لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۰۵

دیدبان حقوق بشر: ایران به آزار و اذیت خانواده ستار بهشتی پایان دهد


خانواده ستار بهشتی که معتقدند فرزندشان «کشته» شده است، خواهان محاکمه بانیان این امر و قصاص آن‌ها شده‌اند.
خانواده ستار بهشتی که معتقدند فرزندشان «کشته» شده است، خواهان محاکمه بانیان این امر و قصاص آن‌ها شده‌اند.
دیدبان حقوق بشر روز پنج‌شنبه خواستار برگزاری تحقیقات جنایی شفاف در مورد مرگ ستار بهشتی شد و افزود که مقام‌های ایران باید به آزار و اذیت خانواده بهشتی پایان دهند.

دیدبان حقوق بشر ۱۷ اسفندماه با انتشار بیانیه‌ای با اظهار این‌که پس از گذشت چهار ماه از مرگ ستار بهشتی، تحقیقات جنایی ایران در این خصوص هنوز به اتمام نرسیده است، از قوه قضائیه ایران خواست تا در این زمینه دست به تحقیقاتی «سریع، مستقل و شفاف» بزند.

ندیم حوری، معاون مدیر بخش خاورمیانه دیدبان حقوق بشر، با اشاره به عدم بازجویی از افراد مسئول در مرگ ستار بهشتی از سوی مقام‌های مسئول جمهوری اسلامی، مشخص نشدن دلیل مرگ وی و همچنین آزار و اذیت خانواده این وبلاگ‌نویس، گفت به نظر می‌رسد هدف این است که دلایل مرگ ستار بهشتی مخفی بماند.

ستار بهشتی به‌ واسطه فعالیت‌های اینترنتی خود روز ۹ آبان، توسط پلیس سایبری ایران، فتا، بازداشت شد و ۱۳ آبان‌ماه در «تحت‌نظرگاه پلیس فتا» درگذشت. تاکنون دلیل مشخصی برای مرگ ستار بهشتی اعلام نشده است.

خانواده ستار بهشتی که معتقدند فرزندشان «کشته شده است»، خواهان محاکمه بانیان این امر و قصاص آنها شده‌اند.

در همین زمینه گوهر عشقی، مادر ستار بهشتی، در گفت‌و‌گوی اختصاصی با سحام‌نیوز که ۱۶ اسفندماه منتشر شد، گفت: «من فقط قصاص می‌خواهم و نه چیز دیگر. از همه نهادهای حقوق بشری، سازمان‌ ملل و مهم‌تر از همه از حاکمیت ایران می‌خواهم تلاش کنند تا دادگاه رسیدگی به قتل ناجوانمردانه فرزندم علنی باشد.»

وی افزود: «همین جا اعلام می‌کنم اگر به خواسته ما توجه نشود، من به نوبه خود مقابل دادگاه خودکشی خواهم کرد.»

طبق گزارش‌ها، خانواده ستار بهشتی در این مدت تحت فشار بوده‌اند.

در این زمینه گوهر عشقی به دیدبان حقوق بشر گفته است که ۱۴ بهمن‌ماه شخصی از دادستانی به منزل‌شان مراجعه کرده و توصیه کرده است تا با رسانه‌ها در مورد مرگ ستار بهشتی صحبت نکنند.

پرونده ستار بهشتی همچنان در دست بررسی است و وکیل خانواده ستار بهشتی می‌گوید ارسال نشدن پرونده از دادسرا به دادگاه٬ پس از «حدود چهار ماه» نشان‌دهنده «روند کند رسیدگی‌ها در دستگاه قضایی» است.
XS
SM
MD
LG