لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۲

نامزدهای انتخابات در افغانستان: به نتیجه آراء احترام می‌گذاریم


انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان روز شانزدهم فروردین ماه با حضور یش از هفت میلیون نفر برگزار شد
انتخابات ریاست‌جمهوری در افغانستان روز شانزدهم فروردین ماه با حضور یش از هفت میلیون نفر برگزار شد
انتخابات ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه،۱۶ فروردین، علی‌رغم تهدید‌های طالبان، بدون بروز خشونت‌های شدید به پایان رسید و کار شمارش صندوق‌های رای در حالی آغاز شد که کارشناسان از توافق احتمالی بین نامزدها می‌گویند.

پیش از این گفته شده بود که به احتمال قریب به یقین هیچ‌کدام از هشت نامزد شرکت کننده نخواهند توانست در دور اول برنده این انتخابات شوند و اکثریت آرا را کسب کنند و از همین رو انتخابات به دور دوم خواهد کشید و حال کارشناسان به دنبال نشانه‌هایی از حصول یک توافق احتمالی بین تعدادی از نامزدها هستند.

هارون میر، از تحلیل‌گران امور سیاسی افغانستان به خبرگزاری رویترز گفته است: «ما نیاز داریم که نامزدها بین خودشان به یک توافق سیاسی برسند، چرا که تعداد زیادی از نامزدها نماینده یک گروه قومیتی مشخص هستند.»

آقای میر معتقد است که این به نفع کشور و مردم افغانستان است که نامزدها بین خودشان توافق کنند و به این ترتیب شایسته‌ترین فرد در دور دوم انتخاب شود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، سه نامزدی که در حال حاضر در انتخابات پیشتازند، معتقدند که برنده این انتخابات‌اند یا آنکه حداقل به دور بعدی خواهند رفت اما همگی آن‌ها وعده کرده‌اند که به نتایج این انتخابات احترام بگذارند.

نامزدهای شرکت کننده جملگی حضور گسترده مردم افغانستان در این انتخابات را ستوده‌اند و گفته‌اند که نتیجه انتخابات هر چه باشد به آن و به رقبایشان احترام می‌گذارند.

زلمی رسول، وزیر سابق امور خارجه افغانستان که به گفته کارشناسان گزینه حامد کرزی در این انتخابات بوده است، روز یکشنبه، ۱۷ فروردین ماه، در یک کنفرانس خبری اعلام کرد که نباید در مورد نتیجه انتخابات عجله کرد.

آقای رسول گفت: «اگر انتخابات مشروع باشد و به رای مردم افغانستان احترام شده باشد اگر ما ببازیم باز هم او را احترام می‌کنیم.» علی‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر وابستگی آقای رسول به دولت کرزی، او همواره دریافت هر گونه کمک از سوی دولت را رد کرده است.

پس از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در سال ۲۰۰۹ ترس آن می‌رفت که تقلب‌های گسترده‌ای نظیر دخالت نیروهای دولتی در فرایند رای‌گیری و سرقت صندوق‌های رای در انتخابات جاری صورت بگیرد. اما در این انتخابات، نامزدها اجازه دادند تا هزاران ناظر در صندوق‌های رای‌گیری حضور یابند و علی‌رغم دریافت گزارش‌هایی از تقلب، گفته‌اند که آن‌ها را به مقامات اطلاع داده‌اند و منتظر بررسی‌ها خواهند ماند.

عبدالله عبدالله، از نامزدهای اصلی که امید زیادی به برنده شدن در انتخابات دارد، نیز در آخرین ساعات روز شنبه در یک کنفرانس خبری گفت: «ما از نمایندگان‌مان در اقصی نقاط کشور شکایاتی دریافت کرده‌ایم و این شکایت را بررسی کرده و آن‌ را به کمیته مسئول اطلاع داده‌ایم.»

کمیته‌ای که آقای عبدالله از آن سخن گفته است، «کمیته مستقل رسیدگی به شکایات انتخاباتی» است و بر اساس گزارش‌ها، مورد اعتماد نامزدهای انتخاباتی است. عبدالله عبدالله در سال ۲۰۰۹ رقیب اصلی کرزی در انتخابات بود، اما پیش از برگزاری دور دوم از انتخابات کناره گرفت، چرا که معتقد بود انتخابات عادلانه برگزار نشده است.

اشرف غنی احمدزی، از دیگر نامزدهایی که پیشتاز انتخابات است نیز اعلام کرده که او هم شکایاتی مبنی بر تقلب دریافت کرده است. با این همه آقای احمدزی هیچ‌کدام از رقبایش را به خاطر این تقلب‌ها متهم نکرده و گفته است که ترجیح می‌دهد منتظر نظر کمیته بررسی بماند.

انتخابات افغانستان در جامعه بین‌المللی نیز بازتاب‌های بسیاری داشته است. باراک اوباما، رییس‌جمهوری آمریکا، نحوه برگزاری این انتخابات و حضور گسترده مردم را ستوده است.

شورای امنیت سازمان ملل نیز با انتشار بیانیه‌ای برگزاری این انتخابات به دست خود افغان‌ها را ستوده و از عملکرد نیروهای امنیتی افغانستان در کنترل شرایط و حفظ امنیت صندوق‌های رای ابراز رضایت کرده است.

مقامات برگزار کننده انتخابات از مردم خواسته‌اند تا صبور باشند و تا روز دوشنبه که نتایج اولیه انتخابات اعلام خواهد شد، منتظر بمانند. بر اساس گزارش‌ها، کار شمارش تمامی آرا حداقل یک هفته به طول خواهد انجامید.

تایس برمن، رییس تیم ارزیابی اتحادیه اروپا از انتخابات افغانستان مستقر در کابل، نیز گفته است که هنوز برای اعلام نتایج انتخابات زود است و در ادامه صحبت‌هایش شجاعت افغان‌ها برای شرکت در این انتخابات را ستوده است.

او در گفت‌وگوی تلفنی‌ با خبرگزاری فرانسه گفته است: «این انتخابات در نوع خود پیروزی علیه خشونت است، پیروزی بر تمامی آنهایی است که می‌خواستند با تهدید و خشونت جلوی دموکراسی را بگیرند.»

انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در قیاس با سال‌های گذشته از اهمیت بسیاری برخوردار است چرا که پس از تلاش ۱۳ ساله این کشور با همکاری آمریکا برای مبارزه با طالبان و نیز با پایان دوران ریاست‌جمهوری حامد کرزی، رییس‌جمهور جدید افغانستان این فرصت را خواهد داشت تا در چشم‌اندازی جدید کار خود را آغاز کند.
XS
SM
MD
LG