لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۰۹:۲۳

«ليدی شاترلی» بهترین فیلم سزارشد


فیلم « دختر خانوم کوچولو» جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد.
فیلم « دختر خانوم کوچولو» جایزه بهترین فیلم خارجی را دریافت کرد.

برخلاف پيش بينی کارشناسان، فيلم «ليدی شاترلی» به کارگردانی پاسکال فِران جايزه ی بهترين فيلم «جوايزسينمائی سزار» فرانسه را از آن خود کرد.


بيشترکارشناسان سينمايی، فيلم فرانسوی ـ الجزايری« بومی ها» را شانس اول دريافت بهترين فيلم جوايز سينمايی سزار می دانستند، ولی اين فيلم با وجود اينکه برای ۹ رشته کانديدای سزار شده بود، جايزه بهترين فيلم را دريافت نکرد.


فيلم « بومی ها» که در آمريکا با نام «روزهای پرشکوه» به نمايش در خواهد آمد، يکی از ۵ نامزد دريافت جايزه اسکار امسال در رده بندی بهترين فيلم خارجی نيز هست.


اين فيلم داستان سربازان مسلمان، از کشورهای تحت استعمار فرانسه در آفريقای شمالی، است که در دوران جنگ جهانی دوم در راه آزادی فرانسه جان خود را به خطر انداختند اما دولت فرانسه با آنها به صورت شهروندان درجه دوم رفتار کرد.


اتنخاب اين فيلم به عنوان نامزد جايزه اسکار در رده بندی بهترين فيلم خارجی سال موجب افزايش حقوق بازنشستگی سربازان فرانسوی مسلمان تبار شد.


فيلم های «بومی ها» ساخته رشيد بوشارب، «حالم خوبست نگران نباش» ساخته ی فيليپ ليوره، «بهيچکس نگو» ساخته يگييوم کانِه و «هنگاميکه آوازه خوان بودم» به کارگردانی گزاويه جانولی، از رقبای «ليدی شاترلی» برای دريافت سزار بهترين فيلم بودند.


بيشترکارشناسان سينمايی، فيلم فرانسوی ـ الجزايری« بومی ها» را شانس اول دريافت بهترين فيلم جوايز سينمايی سزار می دانستند، ولی اين فيلم با وجود اينکه برای ۹ رشته کانديدای سزار شده بود، جايزه بهترين فيلم را دريافت نکرد.

در بخش بهترين بازيگر زن جوايزسزار و با حضور رقبايی چون «سِسيل دُ فرانس» برای بازی در دوفيلم، هنگاميکه آوازه خوان بودم و صندلی اَرکستر، «کاترين فروت» برای فيلم صفحه گردان و «شارلوت گَنزبورگ» برای فيلم دستت را بمن قرض بده، سزار بهترين بازيگر زن به «مارينا هَندز» برای فيلم ليدی شاترلی اهداشد.


سزاربهترين بازيگرمرد به «فرانسوا کلوزه» برای بازی در فيلم به هچکس نگو، تعلّق گرفت. «ميشِل بلان» برای فيلم به نظرم خيلی جذاب هستيد، «آلَن شابا» برای فيلم دستت رو بمن قرض بده، «ژرارد دُ پارديو» برای فيلم هنگاميکه آوازه خوان بودم، و «ژان دو ژاردَن» برای فيلم ماًمورما OSS ۱۱۷درلانه ی جاسوسی درقاهره ،از ديگر کانديدا های دريافت بهترين بازيگر مرد بودند.


سزار بهترين هنرپيشه ی دوم زن به گرداننده ی مراسم اهدای جوايز، خانم «والری دُ مرسيه» برای بازی در فيلم صندلی اُرکستر تعلّق گرفت، و سزار بهتری هنرپيشه ی دوم مرد، را «کاد مِراد» برای بازی درفيلم حالم خوبست نگران نباش دريافت کرد.


واکنش دولت فرانسه به انتخاب «بومی ها» دراسکار


فيلم «بومی ها» که نام فرانسوی آن «INDIGENES» است، بعنوان يک فيلم الجزايری در قسمت بهترين فيلمهای خارجی جايزه ی اُسکار شرکت می کند.


اين فيلم توانست با ايجاد فشارهای لازم دولت فرانسه را مجبور به تغيير روش در مورد سربازان بازنشسته مسلمان کند، و از چند هفته پيش تا کنون سربازان بازنشسته در مستعمرات سابق در گوشه و کنار دنيا توانسته اند از دريافت حقوقی برابر با سربازان فرانسوی برخوردار شوند.


کارگردان فيلم، «رشيد بوشارب» در اين مورد می گويد: «اين هدف اصلی ساختن فيلم برای هر فيلمساز است. اين که به تواند تغييراتی را به وجود بياورد. اينجا فقط مسله ماديات مطرح نيست. موضوع مهم تر اين است که فرانسه قبول کرد که اين سربازان بخشی مهم از ارتش اين کشور بوده اند.»


«اين هدف اصلی ساختن فيلم برای هر فيلمساز است. اين که به تواند تغييراتی را به وجود بياورد. اينجا فقط مسله ماديات مطرح نيست. موضوع مهم تر اين است که فرانسه قبول کرد که اين سربازان بخشی مهم از ارتش اين کشور بوده اند.»
«رشيد بوشارب»

هم اکنون آقای بوشارب در تلاش است تا دولت فرانسه را وادار کند تا مابه التفاوت اين مواجب در سال های گذشته را نيز به اين سربازان بازنشسته پرداخت کند.

نمايش فيلمی که بتواند تا اين حد در تغيير قوانين يک کشور موثر باشد تاکنون سابقه نداشته است. اين فيلم که نور تازه ای بر وقايع مربوط به سربازان مسلمان آفريقايی تبار و بدرفتاری های دولت فرانسه نسبت به آنها انداخته است برای نخستين بار در فستيوال کن در ماه مه گذشته به تماشاگران ارايه شد.


اين فيلم از ماه سپتامبر در سينماهای فرانسه با نام «بومی ها» به نمايش درآمد و ژاک شيراک، رييس جمهور فرانسه نيز در يک جلسه خصوصی آن را تماشا کرده است.


هزاران سرباز از ۲۳ کشور از مستعمرات سابق فرانسه از عوايد اين تغييرات در حقوق بازنشستگی خود که از اول ژانويه به اجرا گذاشته شد بهره مند شده اند.


ارتش پياده نظام آفريقايی فرانسه در قرن نوزدهم تشکل پيدا کرد و اين سربازان درجنگ اول جهانی شرکت کردند و بيش از ۳۰۰ هزار سرباز مسلمان از شمال و غرب آفريقا و هندوچين نيز در جنگ دوم جهانی جنگيدند .


نمايش فيلم «روزهای پرشکوه» با روشن ساختن گوشه های تاريک تاريخ معاصر فرانسه موجب ايجاد افتخارات تازه ای برای اقليت های اين کشور از جمله نسل جوان مسلمان آفريقايی تبار شده است.


XS
SM
MD
LG