لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۲۴

تقاضای مرکل از پوتین برای آزادی ناظران اروپایی


خانم مرکل از آقای پوتین خواسته تا از نفوذ خود برای حل مشکلات اوکراین استفاده کند
خانم مرکل از آقای پوتین خواسته تا از نفوذ خود برای حل مشکلات اوکراین استفاده کند
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، مجددا از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه خواست تا از نفوذ خود برای آزادی هفت ناظر اروپایی اسیر شده در شرق اوکراین استفاده کند. در همین حال مقامات اوکراینی می‌گویند که کاردار نظامی روسیه در کی‌یف را به اتهام جاسوسی دستگیر کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری اینترفکس، آنگلا مرکل و ولادیمیر پوتین صبح روز پنجشنبه، ۱۱ اردیبهشت، در تماس تلفنی خود درباره اهمیت پادرمیانی سازمان حفاظت و امنیت اروپا در سرتاسر خاک اوکراین صحبت کردند.

در این گفت‌وگوی تلفنی خانم مرکل از آقای پوتین خواسته است که کمک کند تا هفت ناظر اروپایی که میان‌شان ملیت آلمانی نیز وجود دارد، آزاد شوند. هشت ناظر اروپایی روز چهارم اردیبهشت ماه توسط جدایی‌طلبان هواخواه روسیه در جنوب شرقی اوکراین ربوده شدند و تنها یکی از آن‌ها به دلیل ابتلا به دیابت آزاد شده و باقی همچنان در اسارات این افراد هستند.

آقای پوتین نیز در این تماس تلفنی تاکید کرده که در حال حاضر ضروری است که تمامی واحدهای نظامی از جنوب شرقی اوکراین خارج شوند، خشونت‌ها خاتمه یابد و به عنوان بخشی از اصلاحات ساختاری، در تمامی اوکراین گفت‌وگو بین اقلیت‌ها و زبان‌های گوناگون برقرار شود.

خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره این تماس تلفنی می‌نویسد که خانم مرکل از رئیس‌جمهوری روسیه خواسته تا از تاثیرگذاری خود در اوکراین برای بهتر شدن وضعیت استفاده کند.

خانم مرکل درست پش از سفر روز پنجشنبه خود به واشنگتن این تماس تلفنی را برقرار کرده است.

خبرگزاری فرانسه نیز چهارشنبه، ۱۰ اردیبهشت، از دستگیری کاردار نظامی روسیه در شهر کی‌یف به اتهام جاسوسی خبر داده است. در یک بیانیه دولتی در این باره آمده است «کاردار نظامی روسیه دیگر حق ورود به خاک اوکراین را ندارد.» در این بیانیه گفته شده که این شخص که نامش فاش نشده در حین ارتکاب جرم »دستگیر» شده است.

درگیری‌ها در شرق اوکراین امروز، پنجشنبه، در حالی دنبال می‌شود که خبرگزاری فرانسه از حمله جماعتی ۳۰۰ نفره به دفتر دادستانی شهر دونتسک خبر داده است. شهر دونتسک با یک میلیون نفر جمعیت در جنوب شرقی اوکراین، قلب جایی‌است که جدایی‌طلبان آن را «جمهوری دونتسک» می‌خوانند. دونتسک بخشی از منطقه دون‌باس است و بخش اعظم صنعت ماشین‌الات سنگین و همچنین کارخانه‌جات ذوب فلزات اوکراین در آن واقع است و یک سوم صنعت اوکراین را می‌چرخاند.

اوکراین برای پرداخت بدهی نفت و گاز خود به روسیه و همچنین اجرایی کردن طرح‌های دولت جدید نیاز به کمک مالی دارد که روز پنجشنبه، کریستین لاگارد، مدیر کل صندوق بین‌المللی پول، اعلام کرد که صندوق بین‌المللی پول ۱۷ میلیارد دلار به این کشور کمک کرده است.

بحران‌ها در اوکراین در حالی دنبال می‌شود که مقامات اوکراینی روز پنج‌شنبه، ۱۱ اردیبهشت ماه، اعلام کرده‌اند که «قادر» به پس گرفتن ساختمان‌ها و مراکز پلیس اشغال شده در جنوب شرقی این کشور نیستد.
XS
SM
MD
LG