لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۰

مدیر سابق سیا شرکت چینی را به جاسوسی برای پکن متهم کرد


«هوآوِی تکنالجیز»، دومین شرکت بزرگ تولید کننده لوازم مخابراتی در جهان است.
«هوآوِی تکنالجیز»، دومین شرکت بزرگ تولید کننده لوازم مخابراتی در جهان است.
مدیر پیشین سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا، سیا، می‌گوید شواهد موثقی وجود دارد که نشان می‌دهد شرکت چینی «هوآوِی تکنالجیز» برای دولت چین جاسوسی کرده است.

به گزارش روز جمعه، ۲۸ تیرماه خبرگزاری رویترز، مایکل هایدن به روزنامه استرالیایی «فایننشال ریویو» گفته است که شرکت «هوآوِی تکنالجیز» اطلاعات گسترده‌ مربوط به سیستم‌های شرکت‌های مخابراتی خارجی‌ای را که با این شرکت همکاری می‌‌کنند، در اختیار دولت چین قرار داده است.

آقای هایدن که پیشتر ریاست آژانس امنیت ملی آمریکا را نیز بر عهده داشت، آژانسی که در حال حاضر در ارتباط با شنود اطلاعاتی مورد توجه رسانه‌ها است، می‌گوید آژانس‌های اطلاعاتی شواهد موثقی در خصوص جاسوسی این شرکت چینی در اختیار دارند.

جان سافِک، مدیر بخش امنیتی شرکت «هوآوِی» اظهارات آقای هایدن را «افترا» و «توهین‌آمیز» خوانده و از او خواسته است که اگر شواهدی در این زمینه در دست دارد، نشان دهد.

«هوآوِی تکنالجیز»، دومین شرکت بزرگ تولید کننده لوازم مخابراتی در جهان، سال ۱۹۸۷ از سوی «رِن جونگفِی»، افسر سابق ارتش آزادی‌ بخش خلق چین تأسیس شد.

زمستان ۲۰۱۲ کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا با اشاره به امکان ارتباط این شرکت با دولت چین، به شرکت‌های آمریکایی توصیه کرد که با این شرکت رابطه تجاری نداشته باشند.

در عین حال دولت استرالیا نیز این شرکت را به دلیل نگرانی‌های امنیتی، از همکاری در ساخت شبکه پهنای باند ملی، پروژه‌ای ۳۴ میلیارد دلاری، بازداشت.

همچنین روز پنجشنبه، ۲۷ تیرماه، یک روز پیش از انتشار اظهارات آقای هایدن بریتانیا اعلام کرد که قصد دارد امنیت مرکز سایبری‌ای در جنوب انگلستان را که از سوی شرکت «هوآوِی» اداره می‌شود، مورد بازبینی قرار دهد تا از ایمن بودن شبکه مخابرات بریتانیا اطمینان حاصل کند.

مایکل هایدن هم اکنون مدیر شرکت مخابراتی «موتورولا» است، شرکتی که بر سر مالکیت معنوی سال‌ها با «هوآوِی تکنالجیز» اختلاف داشت.

او در گفت‌و‌گوی خود با روزنامه «فایننشال ریویو» ضمن متهم کردن «هوآوِی» گفته است که مسئله جاسوسی کردن این شرکت برای دولت چین «یک واقعیت است» و چیزی نیست که نیاز به گفتن داشته باشد.

شرکت «هوآوِی تکنالجیز» همواره مرتبط بودنش با دولت یا ارتش چین را رد کرده و تأکید دارد که هیچ‌گونه کمک مالی‌ای از‌ سوی آن‌ها دریافت نمی‌کند.
XS
SM
MD
LG