لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۵۸

دبیرکل اتحادیه عرب: از برادران ایرانی می‌خواهم مسیر را تغییر دهند


ابوالغیط در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در دیدار وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره؛ او می‌گوید همه‌چیزی در مورد حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان «دیر یا زود روشن خواهد شد»
ابوالغیط در این تصویر از سال ۲۰۱۷ در دیدار وزرای خارجه اتحادیه عرب در قاهره؛ او می‌گوید همه‌چیزی در مورد حمله به نفت‌کش‌ها در دریای عمان «دیر یا زود روشن خواهد شد»

احمد ابوالغیط، دبیر کل اتحادیه کشورهای عرب، با هشدار دادن در مورد پیامد تنش‌های فزاینده در منطقه، می‌گوید «از برادران ایرانی می‌خواهم مراقب باشند و مسیر را تغییر دهند».

آقای ابوالغیط پس از دیدار با آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، ۲۴ خرداد ماه با اشاره به انفجارهای روز پنج‌شنبه در نفتکش‌ها در دریای عمان، گفته گزارش‌های مختلفی در مورد رخدادها موجود است. او البته افزوده معتقد است هیچ کشور عربی نمی‌خواهد مانعی بر سر راه شناورها ایجاد کند و «اقدامی شبیه آن‌چه در دریای عمان یا تنگه هرمز رخ داده، انجام دهد».

دبیر کل اتحادیه عرب افزوده است «ما بر این عقیده هستیم که باید به‌وضوح مشخص شود چه کسی مسئول است».

او می‌گوید «مطمئن هستم که، دیر یا زود، همه‌چیز روشن خواهد شد».

احمد ابوالغیط خطاب به تهران گفته «خواسته‌ام از برادران ایرانی من -و من آن‌ها را برادران ایرانی خطاب می‌کنم- این است که مراقب باشند و مسیر را عوض کنند، چون شما همه را به سمت برخوردی سوق می‌دهید که اگر رخ بدهد، هیچ‌کس امنیت نخواهد داشت».

روز پنج‌شنبه دو نفتکش در دریای عمان هدف حمله قرار گرفتند.

ایالات متحده ساعاتی بعد تهران را متهم کرد و با انتشار ویدئویی گفت قایق گشتی سپاه پاسداران به یکی از کشتی‌های آسیب‌دیده نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا کرده‌است».

مقام‌های ایران هرچند پیشتر تهدیدهایی در مورد «مسدود کردن» تنگه هرمز مطرح کرده بودند، اما دست داشتن در این حملات را به‌تاکید رد کرده و در مقابل، آمریکا و برخی متحدانش را به «اظهارات فتنه‌جویانه» متهم کرده‌اند.

در اروپا، وزیر خارجه بریتانیا اظهار کرده «نتیجه ارزیابی‌های خود ما این است که مسئولیت این حملات، قریبِ به یقین، برعهده بخشی از دستگاه نظامی ایران است».

وزیر خارجه آلمان اما در واکنشی متفاوت از همتای بریتانیایی خود، گفته ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکا، برای اثبات نقش جمهوری اسلامی در حمله به دو نفتکش در دریای عمان «کافی نیست».

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، به درخواست آمریکا نشستی برای بررسی موضوع حمله به نفتکش‌ها تشکیل داد. این نشست پشت درهای بسته انجام شد.

آن‌ طور که نماینده کویت، رئیس دوره‌ای شورای امنیت گفته اعضای این شورا حملات را محکوم کردند و خواستار تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه شدند.

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل نیز خواستار انجام تحقیقات مستقلی در این مورد شده‌است.

تنش‌ها بین ایران و ایالات متحده روندی فزاینده گرفته و گمانه‌زنی‌هایی از برخورد نظامی احتمالی بین دو طرف نیز مطرح است. با این حال مقام‌های ارشد دو کشور، رئیس‌جمهوری آمریکا و رهبر جمهوری اسلامی، گفته‌اند قصد ندارند آغازگر درگیری نظامی باشند.

حملات روز پنج‌شنبه به نفتکش‌ها همزمان با سفر شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن، به تهران صورت گرفت. بسیاری گفته بودند این سفر با هدف میانجی‌گری و یا حتی ارسال پیامی از سوی آمریکا به تهران صورت می‌‌گیرد. علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، اما گفته «ما به هیچ وجه تجربه تلخ مذاکره چند سال اخیر با آمریکا را تکرار نخواهیم کرد».

علاوه بر ایران و ایالات متحده، تنش‌ها بین ایران و عربستان سعودی و متحدانش نیز طی سال‌های گذشته بار دیگر روندی فزاینده به‌خود گرفته‌است. این تنش‌ها گستره‌ای از مسائل را در بر می‌گیرد: از جنگ داخلی سوریه تا رویارویی بین حوثی‌های مورد حمایت ایران و ائتلاف به رهبری ریاض. حوثی‌ها در روزهای گذشته چند بار به اماکن و تاسیساتی در عربستان حمله کردند.

اسوشیتدپرس، رویترز/ت
XS
SM
MD
LG