لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۱۳

در روزی چون امروز۱۵ بهمن


محمد رضا شاه پهلوی
محمد رضا شاه پهلوی

در ۱۵ بهمن سال ۱۳۲۷ خورشيدی، محمد رضا شاه پهلوی در محوطه دانشگاه تهران مورد سوء قصد قرار گرفت ومجروح شد.


ناصر فخرآرايی که با کارت خبرنگاری روزنامه پرچم اسلام توانسته بود به شاه نزديک شود بلافاصله به ضرب گلوله ماموران امنيتی کشته شد.

۲۸ سال پيش در روزی چون امروز ، ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۷ خورشيدی، آيت الله خمينی اعضای شورای انقلاب و رييس دولت موقت را برگزيد . آیت الله خمینی وظيفه دولت موقت را برگزاری همه پرسی برای تغيير نظام سياسی ايران و تشکيل مجلس موسسان برای تصويب قانون اساسی تعيين کرد. این در حالی بود که شاپور بختيار همچنان خود را نخست وزير قانونی ايران می دانست.

در اين روز در ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۷ خورشيدی ژنرال «رابرت هايزر» پس از يک ماه ايران را ترک کرد. ژنرال هايزر که از سوی جيمی کارتر، رييس جمهوری وقت آمريکا ، به تهران اعزام شده بود در دیدار یک ماهه خود از ایران با مقام های ارتش ايران ديدار کرد.


در چهارم فوريه سال ۱۹۴۸ ميلادی کشور سيلان يا سريلانکا، پس از ۱۵۰ سال سلطه انگليس به استقلال رسيد

در حدود يک سال پس از انقلاب در ۱۵ بهمن سال ۱۳۵۸ خورشيدی، ابوالحسن بنی صدر به عنوان نخستين رييس جمهور ايران سوگند خورد .

در چهارم فوريه سال ۱۹۴۸ ميلادی کشور سيلان يا سريلانکا، پس از ۱۵۰ سال سلطه انگليس به استقلال رسيد. اين کشورابتدا جزء کشورهای مشترک المنافع انگليس شد و سرانجام در سال ۱۹۷۲ بطور رسمی مستقل شد و به سريلانکا تغيير نام داد.

در چهارم فوريه سال ۱۹۹۸ ميلادی زمين لرزه ای در شمال افغانستان موجب کشته شدن دست کم چهار هزار نفر شد. بيش از ۵۰ هزار تن در اين زلزله بی خانمان شدند.


XS
SM
MD
LG