لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۲:۳۸

طلسم ۲۰ ساله ایران در لیگ قهرمانان آسیا


استقلال ایران در مرحله یک چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف بوریرام تایلند خواهد رفت، حریفی که از حیث سابقه و اعتبار در قیاس با شش تیم بعدی حاضر در این مرحله، آسان‌تر به نظر می‌رسد.

در سایر بازی‌ها، گوانگجوی چین با لخویا از قطر رویارو خواهد شد. کاشویا ریسول ژاپن به مصاف الشباب عربستان می‌رود. الاهلی عربستان نیز رو در روی اف‌سی سئول کره‌جنوبی قرار خواهد گرفت.

دیدار رفت این بازی‌ها ۳۰ مرداد و بازی برگشت نیز ۲۷ شهریور برگزار خواهد شد. استقلال میزبان بازی رفت است و بازی برگشت در ورزشگاه ۲۴ هزار نفری تاندر کستل به انجام خواهد رسید. برنده دیدار الاهلی و سئول با برنده بازی استقلال و بوریرام برای راهیابی به فینال مبارزه خواهد کرد.

ایران گرچه در ۱۶ سال گذشته سه بار راهی جام جهانی فوتبال شده، در دو دهه اخیر نتوانسته لیگ قهرمانان آسیا را نصیب خود کند. آخرین بار پاس تهران در سال ۱۹۹۳ موفق شد به عنوان قهرمانی دست یابد و در صورت طلسم‌شکنی شاگردان امیر قلعه‌نویی، این تیم پس از ۲۰ سال مجدداً جام قهرمانی باشگاه‌های آسیا را به ایران خواهد آورد.

مهم‌ترین نکته در ترکیب بوریرام، حضور ستاره‌ای از اسپانیا به نام کارملو گونزالس است که در سیزده بازی، ۱۳ گل برای این تیم زده است. بازیکن سابق تیم ملی امید اسپانیا که امسال از اسورتینگ خیخون به تایلند آمده و سابقه حدود ۳۰۰ بازی در لالیگا را در کارنامه دارد.

هدایت بوریرام به عهده اسکات کوپر انگلیسی است که به تازگی جایگزین یک مربی بومی شده است. پیشینه او در مربیگری، به حضور در کادر فنی لسترسیتی محدود می‌شود.

تیم ملی تایلند در مرحله مقدماتی جام ملت‌های آسیا با ایران هم‌گروه است. در بازی دوستانه هفته گذشته این کشور مقابل چین، فقط دو بازیکن از بوریرام به اردو دعوت شدند، اما اگر بازی‌های رسمی شش ماه اخیر ملاک قرار بگیرد، بوریرام جمعاً دو دروازه‌بان، سه مدافع، شش هافبک و دو مهاجم در اردوهای مختلف داشته است. سوری سوخا در دفاع راست با ۶۳ بازی ملی باسابقه‌ترین عضو این جمع است.

کمتر از یک ماه پس از بازی برگشت استقلال مقابل بوریرام، تیم‌های ملی ایران و تایلند در ورزشگاه آزادی مقابل هم قرار خواهند گرفت.

جالب آن‌که بوریرام مانند صبای قم کار خود را در لیگ قهرمانان آسیا از مرحله حذفی شروع کرد. موانگ تونگ تیم اول تایلند بود که به طور مستقیم راهی مرحله گروهی لیگ قهرمانان شده بود. بوریرام با اختلاف ۳۰ امتیازی نسبت به تیم نخست تایلند و قرار گرفتن در رده چهارم لیگ ملی به مرحله حذفی لیگ قهرمانان رسید تا با عبور از بریسبن استرالیا راهی مرحله گروهی شود.

این تیم در گروه E از شش دیدار فقط با یک برد به عنوان تیم دوم راهی دور حذفی شد. بوریرام در یک‌هشتم نهایی به مصاف بنیادکار ازبکستان، تیم صدرنشین گروه G رفت و شگفتی‌ساز شد.

واکنش قلعه‌نویی و آخرین وضعیت استقلال

امیر قلعه‌نویی بدون اظهار نظر درباره تیم بوریرام گفته است: «باید به خودمان فکر کنیم. اگر استقلال را با قدرت ببندیم، می‌توانیم هر حریفی را شکست دهیم. تیمی که می‌خواهد قهرمان شود باید با قدرت در این مسابقات شرکت کند. اگر ۸۰ درصد بازیکنانی را که مدنظرمان است جذب کنیم، می‌توانیم موفق شویم.»

استقلال تاکنون چهار بازیکن لیگ برتری جذب کرده و طبق فهرست سرمربی استقلال، ۷۰ درصد نفرات فصل قبل باید حفظ شوند. علی حمودی و حسن اشجاری رفته‌اند و فردین عابدینی از تراکتورسازی آمده. پژمان نوری نیز از ملوان جذب شده است.

محمد قاضی مهاجم فصل قبل پرسپولیس هم در پیشانی خط حمله استقلال قرار خواهد گرفت تا رقابتی سخت با آرش برهانی، فرزاد حاتمی، فرهاد مجیدی، مهدی نظری و سیاوش اکبرپور داشته باشد.

قلعه‌نویی درباره مذاکره با علیرضا نیکبخت واحدی به فارس نیوز گفت: «علیرضا را دوست دارم و او همین الان هم می‌تواند بازی کند. تا الان صحبتی با او انجام نداده‌ام اما علاقمندم به استقلال بیاید. باید ببینیم آیا در استقلال جای خالی داریم یا نه.»

در شرایطی که تراکتورسازی تبریز پس از علی کریمی، خواستار جذب جواد نکونام شده است، استقلال قصد دارد در صورت از دست دادن نکونام برای پر کردن جای خالی او، آندرانیک تیموریان را از لیگ قطر به ایران برگرداند. در عین حال احمد جمشیدیان از سپاهان اصفهان نیز به استقلال پیوسته است.
XS
SM
MD
LG