لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۲۳

دولت آمریکا به دنبال «ایجاد اجماع جهانی علیه اقدام ایران»


پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا
پاتریک شاناهان، سرپرست وزارت دفاع آمریکا

سرپرست وزارت دفاع آمریکا حمله به دو نفتکش در دریای عمان را «مشکل جهانی» خواند و اعلام کرد که کشورش درصدد ایجاد اجماعی جهانی برای مقابله با این مشکل است.

پاتریک شاناهان گفت که تمرکز او، مایک پمپئو، وزیر خارجه و جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تلاش برای ایجاد «یک اجماع جهانی در مقابل این مشکل جهانی» است.

وی تاکید کرد که آمریکا اطلاعات خود را با متحدانش در میان خواهد گذاشت.

نیروی دریایی آمریکا پنج‌شنبه شب ویدئویی را منتشر کرد که ظاهرا نشان می‌دهد در ساعت ۴:۱۰ بعدازظهر پنج‌شنبه به وقت محلی، یک قایق گشتی سپاه پاسداران به کشتی آسیب‌دیده «کوکو‌کا کاریجس» نزدیک شده و یک «مین عمل‌نکرده را از بدنه این نفتکش‌ جدا می‌کند».

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، با اشاره به این فیلم تاکید کرد که جمهوری اسلامی عامل حمله به دو نفتکش در دریای عمان است.

همچنین وزیر خارجه بریتانیا نیز تاکید کرده که سپاه پاسداران عامل حملات به دو نفتکش در دریای عمان است و از نظر این کشور «هیچ عامل دولتی دیگری را نمی‌توان مسئول دانست».

با این حال وزیر خارجه آلمان در واکنشی متفاوت از همتای بریتانیایی خود گفت که ویدئوی منتشر شده از سوی آمریکا، برای اثبات نقش داشتن جمهوری اسلامی در حمله به دو نفتکش در دریای عمان کافی نیست.

مقام‌های جمهوری اسلامی اتهام مقامات آمریکا را رد کرده و در مقابل، این کشور و برخی متحدانش را به «اظهارات فتنه‌جویانه» متهم کرده‌اند.

شورای امنیت سازمان ملل شامگاه پنج‌شنبه، ۲۳ خرداد، به درخواست آمریکا برای بررسی موضوع حمله به نفتکش‌ها در دریای عمان پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد و آن‌ طور که نماینده کویت، رئیس دوره‌ای این شورا، پس از جلسه به خبرنگاران گفت، اعضای شورا حمله به دو نفتکش را محکوم کردند و خواستار تحقیقات کامل و بی‌طرفانه در این زمینه شدند.

منابع: رویترز و رادیوفردا/ا.م/ س.ن
XS
SM
MD
LG