لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۰۱

نتانیاهو: جهان در ماجرای حمله به کشتی‌ها باید در کنار آمریکا بایستد


این نخستین اظهارنظر آشکار نتانیاهو از زمان وقوع حملات پنجشنبه گذشته در دریای عمان به دو کشتی نروژی و ژاپنی است.
این نخستین اظهارنظر آشکار نتانیاهو از زمان وقوع حملات پنجشنبه گذشته در دریای عمان به دو کشتی نروژی و ژاپنی است.

هم‌زمان با تشدید بحران میان آمریکا و ایران در خلیج فارس و دریای عمان، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر و وزیر دفاع اسرائیل، گفت در ماجرای حملات اخیر به کشتی‌ها در دریای عمان «جهان باید در کنار آمریکا بایستد».

این نخستین اظهارنظر آشکار نتانیاهو از زمان وقوع حملات پنجشنبه گذشته در دریای عمان به دو کشتی نروژی و ژاپنی بود.

به گزارش جروزالم پست، نخست‌وزیر اسرائیل روز یکشنبه ۲۶ خرداد افزود: «همه کشورهایی که خواهان صلح هستند باید از تلاش‌های آمریکا و پرزیدنت (دونالد) ترامپ برای توقف تجاوزگری (رژیم ایران) حمایت کرده و آزادی کشتیرانی در آبراه‌های بین‌المللی را تضمین کنند».

وی این سخنان را در آیین نامگذاری شهرک «ترامپ» در بلندی‌های جولان و در حالی که سفیر آمریکا در اسرائیل در این مراسم حضور داشت، بیان کرد.

ساعتی پیش از آن نیز، ییسرائل کاتز وزیر امور خارجه اسرائیل گفت: «امسال، سال گرفتن تصمیمات نهایی در مورد یکسره کردن کار (نزاع‌ها) یا جنگ است».

به گزارش رسانه‌های اسرائیل، آقای کاتز که در نشست سالانه روزنامه جروزالم‌پست در نیویورک سخن می‌گفت، بعید ندانست که «منطقه به سمت جنگ پیش برود».

به گفته وی، «با ایران نزاع داریم؛ با حزب‌الله در نزاع هستیم؛ با گروه‌های تروریستی دیگر در منطقه نیز در شرایط نزاع قرار داریم؛ اگر عوامل منطقه‌ای درست رفتار نکنند، روی ما به سوی جنگ است».

این دولتمرد ارشد اسرائیلی به مسائلی اشاره کرد که به توصیف وی سرنوشت «رفتن منطقه به سوی ثبات یا جنگ را تعیین می‌کند».

وی این مولفه‌های تعیین کننده را این‌گونه ذکر کرد: «تاثیر تحریم‌های آمریکا بر ایران، اقدامات نظامی و اطلاعاتی اسرائیل علیه تهران و گروه‌های نیابتی‌اش در سوریه و سایر نقاط، و سیاست روسیه در سوریه».

آقای کاتز اضافه کرد که کشورش «بدون هیچ مماشاتی» همچنان «خطوط قرمز» خود را در منطقه پیش خواهد برد.

وی خط قرمزهای اسرائیل را نیز این‌گونه توضیح داد: «ایران سلاح هسته‌ای نداشته باشد؛ ایران و حزب‌الله نیروهای نظامی و پایگاه در سوریه نداشته و نتوانند حق حاکمیت اسرائیل در (ارتفاعات) جولان یا هر نقطه دیگر را پایمال کنند».

آقای کاتز اوایل ژانویه امسال گفته بود که «برنامه حمله به ایران وجود دارد».

او که پاییز سال گذشته نیز گفته بود، وقوع جنگ میان اسرائیل و ایران «اجتناب‌ناپذیر است»، یکی از سیاستمداران اسرائیلی است که همواره تاکید کرده معتقد به «فیصله کردن» کار جنگ با «دشمنان» به‌ویژه با حزب‌الله است.

ییسرائل کاتز در سخنرانی‌ روز یکشنبه‌اش در نیویورک، در اشاره به بحران جاری میان آمریکا و ایران نیز تاکید کرده که نگاه آمریکا و اسرائیل به رخدادها و امور منطقه «یکسان است».

شبکه تلویزیونی سیزده اسرائیل شامگاه شنبه در خصوص تنش منطقه که پس از حمله به دو کشتی دیگر در دریای عمان وخیم‌ شده است، خبر داد که «نتیجه‌گیری» نهادهای اطلاعاتی اسرائیل نیز مانند آمریکا این است که سپاه پاسداران عامل حملات دو گانه پنجشنبه گذشته بوده است.

پیش از اسرائیل، آمریکا و بریتانیا نیز ایران را به انجام حملات پنجشنبه گذشته به کشتی‌ها متهم کردند؛ اما ایران این اتهام را قویا رد کرده، همان‌گونه که در حملات ماه گذشته به چهار نفتکش‌ لنگر انداخته در بندر فجیره امارات از خود سلب مسئولیت کرده است.

اسرائیل و ایران دشمنان سرسخت منطقه‌ای از آغاز روی کار آمدن جمهوری اسلامی در ایران بوده‌اند.

اما به گزارش رسانه‌های اسرائیل، از زمان بروز بحران اخیر میان آمریکا و ایران، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل از وزیران خود خواسته است که کمترین اظهارنظر را در باره این تنش داشته و به نهادهای اسرائیلی نیز دستور داده که پای اسرائیل را از آتش احتمالی ماجرا دور نگاه‌دارند.

رسانه‌های اسرائیلی پیشتر ادعا کرده بودند که مشاور امنیت ملی این کشور اطلاعات تحرکات موشکی ایران در منطقه و انتقال موشک ایرانی به عراق را به آمریکا داد و در پی آن، ناو آبراهام لینکلن راهی آب‌های منطقه شد.

XS
SM
MD
LG