لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۳:۱۰

هشدار مقام وزارت دفاع بریتانیا به ایران: از دارایی‌هایمان در منطقه حفاظت خواهیم کرد


توبیاس ال‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا (در وسط)
توبیاس ال‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا (در وسط)

به گزارش خبرگزاری رویترز، توبیاس ال‌وود، معاون وزیر دفاع بریتانیا، روز یک‌شنبه در یک مصاحبه تلویزیونی به ایران هشدار داد.

او با اشاره به موضوع حملات اخیر به نفت‌کش‌ها در دریای عمان، گفت ایران باید بداند که بریتانیا مصمم به حمایت از دارایی‌های خود در منطقه است.

این خبر همزمان است با خبری از روزنامه بریتانیایی ساندی تایمز در مورد اعزام نیروهای بریتانیایی به منطقه برای حفاظت از کشتی‌های آن کشور.

ساندی تایمز در شماره روز یک‌شنبه، ۲۶ خرداد، خود نوشت که در پی حملات اخیر به دو نفتکش در دریای عمان، بریتانیا در حال اعزام ۱۰۰ نفر از تفنگداران ویژه دریایی خود به منطقه خلیج فارس است.

این روزنامه می‌نویسد که این نیروهای ویژه برای حفاظت از کشتی‌های بریتانیایی، از پایگاهی جدید در بحرین به گشت‌زنی در منطقه خواهند پرداخت.

دو نفتکش حامل میعانات گازی، شامل کشتی نروژی «فرونت التر» و کشتی ژاپنی «کوکوکا کاریجس»، صبح پنج‌شنبه در دریای عمان دچار آتش‌سوزی شدند؛ مقام‌های آمریکا نیروهای ایرانی را مسئول حمله به این کشتی‌ها اعلام کرده‌اند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد می‌کند.

منابع نظامی به ساندی تایمز گفته‌اند که ۱۰۰ تفنگدار نیروی دریایی سلطنتی از پایگاهی نزدیک به بندر پلیموث انگلیس راهی خلیج فارس می‌شوند و قرار است یک نیروی واکنش سریع به نام «گروه ۱۹» را تشکیل دهند.

بریتانیا جمهوری اسلامی ایران را متهم کرده که «به احتمال قریب به یقین» مسئول حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است.

جرمی هانت، وزیر خارجه بریتانیا، روز یک‌شنبه گفت که کشورش «تقریباً‌ مطمئن است» که ایران عامل حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان است.

او روز جمعه نیز گفته بود سپاه پاسداران عامل حملات به دو نفتکش در دریای عمان است و از نظر لندن، «هیچ عامل دولتی دیگری را نمی‌توان مسئول دانست».

وزیر خارجه بریتانیا پیش از آن نیز گفته بود «دلیلی ندارد که ارزیابی آمریکا درباره نقش ایران در حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را باور نکنیم».

در پی اعلام این اتهام، رسانه‌های ایران به نقل از وزارت خارجه جمهوری اسلامی گزارش کرده‌اند که سفیر بریتانیا در تهران احضار شده و مراتب «اعتراض شدید» به مواضع لندن مبنی بر نقش جمهوری اسلامی در این مورد به وی ابلاغ شده است.

اما سفیر بریتانیا در تهران روز یک‌شنبه احضار خود توسط وزارت خارجه ایران را تکذیب کرد.

راب مک‌ایر، سفیر بریتانیا در ایران، در پیامی در مورد این «احضار» نوشته است: «جالب است و برای من خبر جدیدی است. من خود دیروز درخواست یک دیدار فوری با وزارت خارجه [ایران] کردم و درخواستم اجابت شد. احضاری در کار نبود. اگر احضار رسمی می‌شدم البته که پاسخ می‌دادم، مانند همه سفرا.»

این تحولات در حالی صورت می‌گیرند که مناسبات ایران و بریتانیا در ماه‌های اخیر بر سر موضوعات دیگری چون سرنوشت نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی پرتنش بوده است.

نازنین زاغری-رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون‌رویترز، فروردین ۱۳۹۵ هنگام بازگشت از ایران در فرودگاه بازداشت و به «تلاش برای براندازی» حکومت ایران متهم شد.

خانم زاغری این اتهام را بشدت رد کرده، اما دستگاه قضایی ایران او را به پنج سال حبس محکوم کرده است.

منابع: ساندی تایمز، خبرگزاری فرانسه، رویترز / پ.پ
XS
SM
MD
LG