لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۴۷

مرگ ۴۴۶۰ شهروند تهرانی در سال ۹۰ بر اثر آلودگی هوا


به گفته مشاور وزیر بهداشت در چند روز اخیر، مراجعات قلبی و تنفسی به برخی بیمارستان‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
به گفته مشاور وزیر بهداشت در چند روز اخیر، مراجعات قلبی و تنفسی به برخی بیمارستان‌ها حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
در حالی که به گفته وزارت بهداشت، در سال ۹۰ «چهار هزار و ۴۶۰ شهروند تهران» در اثر آلودگی هوا جان خود را از دست داده‌اند، مشاور معاون شهردار تهران در امور محیط زیست نیز می‌گوید آلودگی هوای ایران سالانه «هشت میلیارد دلار» خسارت به بار می‌آورد.

به گزارش روز شنبه، ۱۶ دی‌ماه، خبرگزاری مهر، حسن آقاجانی، مشاور وزیر بهداشت در یک گفت‌و‌گوی تلویزیونی اعلام کرد که شهر تهران در سال ۹۰ شاهد مرگ «حدود دو هزار و ۳۱۸ نفر» در اثر ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون و مرگ «دو هزار و ۱۴۲ تن» دیگر به علت ذرات معلق کمتر از ۱۰ میکرون بوده‌ است.

آقای آقاجانی در حالی به این رقم اشاره کرده است که رئیس ستاد محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران، ۳۰ خردادماه گفته بود که هر سال «۴۵ هزار نفر» در ایران بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند.

مشاور وزیر بهداشت در عین حال با اشاره به آلودگی‌ هوای تهران، گفت در چند روز اخیر، «در برخی بیمارستان‌ها، از جمله مرکز قلب تهران» مراجعات قلبی و تنفسی «حدود ۳۰ درصد» افزایش داشته است.

وی همچنین از افزایش «حدود ۱۰ درصدی» میزان مأمورایت‌های اورژانس ۱۱۵ به دلیل افزایش آلاینده‌های هوایی خبر داد و افزود این در حالی است که هر مأموریت اورژانس به منزله «۸۰ هزار تومان» برا مالی برای وزارت بهداشت است.

در عین حال به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، وحید نوروزی، مشاور معاون شهردار در امور محیط زیست نیز روز یکشنبه، ۱۷ دی‌ماه، با استناد به آمار سازمان بهداشت گفت: «خسارات اقتصادی آلودگی هوا بر اقتصاد کشورمان، هشت میلیارد دلار در سال است.»

وی در ادامه افزود که یکی از نمایندگان مجلس این خسارت را «۱۸ میلیارد دلار» اعلام کرده است.

وی با اظهار این که «تهران به کلکسیون انواع آلاینده‌ها تبدیل شده است»، افزود وضعیت هوای تهران «هر سال نگران‌کننده‌تر از سال قبل می‌شود».

آلودگی هوا در ایران سال‌هاست که به ویژه در ایام زمستان به اوج می‌رسد و شهرهای مختلف را به تعطیلی می‌کشاند.

در همین زمینه، روز شنبه، ۱۶ دی‌ماه، پایتخت ایران در پی افزایش آلودگی هوا تعطیل شد و مقرر شد که همه تمرین‌ها و مسابقات ورزشی تهران نیز از ۱۵ تا ۱۸ دی‌ماه لغو شوند.

این در حالی است که اواسط آذرماه نیز چند شهر ایران، از جمله تهران به دلیل آلودگی هوا تعطیل شدند، اگرچه پس از آن مدیر کل شرکت کنترل کیفیت هوای تهران اعلام کرد که تعطیلی‌های پایتخت تأثیری در بهبود وضعیت هوا نداشته است.
XS
SM
MD
LG