لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۶

حمله تازه حوثی‌ها به عربستان؛ ریاض می‌گوید یک پهپاد را سرنگون کرده‌است


این تصویر از ۱۳ ژوئن بخشی از فرودگاه ابها را نشان می‌دهد؛ در حمله هفته گذشته حوثی‌ها به این فرودگاه بین‌المللی ۲۶ نفر زخمی شدند
این تصویر از ۱۳ ژوئن بخشی از فرودگاه ابها را نشان می‌دهد؛ در حمله هفته گذشته حوثی‌ها به این فرودگاه بین‌المللی ۲۶ نفر زخمی شدند

شبه‌نظامیان حوثی در یمن می‌گویند حمله پهپادی تازه‌ای به عربستان انجام داده‌اند. عربستان می‌گوید یک پهپاد را سرنگون کرده‌است.

شبکه ماهواره‌ای المسیره، وابسته به حوثی‌های یمن، می‌گوید حمله پهپادی شب شنبه انجام شده‌است.

به گزارش اسوشیتدپرس، یکی از سخنگویان این گروه شبه‌نظامی که کنترل پایتخت و برخی مناطق یمن را در دست دارد، گفته هواپیماهای بدون‌ سرنشین، فرودگاه‌های جیزان و ابها را هدف قرار داده‌اند.

ائتلاف به رهبری عربستان که مشغول انجام عملیات در یمن برای بازگرداندن قدرت به عبد ربه منصور هادی است، اعلام کرده آن‌ها یک پهپاد را در نزدیکی ابها هدف قرار داده و از بین برده‌اند.

ترکی مالکی، سخنگوی این ائتلاف، بامداد یک‌شنبه، به حمله‌ای که شبه‌نظامیان حوثی می‌گویند به جیزان کرده‌اند، اشاره‌ای نکرده‌است.

این نخستین بار نیست که گزارش‌هایی از هدف قرار گرفتن این دو فرودگاه منتشر می‌شود.

حوثی‌ها چندی پیش با موشک کروز فرودگاه بین‌المللی ابها را هدف قرار دادند که ۲۶ زخمی برجای گذاشت.

عربستان سعودی ایران را متهم کرده به حوثی‌ها دستور داده به فرودگاه عربستان حمله موشکی کنند.

دو روز بعد در ۲۴ خرداد ماه حوثی‌ها بار دیگر، این بار با پهپاد، به ابها حمله کردند.

گزارش‌های تازه از حملات حوثی‌ها به عربستان در حالی‌ست که روند فزاینده تنش‌ها در منطقه، با حمله به دو نفتکش در دریای عمان، ادامه دارد و ولیعهد عربستان نیز با متهم‌کردن ایران به انجام حملات گفته کشورش در دفاع از منافع خود «تردید نخواهد کرد».

محمد بن‌سلمان، ولیعهد عربستان، در مصاحبه‌ای که روز شنبه در «الشرق الاوسط» منتشر شده، گفته «ما به دنبال جنگ نیستیم؛ اما برای مقابله با هر تهدیدی، علیه مردم، تمامیت ارضی و استقلال کشور و منافع حیاتی خود، تردیدی نشان نخواهیم داد».

آمریکا نیز همانند متحد منطقه‌ای خود اتهام مشابهی را به ایران وارد کرده‌ بود. دولت آمریکا در عین حال ایران را، به‌دلیل ایجاد، یا حمایت مالی و نظامی از شبه‌نظامیانی مانند حوثی‌های یمن، «مهم‌ترین» مسئول بحران در غرب آسیا می‌داند.

ایران اتهام حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان را رد کرده‌است. نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل گفته «به طور قطع همان کسانی که ایران را متهم می‌کنند، خود نقش اصلی را در ایجاد کردن این حوادث دارند».

جمهوری اسلامی حمایت خود از حوثی‌ها را پنهان نکرده، اما اتهام‌های وارد شده از غرب و برخی ناظران بین‌المللی در مورد ارسال جنگ‌افزار به این گروه را رد کرده‌است.

عربستان چهار سال است که برای بازگرداندن قدرت به هادی، ائتلافی تشکیل داده و وارد کارزار نظامی یمن شده‌است.

قانون‌گذاران ایالات متحده از هر دو حزب جمهوری‌خواه و دمکرات، که بارها به نقش جمهوری اسلامی در بحران‌ها و تنش‌های منطقه‌ای شدیدا اعتراض کرده و خواستار مقابله با آن شده‌اند، از عملکرد عربستان در حملات هوایی به یمن نیز شدیدا انتقاد کرده و خواستار توقف حمایت واشینگتن از آن‌ها شده‌اند.

اسوشیتدپرس، خبرگزاری فرانسه/ت
XS
SM
MD
LG