لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۳۲

نازنین زاغری بار دیگر دست به اعتصاب غذا زد


نازنین زاغری رتکلیف در کنار دخترش گابریلا
نازنین زاغری رتکلیف در کنار دخترش گابریلا

همسر نازنین زاغری، شهروند ایرانی‌بریتانیایی که در ایران زندانی‌ست، روز شنبه ۲۵ خرداد اعلام کرد که «وی در اعتراض به حبس ناعادلانه خود» و همزمان با پنجمین زادروز دخترشان دست به اعتصاب غذا زده است.

ریچارد رتکلیف در بیانیه‌ای اعلام کرد که خانم زاغری روز شنبه در تماسی تلفنی به او خبر داد که اعتصاب غذای تر را شروع کرده است.

به گفته آقای رتکلیف، خانم زاغری به او گفت که موضوع اعتصاب غذا را از مدت‌ها پیش به مقام‌های زندان اطلاع داده بود.

همسر خانم زاغری همچنین در این بیانیه گفته است که نازنین پیش از این اعلام کرده بود «اگر در پنجمین زادروز گابریلا او همچنان در زندان باشد، دست به کاری خواهد زد تا به هر دو دولت [ایران و بریتانیا] یادآور شود دیگر بس است».

به گفته آقای رتکلیف، نازنین زاغری در این تماس تلفنی به نظر عصبی می‌آمد اما خودش را آرام نشان می‌داد و در صحبت‌هایش تاکید داشت که خواسته‌اش برای پایان اعتصاب غذا آزادی بدون قید و شرط است.

نازنین زاغری‌رتکلیف، کارمند بنیاد خیریه تامسون‌رویترز، فروردین ۱۳۹۵ هنگام بازگشت از ایران در فرودگاه بازداشت و به «تلاش برای براندازی» حکومت ایران متهم شد.

خانم زاغری این اتهام را بشدت رد کرده، اما دستگاه قضایی ایران او را به پنج سال حبس محکوم کرده است.

پرونده نازنین زاغری به مناقشه‌ای دیپلماتیک میان ایران و بریتانیا تبدیل شده است. مقامات بریتانیا می‌گویند که حکومت ایران خانم زاغری را با هدف فشار دیپلماتیک بر لندن «گروگان» گرفته است؛ با این حال جمهوری اسلامی این موضوع را رد می‌کند.

ریچارد رتکلیف در ادامه بیانیه خود خبر داده که قصد دارد جشن تولد دختر خود، گابریلا، را مقابل سفارت ایران در لندن برگزار کند و همگام با همسرش، او نیز دست به اعتصاب غذا خواهد زد.

شماری از نهادها و رسانه‌های بریتانیایی، از جمله دفتر عفو بین‌الملل در این کشور، از ظهر شنبه ویدئوهایی از حضور آقای رتکلیف در برابر سفارت جمهوری اسلامی در لندن منتشر کرده‌اند.

ریچارد رتکلیف در بیانیه خود سه خواسته از مقامات ایران مطرح کرده که شامل آزادی فوری نازنین زاغری، دسترسی کنسولی به او در زندان برای اطمینان از وضعیت سلامت وی و همچنین اعطای ویزا به او برای سفر به ایران و دیدار با خانم زاغری است.

وزارت خارجه بریتانیا اسفند گذشته به نازنین زاغری حمایت دیپلماتیک اعطا کرد؛ امری که می‌تواند این پرونده را به شورای امنیت کشیده یا به محکومیت مالی ایران در دادگاه‌های بین‌المللی ختم شود.

نازنین زاغری دی‌ماه پارسال نیز، به همراه نرگس محمدی، در اعتراض به عدم رسیدگی پزشکی دست به اعتصاب غذا زده بود.

منابع: بیانیه ریچارد رتکلیف، توئیتر و رادیو فردا؛ س.ن /ج
XS
SM
MD
LG