دو سال گذشته به سرعت بازار نفت و گاز روسیه در اروپا را تسخیر کرده است، به‌طوری که پارسال حدود ۱.۸ میلیون بشکه صادرات روزانه نفت به اروپا داشته و نیمی از گاز مایع وارداتی اتحادیه اروپا را تامین کرده است.

با این حال، صادرات نفت آمریکا به بازارهای آسیایی نیز رشد چشمگیری داشته و پارسال دومین و سومین مشتری بزرگ نفت آمریکا کشورهای چین و کره جنوبی بوده‌اند.

صادرات نفت آمریکا به آسیا و اروپا طی دو سال گذشته به ترتیب ۷۰ درصد و ۸۰ درصد جهش داشته است.

برای ششمین سال متوالی است که تولید نفت ایالات متحده آمریکا افزایش می‌یابد.

هم‌اکنون آمریکا، روسیه، عربستان، کانادا، عراق و چین بزرگترین تولیدکنندگان نفت دنیا هستند.

همچنین تولید روزانه گاز آمریکا نیز در سال ۲۰۲۳ به سطح دو میلیارد و ۹۴۰ میلیون متر مکعب اوج گرفت که یک رکورد تاریخی در جهان است.

آمریکا پارسال ۸۶ میلیون تن گاز مایع (ال‌ان‌جی) صادر کرد که ۶۰ درصد آن راهی بازارهای اروپایی شد. این کشور هم‌اکنون کارخانه‌های مایع‌سازی جدید گاز با ظرفیت تولید سالانه ۷۰ میلیون تن را در دست احداث دارد.

آمریکا هم‌اکنون بزرگترین صادرکننده گاز مایع جهان است و نیمی از واردات گاز مایع اتحادیه اروپا را تامین می‌کند.

آمریکا به غیر از گاز مایع، صادرات گاز طبیعی از طریق خطوط لوله به مکزیک و کانادا نیز دارد.

حکم پنج سال حبس سعید عزیزی، شهروند ایرانی سوئدی، تأیید شد

دولت سوئد اواخر دی‌ماه امسال اعلام کرد جمهوری اسلامی یک شهروند ایرانی-سوئدی بالای ۶۰ سال را غیرقانونی بازداشت کرده است
دولت سوئد اواخر دی‌ماه امسال اعلام کرد جمهوری اسلامی یک شهروند ایرانی-سوئدی بالای ۶۰ سال را غیرقانونی بازداشت کرده است

حکم پنج سال حبس تعزیری سعید عزیزی، شهروند ایرانی-سوئدی، توسط دادگاه تجدید نظر استان تهران تأیید شد.

رضا شفاخواه، وکیل این زندانی دوتابعیتی، روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) نوشت این حکم توسط شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر تهران «عیناً تأیید و ابرام شد».

آقای شفاخواه در اواخر بهمن‌ماه امسال با اعلام خبر صدور حکم دادگاه بدوی موکلش گفت آقای عزیزی «دچار بیماری سرطان پروستات است و چندی پیش در زندان از روی پله افتاده و شرایط جسمانیش وخیم‌تر از پیش» شده است.

خبرگزاری حقوق بشری هرانا نیز با اعلام اینکه این زندانی سیاسی ۶۰ سال دارد نوشت که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی روز ۲۱ آبان‌ماه امسال این شهروند دوتابعیتی را «در حالی که به تازگی از سوئد به ایران سفر کرده بود»، در منزل شخصیش بازداشت کردند.

دولت سوئد اواخر دی‌ماه امسال اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران یک شهروند ایرانی-سوئدی بالای ۶۰ سال را «بدون هیچ دلیل مشخصی» در آبان‌ماه گذشته بازداشت کرده و خواستار آزادی سریع او شد.

دو شهروند دیگر سوئد از جمله احمدرضا جلالی، پزشک و پژوهشگر ایرانی- سوئدی که در اردیبهشت ۱۳۹۵ بازداشت شد و یوهان فلودروس، دیپلمات سوئدی که برای اتحادیه اروپا کار می‌کرد و فروردین ۱۴۰۱ بازداشت شد، در ايران به جاسوسی متهم شده‌اند.

جمهوری اسلامی متهم است که از بازداشت و محاکمه شهروندان غربی و یا شهروندان ایرانی دو تابعیتی برای کسب امتیاز در مناقشات خود با دولت‌های غربی استفاده می‌کند.

عضو کارگری شورای عالی کار: حداقل دریافتی کارگران باید ۱۵ میلیون تومان باشد

چندین نشست شورای عالی کار تا به امروز در حالی بدون نتیجه پایان یافته که دولت و کارفرمایان هنوز اعداد و ارقام گروه کارگری در مورد رقم سبد معیشت را نپذیرفته‌اند
چندین نشست شورای عالی کار تا به امروز در حالی بدون نتیجه پایان یافته که دولت و کارفرمایان هنوز اعداد و ارقام گروه کارگری در مورد رقم سبد معیشت را نپذیرفته‌اند

یک عضو کارگری در شورای عالی کار می‌گوید در صورتی که حداقل دریافتی کارگران «۱۵ میلیون تومان» در نظر گرفته نشود، گروه کارگری بدون امضا از جلسات این شورا خارج خواهد شد.

محسن باقری روز دوشنبه، ۲۸ اسفندماه،‌ در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران، ایلنا، گفت: «با توجه به وضعیت تورم و بحران معیشت کارگران، پیشنهادات دولت و کارفرمایان برای گروه کارگری اصلاً و به هیچ وجه قابل پذیرش نیست.»

آقای باقری با تأکید بر «افزایش پایه مزد کارگران»‌ گفت که پایین‌ترین رقم پیشنهادی گروه کارگری برای سبد معیشت که و براساس داده‌های رسمی مرکز آمار خانوار «۲۱ میلیون و ۱۱۲ هزار تومان» است.

چندین نشست شورای عالی کار در مورد دستمزد سال آیندهٔ کارگران تا به امروز در حالی بدون نتیجه پایان یافته که دولت و کارفرمایان هنوز اعداد و ارقام گروه کارگری در مورد رقم سبد معیشت را نپذیرفته‌اند.

خبرگزاری ایلنا، در همین زمینه گزارش داده که ممکن است جلسه ۲۸ اسفندماه این شورا نیز «بدون حصول نتیجه خاتمه یابد».

در همین زمینه علیرضا میرغفاری، یکی دیگر از اعضای کارگری در این شورا روز دوشنبه به «شبکهٔ شرق» گفت که به دلیل کمتر بودن تعداد نمایندگان کارگران نسبت به نمایندگان کارفرماها و دولت، کارگران «قدرت چانه‌زنی کمتری» دارند.

آقای میرغفاری در ادامه گفت: «مواضع دولت و کارفرما به هم نزدیک است.»

رویکرد دولت ابراهیم رئیسی به حداقل دستمزد کارگران حتی با انتقاد نمایندگان مجلس شورای اسلامی نیز مواجه شده و حسینعلی حاجی دلیگانی دیروز در گفت‌وگو با ایلنا خواهان تعیین حقوق و دستمزد بر اساس «ماده ۴۱ قانون کار» و «واقعیات زندگی کارگران» شد.

ماده ۴۱ قانون کار می‌گوید که «حقوق، دستمزد، مزایا و عیدی کارگران باید بر اساس نرخ تورم واقعی در کشور محاسبه شود.»

مرکز آمار ایران نرخ تورم منتهی به بهمن‌ماه را ۴۲.۵ درصد اعلام کرده است.

طالبان حملات هوایی پاکستان به افغانستان را نقض حاکمیت ملی افغانستان خواند

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان
ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان

حکومت طالبان افغانستان روز با محکوم کردن دو حمله هوایی پاکستان در خاک افغانستان، که منجر به کشته شدن پنج زن و سه کودک شده، این حملات را نقض حاکمیت افغانستان خواند.

این حملات در حالی انجام شد که پاکستان می‌گوید حملات اخیر شبه‌نظامیان در این کشور از خاک افغانستان انجام شده‌اند، اما طالبان این موضوع را رد کرده است.

در واکنش به حملات اخیر پاکستان، ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی حکومت طالبان، روز دوشنبه در بیانیه‌ای گفته است که «امارت اسلامی افغانستان به کسی اجازه نمی‌دهد که امنیت افغانستان را به خطر بیاندازد».

به کفته سخنگوی طالبان، در این حملات پنج زن و سه کودک در ولایات مرزی خوست و پکتیکا در شرق افغانستان کشته شدند.

این حملات در پاسخ به حمله شبه‌نظامیان ناشناس به یک پاسگاه نظامی در پاکستان در روز شنبه صورت گرفته که به کشته شدن هفت نیروی امنیتی پاکستان منجر شد. با این حال ارتش و وزارت خارجه پاکستان هنوز به درخواست اظهار نظر در مورد این حملات پاسخ نداده‌اند.

اگرچه هنوز دلیل حمله به پاسگاه نظامی افغانستان مشخص نیست، اما مقامات دولتی و امنیتی پاکستان می‌گویند چنین حملاتی در ماه‌های اخیر افزایش داشته و بسیاری از آنها توسط تحریک طالبان پاکستان و از خاک افغانستان انجام شده است.

آصف درانی، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان، روز شنبه مدعی شد که بین پنج تا شش هزار عضو تحریک طالبان پاکستان در افغانستان حضور دارند، موضوعی که ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی حکومت طالبان، در پاسخ به پرسش بخش افغانستان رادیو اروپای آزاد حاضر به اظهار نظر در مورد آن نشد.

پیش از این، مقام‌های طالبان در واکنش به ادعای پاکستان مبنی بر ارتباط این گروه با تحریک طالبان پاکستان، ناامنی در پاکستان را مسئله داخلی آن کشور ارزیابی کرده و گفته بودند که از خاک افغانستان علیه هیچ کشوری استفاده نخواهد شد.

در بیانیه سخنگوی طالبان هم آمده است که «پاکستان نباید افغانستان را به دلیل عدم کنترل، بی‌کفایتی و مشکلات در قلمرو خود مقصر بداند، و چنین حوادثی می‌تواند عواقب بسیار بدی داشته باشد که در کنترل پاکستان نخواهد بود».

بر اساس داده‌های مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری در کشور افزایش یافته است

داده‌های جدید مرکز آمار ایران حاکی از افزایش نرخ بیکاری است و نشان می‌دهد تعداد شاغلان در سه ماهه پایانی امسال نسبت به فصل قبل از آن کاهش داشته است.

مرکز آمار ایران روز یکشنبه ۲۷ اسفند در گزارشی تازه نرخ بیکاری در جمعیت ۱۵ سال به بالا را ۸.۶ درصد اعلام کرد.

این رقم در فصل پاییز ۷.۶ درصد اعلام شده بود.

بر اساس داده‌های جدید مرکز آمار ایران، زمستان امسال تنها ۳۷.۳ درصد از جمعیت بالای ۱۵ سال ایران شاغل بوده‌اند.

بنابر این آمار، بیشترین نرخ بیکاری در ایران به ترتیب متعلق به استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، و کرمانشاه است.

آمار جدید همچنین نشان می‌دهد که نرخ بیکاری زنان در فصل زمستان با شتاب بیشتری نسبت به مردان افزایش داشته است.

به نوشته وبسایت تجارت نیوز، سال گذشته، نرخ اشتغال مردان حدود پنج برابر زنان بود.

بیشتر

تازه‌های ایران و جهان

XS
SM
MD
LG