لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۵۰

آمریکا: آماده‌ایم با ایران وارد مذاکرات دوجانبه شویم


وزیر خارجه آمریکا: ایران سخت‌ترین مسئله‌ای بوده که به عنوان وزیر خارجه با آن برخورد کرده‌ام.
وزیر خارجه آمریکا: ایران سخت‌ترین مسئله‌ای بوده که به عنوان وزیر خارجه با آن برخورد کرده‌ام.
وزیر خارجه ایالات متحده می‌گوید در صورت آمادگی ایران، آمریکا آماده است تا با جمهوری اسلامی مذاکره هسته‌ای دوجانبه داشته باشد. ایران و آمریکا پیشتر هرگونه توافق برای برگزاری مذاکره دوجانبه را رد کرده بودند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، هیلاری کلینتون، روز جمعه، ۱۰ آذرماه، در واشینگتن گفت: «ما تمایل خود را ابراز می‌کنیم و می‌گوییم که آمریکا آماده است تا در صورت آمادگی ایران برای تعامل، با جمهوری اسلامی وارد مذاکره دوجانبه (هسته‌ای) شود.»

وزیر خارجه آمریکا که در جمع شماری از مقام‌های رسمی، دیپلمات‌ها و کارشناسان سخن می‌گفت، در ادامه اظهار کرد که ایران به دلیل «رفتارهای خطرناکش»، «سخت‌ترین مسئله‌ای بوده که به عنوان وزیر خارجه با آن برخورد کرده است» و افزود که در صورت دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح هسته‌ای، این خطر «عظیم‌تر» می‌شود.

اشاره خانم کلینتون به آمادگی آمریکا برای مذاکره دوجانبه با ایران در حالی مطرح شده است که در چند وقت اخیر اظهارات متعددی در مورد مذاکره ایران و آمریکا یا برقراری روابط میان دو کشور به گوش خورده است.

نیویورک‌ تایمز مهرماه سال جاری در گزارشی به نقل از «مقام‌های ناشناس آمریکایی» گزارش داد که آمریکا و ایران برای مذاکره رو در رو بر سر برنامه هسته‌ای ايران توافق کرده‌اند. کاخ سفید ۲۹ مهرماه‌ این خبر را تکذیب کرد.

محمود احمدی‌نژاد نیز اوایل مهرماه در سفر به نیویورک اعلام کرد که روابط ایران و آمریکا «باید بهبود پیدا کند» که این اظهارات از یک سو اعتراض نمایندگان مجلس را به همراه داشت و از دیگر سو نیز، علی‌اکبر ولایتی چند روز پس از این سخنان تأکید کرد که سیاست کلی ایران در قبال آمریکا تغییری نکرده است.

با این‌ حال محمود احمدی‌نژاد ۱۸ آبان‌ماه اظهار کرد که پرونده هسته‌ای ایران باید «در رابطه بین ایران و آمریکا حل و فصل شود». در همین روز روسیه نیز از گفت‌و‌گوی مستقيم تهران و واشينگتن برای حل مسئله هسته‌ای جمهوری اسلامی استقبال کرد.

پس از آن علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران، ۲۲ آبان‌ماه تأکید کرد که تصمیم انجام گفت‌و‌گوی جامع و سیاسی با آمریکا تنها با آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، است.

در این میان روزنامه اعتماد نیز ششم آبان‌ماه به «ادعای برخی رسانه‌ها» مبنی بر «سفر محرمانه علی‌اکبر ولایتی، مشاور رهبر جمهوری اسلامی، علی‌اکبر صالحی، وزیر خارجه، و حسین طائب، از مقام‌های سپاه پاسداران» به آمریکا برای گفت‌و‌گو «در زمینه برنامه‌ هسته‌ای ایران» اشاره کرد.

با این‌ حال علی‌ لاریجانی دوم آذرماه در گفت‌و‌گو با شبکه خبری الجزیره برگزاری هرگونه مذاکره محرمانه میان ایران و آمریکا را رد کرد و گفت: «هر مذاکره‌ای در این موضوع به صورت علنی برگزار می‌شود.»

کلینتون: ۵+۱ در حال تهیه طرحی پیشنهادی برای ایران است

خانم کلینتون ۱۰ آذرماه خاطرنشان کرد که آمریکا در حال حاضر به همراه سایر اعضای ۵+۱ در تلاش است تا مذاکرات هسته‌ای با ایران را دنبال کند و اظهار کرد که این گروه در تلاش است تا طرحی پیشنهادی را برای ایران تهیه کند.

خانم کلینتون روز جمعه بدون اشاره به جزئیاتی گفت که ۵+۱ در تلاش است تا در خلال پیشنهادی به ایران، «مشخص کند که زمان (برای ایران) رو به اتمام است». او با تأکید بر این‌ که باید به طور جدی وارد عمل شد، گفت این مذاکرات نیازمند عمل متقابل طرفین است.

اکتبر سال جاری دیپلمات‌های غربی گفته بودند که در نظر دارند از ایران بخواهند تا در ازای کم شدن شدت تحریم‌ها، فعالیت‌های هسته‌ای خود را محدود کند.

غرب در کنار اعمال فشار بر ایران، همواره بر حل معضل هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق مذاکره پافشاری کرده است. ایران نیز در چند وقت اخیر بارها برای مذاکره اعلام آمادگی کرده، اما در عین حال تأکید کرده است که زمان برای مذاکره با ایران نامحدود نیست. ایران نیز در چند وقت اخیر بارها برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است.

در حال حاضر طبق گزارش‌ها هر دو طرف گفت‌و‌گو، ایران و ۵+۱، خواهان دنبال کردن مذاکرات هسته‌ای هستند. به گزارش رویترز دیپلمات‌ها انتظار دارند که مذاکرات آینده در ماه دسامبر یا ژانویه در استانبول برگزار شود.
XS
SM
MD
LG