لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۸

پایان دور اول مذاکرات کارشناسی ایران ۵+۱ در وین


عکس آرشیوی و مربوط به مذاکرات پیشین است.
عکس آرشیوی و مربوط به مذاکرات پیشین است.
دور نخست مذاکرات کارشناسی ایران و ۵+۱ در وین روز چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت پایان یافت و قرار است این مذاکرات صبح پنجشنبه به وقت محلی ادامه پیدا کند.

به گزارش خبرگزاری فارس گفت‌و‌گوهای روز چهارشنبه ساعت چهار بعد از ظهر به وقت وین آغاز شد و در این دور از گفت‌و‌گو هاطرفین مدت «چهار ساعت» درباره مباحث فنی گفت‌و‌گو کردند.

ریاست این مذاکرات را حمید بعیدی‌نژاد٬ مدیرکل سیاسی و بین‌المللی وزارت امور خارجه ایران٬ و استفان کلمنت٬ مشاور ارشد کاترین اشتون بر عهده دارند.

قرار است این مذاکرات روز پنجشنبه ساعت ۹:۳۰ صبح به وقت محلی ادامه پیدا کند.

ایران و ۱+۵ که سوم آذرماه به توافقی شش ماهه دست یافتند٬ در تلاش هستند که تا پیش از پایان یافتن این مهلت شش‌ماه (۳۰ تیرماه) به توافقی جامع و نهایی دست پیدا کنند.

این در حالی است که به گزارش ۱۴ خردادماه خبرگزاری رویترز٬ برخی دیپلمات‌ها و تحلیل‌گران معتقدند که بعید به نظر می‌رسد که تا ۳۰ تیرماه دو طرف بتوانند به توافق نهایی برسند.

ایران دستیابی به توافق هسته‌ای را امکان پذیر دانسته است. با این‌حال حسن روحانی٬ رئیس جمهور ایران٬ تاکید دارد که نباید انتظار داشت این توافق ظرف دو یا سه جلسه صورت بگیرد.

محمد جواد ظریف٬ وزیر خارجه ایران٬ نیز گفته است که اگر تا پایان تیرماه توافق نهایی حاصل نشود٬ برای نتیجه‌گیری از مذاکرات «شش ماه دیگر» نیز فرصت باقی است.

ایران: ادعای نظامی بودن برنامه اتمی ما بی‌اساس است

دور جدید مذاکرات ایران و ۱+۵ در حالی در وین آغاز شده است که هم‌زمان نشست فصلی شورای حکام آژانس نیز در این شهر در جریان است و این شورا سومین روز نشست خود را روز چهارشنبه برگزار کرد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی٬ ایرنا٬ رضا نجفی٬ نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی اتمی روز چهارشنبه در این نشست بار دیگر اتهام وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای ایران را «بی‌اساس» خواند.

وی همچنین تاکید کرد که گزارش اخیر آژانس موید «صلح‌آمیز بودن» فعالیت‌های اتمی ایران است و تعهد ایران به توافق موقت هسته‌ای را تایید می‌کند.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دوم خردادماه در گزارش تازه خود اعلام کرد که ایران در چارچوب توافق ژنو ذخایر اورانیوم با غلظت ۲۰ درصد خود را کاهش داده و به برخی نگرانی‌های آژانس پاسخ داده است.

یوکیا آمانو٬ مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی٬ نیز ۱۲ خردادماه از همکاری‌های ایران با آژانس به منظور رفع ابهام از برنامه هسته‌ای خود استقبال کرد٬ اما تاکید کرد که تمامی ابهام‌ها در این زمینه هنوز رفع نشده است و افزود که آژانس در وضعیتی قرار ندارد که بتواند نتیجه‌گیری کنید که تمامی مواد هسته‌ای داخل ایران برای فعالیت‌های صلح‌آمیز استفاده می‌شود.

رضا نجفی روز چهارشنبه گفت که ایران «ادعاهای بی اساس» درباره امکان وجود ابعاد نظامی در برنامه هسته‌ای خود را به رسمیت نمی‌شناسد و تاکید کرد که «هرگز اسناد تایید شده‌ای» برای این اتهام‌ها ارائه نشده است.
XS
SM
MD
LG