لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۸

گالوپ: ایران و عراق در صدر جدول شاخص تجربه منفی در سال ۲۰۱۳


گالوپ و بانک جهانی می‌گویند بیکاری ارتباط نزدیکی با میزان «تجربه منفی» افراد دارد.
گالوپ و بانک جهانی می‌گویند بیکاری ارتباط نزدیکی با میزان «تجربه منفی» افراد دارد.
بر اساس نظرسنجی موسسه معتبر گالوپ٬ در سال ۲۰۱۳ مردم عراق و ایران به ترتیب بیشترین «تجربه منفی» اعم از فشار روحی٬ عصبانیت٬ غم٬ درد جسمی و نگرانی را داشته‌اند.

به طور کلی تجربه منفی در سطح جهان نیز در این سال نسبت به سال‌های گذشته کمی افزایش یافته است.

بر اساس پژوهش جدید این موسسه که ۲۲ خردادماه منتشر شده است٬ از میان ۱۳۸ کشور جهان٬ عراق در جدول «شاخص تجربه منفی» با ۵۷ درصد تجربه منفی رتبه اول و ایران با ۵۳ درصد٬ رتبه دوم را به خود اختصاص داده‌ است.

این در حالی است که کشورهای ازبکستان٬ قزاقستان٬ قرقیزستان و ترکمنستان با رتبه‌های به ترتیب ٬۱۳۸ ٬۱۳۷ ۱۳۶ و ٬۱۳۴ کمترین «تجربه منفی» را داشته و با فاصله بسیار از ایالات متحده٬ کانادا٬ بریتانیا٬ فرانسه و آلمان قرار دارند.

موسسه گالوپ که مقرش در واشینگتن است٬ اواسط خردادماه نیز در یکی از پژوهش‌های خود اعلام کرد که مردم ایران و عراق از جمله «غمگین‌ترین» مردمان جهان هستند و در میان ۱۳۸ کشور جهان٬ رتبه ۹۳ را دارند.

این موسسه ۳۱ اردیبهشت‌ماه نیز نظرسنجی‌ای درباره میزان «تجربه مثبت» در کشورها منتشر و اعلام کرد که از بین ۱۳۸ کشور٬ به ترتیب کشورهای پاراگوئه (۸۷ درصد)٬ پاناما (۸۶ درصد) و گواتمالا (۸۳ درصد) بیشترین تجربه مثبت را درسال ۲۰۱۳ داشتند و کمترین تجربه مثبت به ترتیب متعلق به سوریه (۳۶ درصد)٬ چاد (۵۲ درصد) و لیتوانی (۵۳ درصد) بود.

ایران در نظرسنجی درباره میزان «تجربه مثبت» در سال ۲۰۱۳ به همراه جمهوری چک٬ لوکزامبورگ٬ کره جنوبی و قزاقستان٬ با ۶۳ درصد «تجربه مثبت»٬ از بین ۳۵ رتبه٬ رتبه ۲۳ را از آن خود کرده است.

این‌ بار نیز این موسسه با انتشار جدول «شاخص تجربه منفی» در سطح جهان اعلام کرده است که از سال ۲۰۰۶ که گالوپ انتشار این جدول را آغاز کرده است٬ مردم خاورمیانه و شمال آفریقا همواره بیشترین احساسات منفی در جهان را داشته‌اند.

در همین خصوص چهار کشوری که امسال به ترتیب رتبه‌های اول٬ دوم٬ سوم و پنجم را به خود اختصاص داده‌اند در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا قرار دارند؛ عراق٬ ایران٬ مصر و سوریه. ایران و سرزمین‌های فلسطینی از سال ۲۰۰۶ تاکنون همواره جزء ۱۵ کشور بالای این جدول بوده‌اند.

گالوپ می‌گوید برای تهیه این جدول از مردم ۱۳۸ کشور جهان که به صورت تصادفی انتخاب شده‌اند٬ پرسیده است که آیا طی روز گذشته به میزان زیادی عصبانیت٬ فشار روحی٬ درد جسمی و نگرانی را تجربه کرده‌اند یا خیر.

بر این اساس به گفته گالوپ ۱۹ درصد مردم جهان در سال ۲۰۱۳ غم٬ ۲۷ درصد درد جسمی٬ ۳۳ درصد فشار روحی و ۳۴ درصد نگرانی را تجربه کرده‌اند.

گالوپ می‌گوید مواردی چون فقر٬ فضای کار٬ بیکاری٬ آزادی و فساد ارتباط بسیار نزدیکی با میزان «تجربه منفی» یک کشور دارد و در این میان بر اساس ارزیابی بانک جهانی٬ بیکاری بلندمدت با «تجربه منفی» بیشترین ارتباط را دارد.
XS
SM
MD
LG