لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۵

صدور حکم ده سال زندان برای امیر حکمتی «در دادگاه مخفی»


امیر حکمتی از اوت سال ۲۰۱۱ در ایران زندانی است و حال به گفته وکیلش مشخص شده که در دادگاهی مخفی به ده سال زندان محکوم شده
امیر حکمتی از اوت سال ۲۰۱۱ در ایران زندانی است و حال به گفته وکیلش مشخص شده که در دادگاهی مخفی به ده سال زندان محکوم شده
امیر میرزایی حکمتی، شهروند ایرانی آمریکایی و از اعضای سابق نیروی دریایی آمریکا، که به اتهام جاسوسی برای ایالات متحده در ایران زندانی است، «در دادگاهی مخفی» به طور غیابی به ده سال زندان محکوم شد.

به گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، حکم آقای حکمتی که در ابتدا اعدام اعلام شده بود، در دادگاه تجدیدنظری که به شکل مخفیانه در ماه دسامبر گذشته، حدود چهار ماه پیش، تشکیل شده به ده سال حبس تغییر پیدا کرده است.

روزنامه نیویورک تایمز روز جمعه، ۲۲ فرودین‌ماه، گفت‌وگوی توماس اردبرینک، خبرنگار نیویورک‌تایمز در ایران، با محمود علیزاده طباطبایی، وکیل تسخیری پرونده امیر میرزایی حکمتی، را منتشر کرد که نخستین اظهارنظر رسمی در مورد این پرونده در دو سال گذشته است.

امیر میرزایی حکمتی، ۳۰ ساله، دو سال و نیم پیش برای دیدار با اقوام خویش برای نخستین بار به ایران سفر کرد و دو هفته پس از ورود، به اتهام جاسوسی برای آمریکا دستگیر شد. آقای حکمتی تابعیت دوگانه ایرانی- آمریکایی دارد و بین سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۵ به عنوان تفنگدار نیروی دریایی آمریکا فعالیت کرده است.

بر اساس گزارش نیویورک‌تایمز تا روز جمعه، ۲۲ فروردین‌ماه، نه آقای حکمتی و نه وکیل مدافعش هیچ‌ یک تاییدیه‌ای رسمی از دادگاه انقلاب مبنی بر حکم ده ساله آقای حکمتی و دادگاهی که در ماه دسامبر برگزار شده، دریافت نکرده‌اند.

با این همه، محمود علیزاده طباطبایی به نیویورک‌تایمز گفته است که از صحت اطلاعاتی که ارائه داده، اطمینان دارد.

وکیل تسخیری پرونده امیر حکمتی در گفت‌وگوی خود به آزادی موکلش در صورت آزادی چند زندانی ایرانی اشاره می‌کند و می‌گوید که آمریکا برای «از بین بردن سوءتفاهمات» چند زندانی ایرانی را آزاد کند و ایران نیز در ماه‌های آتی، آقای حکمتی را آزاد خواهد کرد. آقای طباطبایی نامی از این زندانیان ایرانی نمی‌برد.

بر اساس آن چه قوه قضاییه ایران می‌گوید، در حال حاضر ۳۸ شهروند ایران در زندان‌های فدرال ایالات متحده زندانی هستند.

محمود طباطبایی که وکالت خانواده علی‌اکبر هاشمی رفسنجانی و همچنین میرحسین موسوی و زهرا رهنورد را نیز برعهده دارد، درباره تلاش‌هایش در این پرونده و احتمال آزادی زودهنگام آقای حکمتی می‌گوید: «بر اساس قوانین ایران و به این خاطر که آقای حکمتی در زندان مودب و خوش‌رفتار است، سعی می‌کنم که بتوانم او را پس از سه سال از زندان آزاد کنم.»

بر اساس قوانین قضایی ایران، وکیل مدافع زندانیانی که سه سال از دوران محکومیت خود را سپری کرده‌اند، می‌تواند درخواست آزادی پیش‌از موعد بدهد. آقای طباطبایی امیدوار است که حتی پیش از سر آمدن این دوره سه ساله، مقدمات آزادی امیر حکمتی را فراهم کند.

او به توماس اردبرینک می‌گوید: «ممکن است بتوانم او را زودتر آزاد کنم، با این همه خیلی چیزها بستگی به آمریکایی‌ها دارد. اگر آنها حسن نیت نشان بدهند، آزاد کردن امیر حکمتی هم خیلی آسان‌تر خواهد شد.»

در همین حال به گزارش روزنامه گاردین، پرونده آقای حکمتی بارها در صحبت‌های بین مقامات ایرانی و آمریکایی در جریان مذاکرات هسته‌ای ایران مورد اشاره قرار گرفته و آمریکا و سازمان‌های مختلف از جمله شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد این دستگیری و اتهامات وارده را محکوم کرده‌اند.

امیر میرزایی حکمتی نیز یک بار با ارسال نامه‌ای مخفیانه خطاب به جان کری، وزیر امور خارجه امریکا، که اول بار در روزنامه گاردین منتشر شد، اتهاماتش را رد کرد و گفت تحت فشار مجبور به اعتراف شده و در ایران به گروگان گرفته شده است. اندکی پس از دستگیری آقای حکمتی، تلویزیون ایران فیلمی از اعترافات او را پخش کرده بود که او در آن می‌گفت برای نفوذ در وزارت اطلاعات ایران به این کشور سفر کرده است.

شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب به ریاست قاضی صلواتی در دی‌ماه سال ۹۰، امیر میرزایی حکمتی را به دلیل همکاری با دولت متخاصم و عضویت در سازمان جاسوسی آمریکا (سی‌آی‌ای) مفسد فی‌الارض شناخته و او را به اعدام محکوم کرد. این حکم بعدتر لغو شد.
XS
SM
MD
LG