لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۲۶

سلطانیه تهدید کرد: امکان خروج ایران از ان‌پی‌تی در صورت حمله


علی‌اصغر سلطانیه: حمله نظامی مانع از غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران نمی‌شود.
علی‌اصغر سلطانیه: حمله نظامی مانع از غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران نمی‌شود.
نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هشدار داد که حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران، می‌تواند منجر به خروج جمهوری اسلامی از پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای، ان‌پی‌تی، شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، علی‌اصغر سلطانیه روز جمعه، ۱۰ آذر، در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین اظهار کرد که در صورت حمله به تأسیسات اتمی ایران، «این امکان وجود دارد که مجلس ایران دولت را مجبور کند تا جلوی بازرسی‌های آژانس را بگیرد یا حتی از عضویت در پیمان ان‌پی‌تی صرف نظر کند».

اشاره آقای سلطانیه به امکان خودداری ایران از بازرسی‌های آژانس در حالی مطرح شده است که مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ۹ آذرماه اظهار کرد که بازرسان آژانس در ایران «تحت فشار» هستند.

علی‌اصغر سلطانیه روز جمعه ضمن این هشدارها خاطرنشان کرد که حمله نظامی مانع از غنی‌سازی اورانیوم از سوی ایران نمی‌شود.

یکی از دیپلمات‌های غربی حاضر در این نشست در انتقاد از سخنان آقای سلطانیه گفته است که اظهارات وی شامل «ادعاهای کاملا مضحک» بود.

در کنار ایران که بارها تهدید کرده است که هر حمله‌ای را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت، به گفته رویترز، بسیاری از کارشناسان هسته‌ای غربی نیز نسبت به اثرات معکوس حمله نظامی به تأسیسات هسته‌ای ایران ابراز نگرانی کرده‌ و می‌گویند این اقدام می‌تواند موجب آن شود که ایران تمامی فعالیت‌های هسته‌ای خود را از نظر پنهان کند.

علی‌اصغر سلطانیه نیز در همین خصوص روز جمعه گفته است که در صورت حمله نظامی ایران «تحت فشار شدید» قرار می‌گیرد تا سانتریفیوژهای خود را در «مکان‌های امن‌تری» نصب کند. وی همچنین تأکید کرد که «ایران استاد فن‌آوری غنی‌سازی است» و «به راحتی می‌تواند برای تأسیسات آسیب‌دیده جایگزین پیدا کند».

غرب که معتقد است برنامه هسته‌ای ایران دارای بعد نظامی است، تحریم‌های اقتصادی گسترده‌ای را علیه ایران به اجرا گذاشته است. ایران ضمن تأکید بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود، می‌گوید علی‌رغم تحریم‌ها به غنی‌سازی ادامه می‌دهد.

نماینده ایران در آژانس نیز روز جمعه گفت: «تحریم‌های غربی هیچ تأثیری بر فعالیت‌های غنی‌سازی ایران ندارند.»

برخلاف اسرائیل که بارها با ابراز ناامیدی از مذاکرات هسته‌ای، بر گزینه نظامی علیه ایران تأکید کرده است، غرب در کنار اعمال فشار بر ایران، بر حل معضل هسته‌ای جمهوری اسلامی از طریق مذاکره تأکید دارد. ایران نیز در چند وقت اخیر بارها برای مذاکره اعلام آمادگی کرده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی نیز روز جمعه بار دیگر بر آمادگی ایران برای مذاکره و یافتن راه حلی برای خروج از «بن‌بست» موجود تأکید کرد.

در حال حاضر طبق گزارش‌ها هر دو طرف گفت‌و‌گو، ایران و ۵+۱، خواهان دنبال کردن مذاکرات هسته‌ای هستند. به گزارش رویترز دیپلمات‌ها انتظار دارند که مذاکرات آینده در ماه دسامبر یا ژانویه در استانبول برگزار شود.

آخرین دور از مذاکرات هسته‌ای میان ایران و ۵+۱ تابستان سال جاری در روسیه برگزار شد که نتیجه خاصی در برنداشت.
XS
SM
MD
LG