لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۷:۳۸

پومپئو: آمریکا خواستار جنگ با ایران نیست، دیپلماسی ادامه می‌یابد


مایک پومپئو می‌گوید: ایالات متحده مصم است که از تمام ابزارهای «دیپلماسی و غیره» برای تضمین کشتیرانی در تنگه هرمز استفاده کند.
مایک پومپئو می‌گوید: ایالات متحده مصم است که از تمام ابزارهای «دیپلماسی و غیره» برای تضمین کشتیرانی در تنگه هرمز استفاده کند.

وزیر خارجه آمریکا می‌گوید گرچه «تردیدی وجود ندارد» که ایران مسئول حمله به دو کشتی نفتکش در دریای عمان است ولی ایالات متحده قصد ندارد تا با تهران وارد جنگ شود.

مایک پومپئو در مصاحبه‌ با برنامه تلویزیونی «فاکس نیوز ساندی» که روز یکشنبه ۲۶ خرداد از شبکه فاکس پخش شد، اظهار داشت: «پرزیدنت ترامپ همه کار کرده است تا از وقوع جنگ جلوگیری شود. ما خواهان جنگ نیستیم».

با این حال، وی تاکید کرد که واشینگتن آزادی عبور و مرور از طریق مناطق مهم کشتیرانی را تضمین می‌کند.

پنجشنبه هفته گذشته اعلام شد که دو نفتکش حامل میعانات گازی به نام‌های «فرانت التر» متعلق به نروژ و «کوکو‌کا کاریجس» متعلق به ژاپن هدف حمله قرار گرفتند و دچار آتش‌سوزی شدند.

ساعاتی بعد از این حملات، مایک پومپئو مستقیما ایران را مسئول دانست و گفت که «این ارزیابی بر اساس اطلاعات امنیتی، سلاح‌های مورد استفاده، سطح تجربه مورد نیاز برای این حمله، حملات اخیر مشابه ایران علیه کشتیرانی و این واقعیت که هیچ گروه نیابتی در منطقه منابع و کارایی برای دست زدن به چنین اقدام پیچیده‌ای ندارد، صورت گرفته است».

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا، نیز گفته که این حملات کار ایران است. ولی تهران این ادعا را رد کرده و محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران، آن را «فراتر از مشکوک» دانسته است.

وزیر خارجه آمریکا در مصاحبه با «فاکس نیوز» بار دیگر گفت مقام‌های اطلاعاتی «اطلاعات و شواهد زیادی» در اختیار دارند که ایران را به حملات علیه این دو کشتی نفتکش که از نزدیک تنگه هرمز عبور می‌کردند وصل می‌کند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، آقای پومپئو در عین حال هیچ شواهد و مدارکی ارائه نکرد.

مجری شبکه فاکس از وی پرسید آیا احتمال دارد ایالات متحده در واکنش به این حادثه، نیرو به منطقه اعزام کند؟ وزیر خارجه آمریکا اظهار داشت: «این چین و همسایگانش هستند- نه آمریکا- که باید فهمیده باشند این حملات تهدید مهمی برای جریان انرژی مورد نیاز آنها محسوب می‌شود».

آقای پومپئو گفت: ایالات متحده مصم است که از تمام ابزارهای «دیپلماسی و غیره» برای تضمین کشتیرانی در تنگه هرمز استفاده کند.

اردیبهشت ماه گذشته نیز چهار کشتی شامل یک نفتکش عربستانی در نزدیکی آب‌های امارات مورد حمله قرار گرفت. عربستان و آمریکا در هر دو مورد انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه گرفته‌اند.

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان روز شنبه با متهم‌کردن ایران به انجام حملات اخیر به نفتکش‌ها در دریای عمان گفت که کشورش آماده‌ است با «هر تهدیدی» مقابله کند.

بریتانیا نیز از موضع آمریکا در این زمینه حمایت کرده است، حال آنکه آلمان احتیاط به خرج داده و خواستار انجام تحقیقات شده است.

روسیه در مقابل به طور تلویحی از موضع ایران حمایت کرده است. سخنگوی کاخ کرملین روز یکشنبه در واکنش به اظهارات هفته گذشته وزیر خارجه آمریکا، نسبت به آنچه «اتهام‌زنی بی‌اساس» خواند هشدار داد.

دیمیتری پِسکوف با اشاره به اظهارات مایک پومپئو مبنی بر دست داشتن ایران در حملات اخیر به نفتکش‌ها گفت: «چنین حوادثی به اقتصاد جهانی آسیب می‌زند» و «برای پرهیز از اتهام‌زنی بی‌اساس، به مستنداتی قانع‌کننده نیاز است».

وی که در برنامه‌ای تلویزیونی به نام «مسکو، کرملین، پوتین» سخن می‌گفت افزود: «استناد به اطلاعات محرمانه در چنین موردی پوچ و نامعقول است».‎

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، هم خواستار «خویشتنداری» و «کاستن از تنش‌ها» در منطقه شد.

وی روز یکشنبه در جریان سفر به شهر کامرینو در مرکز ایتالیا که در زمین لرزه‌های دو سال پیش به شدت آسیب دید گفت: «بار دیگر خواسته صمیمانه‌ام را تکرار می‌کنم و از جامعه جهانی می‌خواهم که اقدام به هر تلاش ممکن در جهت مذاکره و صلح کنند».

پاپ فرانسیس همچنین گفت: «همه را دعوت می‌کنم که برای حل معضلات پیچیده منازعات خاورمیانه، ابزارهای دیپلماسی را به کار بگیرند».

بر اساس گزارش خبرگزاری‌های رویترز، آسوشیتدپرس و رادیو فردا/ ک.ر
XS
SM
MD
LG