لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۰:۵۹

آمانو: ایران همچنان در حال پاکسازی مجتمع نظامی پارچین است


یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی
مدیرکل آژانس بین‌المللی انژری اتمی می‌گوید که ایران همچنان در حال پاکسازی مجمتع نظامی پارچین است. به گفته وی، امکان دارد این فعالیت‌ها مربوط به پاکسازی این سایت از آثار فعالیت‌های هسته‌ای باشد.

یوکیا آمانو که به بغداد سفر کرده است، روز یکشنبه، ۲۱ آبان‌ماه، در پاسخ به سوال خبرنگاران در خصوص امکان ادامه پاکسازی پارچین از سوی جمهوری اسلامی ایران گفت: «بله، فعالیت‌ها در پارچین در جریان است، اما امروز جای آن نیست که در مورد جزئیات این مسئله صحبت کنم.»

آژانس بین المللی انرژی اتمی معتقد است که ایران در پارچین دست به آزمایش چاشنی انفجار بمب اتمی زده است و حال در تلاش است تا آثار این آزمایش را پاک کند.

آژانس که بازرسان آن در سال ۲۰۰۵ دو بار از سایت پارچین بازدید کرده بودند، در ماه های اخیر بارها خواستار دیدار دوباره از این مرکز شده بود. ایران اما می‌گوید که به علت نظامی بودن این پایگاه، نمی‌تواند اجازه دسترسی به آن را بدهد.

اظهارات اخیر یوکیا آمانو در حالی مطرح شده‌ است که طبق گفته آژانس، قرار بر این است نمایندگان ایران و آژانس روز ۲۳ آذرماه در تهران مذاکرات هسته‌ای جدیدی برگزار کنند.

یوکیا آمانو روز یکشنبه در خصوص مذاکرات پیش رو بین ایران و آژانس گفت: «مذاکره به نفع ایران و جامعه بین‌المللی است و به همین دلیل معتقدم دلیل موجهی برای همکاری ایران با آژانس وجود دارد. اما در عین حال موقعیت (در حال حاضر) بسیار دشوار و نگران کننده است و برای همین نمی‌خواهم دست به حدس و گمان بزنم.»

مدیرکل آژانس در ادامه افزود: «مطمئن هستم که آژانس نقش اساسی‌ای در حل دیپلماتیک مسئله هسته‌ای ایران دارد.»

سخنگوی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشتر هدف از مذاکرات پیش رو را «دستیابی به یک رویکرد ساختاری برای حل مسائل فعلی مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران» عنوان کرده بود.

غرب معتقد است که برنامه هسته‌ای ایران دارای ابعاد نظامی است و خواستاری شفاف‌سازی تهران در این زمینه شده است. در مقابل، جمهوری اسلامی ایران همواره گفته است که برنامه هسته‌ای‌اش کاملا صلح‌آمیز است.

در این میان، در حالی که آمریکا و اروپا بر اعمال فشار بر ایران از طریق تحریم‌ها و گزینه دیپلماتیک پافشاری می‌کنند، اسرائیل نسبت به نتیجه دادن تحریم‌ها علیه ایران مشکوک است و بر گزینه نظامی تأکید دارد.
XS
SM
MD
LG